• Anonym (Orolig mamma)

    Umgänge

    Någon som har erfarenhet utav tvister som går till huvudförhandling, min dotter är 2 år. Flyttade ifrån pappan när hon var någon månad, umgänget har aldrig varit regelbundet och mycket nekande ifrån mitt håll under dom här åren pga av hans drogmissbruk i perioder som han aldrig erkänner. Haft kontakt med familjerätt och soc. Har haft utredningar osv pga av honom nu på sista tiden då han inte är delaktig. Han har ett register sen tidigare och även då min dotter var någon månad, han åkte dit senast för nån månad sen positivt drogtest hos polisen då jag blev kontaktad av socjouren som startade utredning eftersom vi har gemensamvårdnad, las ner som dom andra gångerna då hon är hos mig och inte träffat sin pappa sen 10 månader tbx. Och innan det var det aldrig regelbundet heller. Han kom och gick. Han har kontaktat advokat och anser att jag undanhåller henne utan anledning samt att han sköter sig och har varit drogfri i över 5 årstid vilket inte heller stämmer. Min advokat hjälper mig och kan gå med på övervakat umgänge. Eftersom hon e så pass liten och situationen med honom ser ut som den gör. Nu undrar jag om någon har någon aning om hur detta kan sluta, han har tydligen gått med på övervakat. Men det skrämmer mig, han kan sköta sig en gång i veckan såklart, men sen då, när han ska börja ha henne själv, det är de som skrämmer mig mest, mina tankar snurrar och jag kan inte lita på honom eftersom jag vet vad han sysslar med på sidan om sitt ?Svensson? liv, jag vill inte att hon ska lära känna en människa som sen kanske försvinner igen, hur ska jag tänka? Hur kan de bli? Hur går en huvudförhandling till? Någon som varit med om liknande? Eller samma? Mvh orolig mamma.

  • Svar på tråden Umgänge
  • Anonym (Sebben)

    Min pappa var domare så jag har bara lite äldre uppgifter och andrahandsuppgifter.

    De olika parterna lägger fram sin talan med olika stöd och vittnen kanske i tvistemål och rätten ställer frågor. Sedan överlägger domare och nämndemän och meddelar dom, sällan direkt.

    Barnen har rätt till båda sina föräldrar. Delad vårdnad och umgängesrätt. Deras lämplighet kan bevisas vara dålig och då tillfaller mer eller all vårdnad till den medt lämpade.

    Att undanhålla umgänge systematisk och ofta på svaga grunder ses inte helt positivt av rätten. Befogad oro ska bevisas. Man ska vara vuxen och resonabel. Allt för barnets bästa. Det ska inte hamna hos nån dålig förälder.

  • Anonym (?)

    Jag undrar varför ni har gemensam vårdnad? Så som det låter skulle det nog vara lugnare för er alla om du fick ensam vårdnad.
    Soc kan verkligen inget göra, som du skriver, när man har gemensam vårdnad och det fungerar på det ena stället. Då ligger allt ansvar på dig och du förväntas skydda barnet. 

    Är det bara umgängesfrågan ni ska ta upp i förhandlingen? Jag tänker att umgänge kan ni givetvis fortsätta med och rätten bestämma om men i längden kommer det bli väldigt slitigt att ha gemensam vårdnad om pappan är så pass lite delaktig och detta med drogerna kan ju ev. fortsätta. Vad säger din advokat? 

  • Anonym (Orolig mamma)

    Har tänkt mycket på vårdnadsfrågan, har även pratat med min advokat ang det med men som det ser ut nu förtiden så är det väldigt svårt att få ensamvårdnad. Men jag har ju en chans att få det. Och jag hade velat haft det för dotterns skull. Så ska prata om det när hon ringer mig nästa gång. Blir rätten nu om en vecka eller 2.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Det är bara umgängesfrågan vi ska ta upp. Än så länge.

Svar på tråden Umgänge