• Anonym (Jarl)

    Är det omoget att vägra kondom?

    Kondom är bland de bättre preventivmedlen vi har idag, det skyddar inte bara mot graviditet utan även mot könssjukdomar. Det finns många fördelar, mindre kladd efter sex och kvinnan slipper stoppa i sig saker som påverkar kroppen negativt.

    Dock verkar många vara väldigt mot kondomer, trots att det finns många olika varianter, vissa som knappt märks att man har på sig. Ett klassiskt uttryck är att "Kondomer är som att käka kola med pappret på" Vilket för tankarna till 13-åriga oskulder som fått för sig att det är ocoolt med att skydda sig.

    Vad säger ni? Är det ett omoget försök att verka cool som gör att folk vägrar kondomer? Finns det andra orsaker som faktiskt gör det rimligt att välja bort kondomer?

    Tilläggas ska väl att par som kommit överrens om att använda andra preventivmetoder givetvis är helt okej. Jag menar de som ligger runt med flera olika eller de som även vägrar andra medel.

  • Svar på tråden Är det omoget att vägra kondom?
  • Anonym (x)

    Jag skulle säga att det är omoget utifrån att många som vägrar kondom utgår från / antar att tjejen ska göra abort ifall hon blir gravid (även om hon säger att hon inte är säker på det). Man antar bara, och det tänket är omoget. 

    Annars vet jag inte. Det är ju inte vägrandet i sig som är ocoolt utan varför man vägrar. 

  • Anonym (går inte)

    De flesta får väl för sig att det är skönare utan. Sen ger det en större frihet utan.

    Själv är jag dålig på kondom för får ont, en brännande känsla som gör att jag inte kan fortsätta sexet. Så jag får liksom välja sex utan kondom eller inget sex.. 
    Tycker tanken på att killen kommer i en är sexigt och gillar kladd. Så sex utan är ju helt klart härligare. Men med tillfälliga kontakter är det inte värt det, önskar så att jag inte fick denna smärtan. 

  • Fjäril Vingad

    Det är oansvarigt i så fall.

    Jag lever i ett öppet polyförhållande, även om jag nu en längre tid inte velat ha andra relationer än den jag har. Men skulle jag vilja så finns möjligheten där, och då är det kondom som gäller, punkt. Vill han inte ha det så blir det inget. Enkelt.

  • Anonym (Mrs_c)

    Det är så skönare utan, men man måste lita på killen och ha akut p-piller till hands

  • Anonym (medelålders_m)

    Jag, medelålders man, väljer hellre inget samlag alls än samlag med kondom. 
    Med kondom så ger det mig ingenting, och blir därmed mest bara jobbigt. 

  • Meriall

    Mindre kladd är ju negativt och det skönaste med sex är när killen kommer i en. Jag tycker själva sexet känns liksom torrt och plastigt med kondom, skippar nästan hellre sexet än att ha det med det.

  • Glinda från Oz

    Jag är tjej och jag tycker det känns mindre med kondom det måste vara tusen gånger värre för killen. Det är oansvarigt att inte skydda sig men jag förstår varför folk inte gör det.

  • Anonym (Mrs_c)

    Kondom förstör hela känslan och man känner inte varandra på samma sätt med skydd

  • Anonym (Kinky_vi)
    Anonym (går inte) skrev 2018-05-23 19:45:59 följande:

    De flesta får väl för sig att det är skönare utan. Sen ger det en större frihet utan.

    Själv är jag dålig på kondom för får ont, en brännande känsla som gör att jag inte kan fortsätta sexet. Så jag får liksom välja sex utan kondom eller inget sex.. 

    Tycker tanken på att killen kommer i en är sexigt och gillar kladd. Så sex utan är ju helt klart härligare. Men med tillfälliga kontakter är det inte värt det, önskar så att jag inte fick denna smärtan. 


    Har liknande när jag använder vanliga kondomer. Anväder bara latexfia och oftast SKYN. Som swinger blir det rätt många man har sex med så även fast det är klart skönare utan så blir det nästan alltid med kondom med andra än gubben.
  • Mr nice
    Anonym (Mrs_c) skrev 2018-05-23 20:59:46 följande:

    Det är så skönare utan, men man måste lita på killen och ha akut p-piller till hands


    Helt rätt mycket skönare utan och vetskapen om att det är oskyddat är underbart ;)
  • Anonym (A)
    GGN skrev 2018-05-23 21:01:45 följande:
    Ja, det är förbannat omoget att vägra. Oansvarigt och bara korkat.
    Håller med
  • 68mange68
    Meriall skrev 2018-05-23 21:51:46 följande:

    Mindre kladd är ju negativt och det skönaste med sex är när killen kommer i en. Jag tycker själva sexet känns liksom torrt och plastigt med kondom, skippar nästan hellre sexet än att ha det med det.


    För inte tala om hur skönt det är som kille att komma i en tjej...
    Men kondom fyller ju sin funktion, men helst är jag utan dock.

  • BossHoss

    Omoget är det väl inte.
    Är det omoget av tjejer att inte vilja ta P-spruta?

    Det är däremot omoget att köra utan kondom och inte va beredd på konsekvenserna eller testa sig själv och sina partners så man inte för smitta vidare.

  • Kråkungen
    Anonym (Mrs_c) skrev 2018-05-23 20:59:46 följande:

    Det är så skönare utan, men man måste lita på killen och ha akut p-piller till hands


    Fast du är medveten om att dagen-efter-piller bara funkar några dagar under cykeln, right?
Svar på tråden Är det omoget att vägra kondom?