• Mandiiis

    Kub test, hög risk

    Hej alla där ute! Jag väntar nu mitt andra barn och är i vecka 13+5,är 26 år. Var i måndags på KUB test och bebisen var livlig och rörde sig mycket. Och allt såg mycket bra ut och dess nackspalt låg på 1,8mm. Men när hon sedan hade skrivit in allt i datorn visade det sig en hög risk, det visade 1/68. Så vi gjorde ett NIPT test där och då, så väntar olidligt på ett svar. Någon annan där ute i ungefär samma ålder som mig som har fått hög risk men ändå visat sig vara ett friskt barn i magen?

  • Svar på tråden Kub test, hög risk
  • Otit

    Hej! Håller tummarna att allt ser bra ut med er plutt! Har en kompis som är 30 och har tre barn. Hon har fått superdåliga siffror på alla sina kubtest men fostervattenproverna har visat på friska barn. Det är någonting med henne som drar ner siffrorna typ.

  • FruNyfiken

    Jag fick 1:20 på mina tvillingar, men bra nackspalt. Vi valde att inte gå vidare med fler tester och de är idag fullt friska och livliga sjuåringar. Jag tror att det var min ålder som drog ner resultatet.

  • Törnrosa87

    Hej! 19 år är jag och sitter just nu och väntar på svar från moderkaksprovet jag gjorde i tisdags. Jag fick 1:2 på kub då nackspalten var 4mm, känns obeskrivligt tungt just nu och man lever på det lilla hoppet man har kvar.

    Jag hoppas det går vägen för dig mandis och det är jag nästan övertygad om! Håller tummarna, och skriv gärna när du fått svar! Kram

  • Mandiiis

    Törnrosa87

    Hoppet måste alltid finnas kvar, och jag håller självklart tummarna för att allt ser bra ut! Du får mer än gärna skriva här när du fått reda på ditt prov.

    Jag får väl förhoppningsvis svar på torsdag som tidigast, senast 4 juni. Är inställd på att barnet har en avvikelse, men vi håller väl tummarna för det allra bästa! Kram????

  • Peca84

    Hej!

    Vid min första graviditet fick jag 1:2 för DS och 1:67 för de andra trisomierna. Helt normal nackspalt, 1,6, men var blodprovet som drog ner resultatet. Gjorde moderkaksprov och allt visade sig vara bra! Var 30 år då.

    Men förstår dig, är en jobbig tid att vänta! Håller tummarna!

  • Mandiiis
    Peca84 skrev 2018-05-28 21:47:50 följande:

    Hej!

    Vid min första graviditet fick jag 1:2 för DS och 1:67 för de andra trisomierna. Helt normal nackspalt, 1,6, men var blodprovet som drog ner resultatet. Gjorde moderkaksprov och allt visade sig vara bra! Var 30 år då.

    Men förstår dig, är en jobbig tid att vänta! Håller tummarna!


    Hej! Okej, vad skönt att höra att allt var bra! Jag fick 1:68 på DS. Så ska väl kolla på torsdag om det kommit in, det vara knyter sig i magen när jag tänker på det????
  • Mandiiis
    Törnrosa87 skrev 2018-05-26 16:20:17 följande:

    Hej! 19 år är jag och sitter just nu och väntar på svar från moderkaksprovet jag gjorde i tisdags. Jag fick 1:2 på kub då nackspalten var 4mm, känns obeskrivligt tungt just nu och man lever på det lilla hoppet man har kvar.

    Jag hoppas det går vägen för dig mandis och det är jag nästan övertygad om! Håller tummarna, och skriv gärna när du fått svar! Kram


    Hoppet måste alltid finnas kvar, och jag håller självklart tummarna för att allt ser bra ut! Du får mer än gärna skriva här när du fått reda på ditt prov.

    Jag får väl förhoppningsvis svar på torsdag som tidigast, senast 4 juni. Är inställd på att barnet har en avvikelse, men vi håller väl tummarna för det allra bästa! Kram
  • BellaKH
    Mandiiis skrev 2018-05-29 08:01:40 följande:
    Hoppet måste alltid finnas kvar, och jag håller självklart tummarna för att allt ser bra ut! Du får mer än gärna skriva här när du fått reda på ditt prov.

