• Anonym (Mobil)

    Är alla yngre mobilberoende?

    Nyligen börjat på ett nytt jobb och försöker komma in i gänget, men det är verkligen inte lätt. På varje rast eller ledig stund står ALLA med mobilen. När jag gått fram och försökt småprata har dem svarat, men kortfattat och direkt tittat ner på skärmen igen. Hur gör jag istället? Är alla, framförallt yngre, så extremt beroende av mobilen hela tiden?

  • Svar på tråden Är alla yngre mobilberoende?
  • PerAhlm
    Anonym (Mobil) skrev 2018-05-23 17:12:56 följande:

    Nyligen börjat på ett nytt jobb och försöker komma in i gänget, men det är verkligen inte lätt. På varje rast eller ledig stund står ALLA med mobilen. När jag gått fram och försökt småprata har dem svarat, men kortfattat och direkt tittat ner på skärmen igen. Hur gör jag istället? Är alla, framförallt yngre, så extremt beroende av mobilen hela tiden?


    Ja, alla unga är gravt mobilberoende.

    Helt allvarligt.
  • Anonym (Mobil)
    PerAhlm skrev 2018-05-23 17:15:05 följande:

    Ja, alla unga är gravt mobilberoende.

    Helt allvarligt.


    Nu framstår jag kanske som gammal också, men jag närmare mig bara 30. Däremot inte alls så beroende av telefonen, iallafall inte när jag är på jobbet. Självklart gör alla som de vill på sina raster, men det känns så tråkigt att inte ha någon sammanhållning överhuvudtaget.
  • Anonym (Madde)

    Jag går iväg på rasten. Håller inte på med mobil, det intresserar mig inte, men jag sitter heller inte i fikarummet öppen för en konversation. Jobbet är så himla socialt så jag behöver ensamhet på rasten. Även om jag hatar mobiler så vill jag nog mena att det inte behöver handla om beroende, utan många kopplar helt enkelt av så och vill inte prata på rasten. Du kan inte komma in i gänget på arbetstid? Eller det kanske är ett jobb där ni arbetar för er själva?

  • Meebo
    Anonym (Mobil) skrev 2018-05-23 17:12:56 följande:
    Nyligen börjat på ett nytt jobb och försöker komma in i gänget, men det är verkligen inte lätt. På varje rast eller ledig stund står ALLA med mobilen. När jag gått fram och försökt småprata har dem svarat, men kortfattat och direkt tittat ner på skärmen igen. Hur gör jag istället? Är alla, framförallt yngre, så extremt beroende av mobilen hela tiden?
    De vill kanske inte prata alls på jobbet om det inte är nödvändigt eller så kanske de inte har något intresse av dig personligen eller träffa någon ny?

    Eller så skriver de med vänner/familjen på mobilen på rasten där de har tid till det.
  • Anonym (Mobil)
    Meebo skrev 2018-05-23 19:40:43 följande:

    De vill kanske inte prata alls på jobbet om det inte är nödvändigt eller så kanske de inte har något intresse av dig personligen eller träffa någon ny?

    Eller så skriver de med vänner/familjen på mobilen på rasten där de har tid till det.


    Det är det som är svårt att veta. Vissa verkar känna varandra lite bättre och visar/skickar ibland saker på mobilen till varandra, men annars verkar alla väldigt upptagna med att titta neråt. Det gör att jag ibland undviker att gå fram till dem för att det känns som att jag stör, men för dessa personer kanske helt enkelt mobilen är viktigare än att prata med kollegor? Lite annorlunda tänk mot mig själv i så fall och därför jag är nyfiken på hur ni andra beter er också.
  • PerAhlm
    Anonym (Mobil) skrev 2018-05-23 17:18:15 följande:
    Nu framstår jag kanske som gammal också, men jag närmare mig bara 30. Däremot inte alls så beroende av telefonen, iallafall inte när jag är på jobbet. Självklart gör alla som de vill på sina raster, men det känns så tråkigt att inte ha någon sammanhållning överhuvudtaget.
    Bara att gilla läget och såhär är det mest överallt.

    Människor pratar inte med varandra och träffas inte som man gjorde förr.

    Nu lever de unga och väldigt många andra sin liv framför skärmar.

    Kan tycka det är en sorglig utveckling och den gör oss mer ensamma.
Svar på tråden Är alla yngre mobilberoende?