    Jag får väl förhoppningsvis svar på torsdag som tidigast, senast 4 juni. Är inställd på att barnet har en avvikelse, men vi håller väl tummarna för det allra bästa! Kram
    Hej Mandiiis,

    Hur har det gått?
  • Sandihåret

    Hej! Hur gick det?

    Jag gjorde kub igår.

    1:5 på ts21 och 1:47 på de andra.

    Gjort nipd test, varvat vänta .

    Känns förjävligt och jag gråter om vartannat.

    Vet inte om jag ska låtsas att allt är bra, eller om ja ska va ledsen.

    Någonting pickar på mig innifrån då och då, men just nu vet jag inte om jag orkar kännas vid det.

    Vill vara hoppfull, samtidigt som jag inte kan låta bli att tänka på om barnet är sjukt.

  • Barbados

    En vän till mig fick pga genetiska anlag så hög sannolikhet som 1:2... De valde ändå att fullfölja graviditeten och födde en fullt frisk liten flicka!

  • Kaffe81

    Vi fick 1:14 000 på 21 men 1:137 på 13 och 18. Fick göra NIPT-test då och efter 8 dagar (igår) fick vi svar att det var normalt, så lättade. Lycka till alla!!!

  • Jilka

    Jag fick 1:88 på trisomi 18 och 21 och väntar också på NIPT-resultat nu. Är så himla rädd att det ska vara trisomi 18 (är det Downs förändrar det inte så mycket för mig mer än att jag måste ställa om en del i mitt tankesätt). Allt såg fint ut på ultraljudet, nackspalt 1,6 och jag tycker att man ser ett tydligt näsben men BM kommenterade inte detta, så det är min amatörmässiga blick. Har gjort IVF men programmet ska ju justera för detta, så jag antar att mitt blodprov måste varit riktigt dåligt :/

    Jaja. Borde få svar denna vecka eller senast måndag, så jag håller alla tummar och tår och försöker sysselsätta mig. Men läskigt är det. 

  • Sandihåret

    Jag kan säga att räddningen har varit att läsa om fler som gjort detta test,

    Även om man inte kan jämföra med andra..

    Men jag har iallafall sansat mig och vågar ändå någonstans hoppas på att allt ska gå bra.

    Lycka till alla!

  • Jagheteralma

    hur har det gått för alla?

    jag fick 1:142 på 21 och 1:950 på 13+18

    är så ledsen och orolig, lämnade blodprov till nipt idag, dessa 2 veckor kommer kännas som 2 år.

  • Sandihåret

    Jag är i v 16 nu. Gjorde kub test, fick 1:5 på ts21 å 1:47 på 3 andra.

    Gjorde nipd test och fick svar om att det inte fanns några kromosomavikelser!

    Det var de värsta 10 dagarna i mitt liv, världen rasade samman..men jag läste på forum om folk i samma sits som det gått bra för så det ingav hopp!

    Kub test är lite som ett lotteri tror jag.... man skulle blivit erbjuden nipd med en gång istället !

  • Sandihåret
    Jagheteralma skrev 2018-08-13 19:26:21 följande:

    hur har det gått för alla?

    jag fick 1:142 på 21 och 1:950 på 13+18

    är så ledsen och orolig, lämnade blodprov till nipt idag, dessa 2 veckor kommer kännas som 2 år.


    Jag svarade dig under ditt inlägg !
  • Johannanna

    Vi fick 1 på 24 på downs. Gjorde moderkaksprov igår, väntan på svar är hemsk. Pallar inte ens vara på jobbet för orkar inte hålla fasaden. Visst allt är relativt och 1 på 24 är bra jämfört med 1 på 2, men samtidigt mycket sämre än många andra.. ja ni fattar.

  • Carro04
    Johannanna skrev 2018-08-29 09:59:41 följande:

    Vi fick 1 på 24 på downs. Gjorde moderkaksprov igår, väntan på svar är hemsk. Pallar inte ens vara på jobbet för orkar inte hålla fasaden. Visst allt är relativt och 1 på 24 är bra jämfört med 1 på 2, men samtidigt mycket sämre än många andra.. ja ni fattar.


    Förstår precis vad du går igenom. Fick 1:4 på KUB och gjorde mkp. Slutade helt att fungera i väntan på svar. Det var bara att fokusera på ett andetag i taget och försöka distrahera mig med serier på viaplay nonstop i ett försök att inte få panik... Och jag hade ett enormt stöd i en kub-tråd här på FL. Vi hade tur och fick lugnande besked. Vår dotter är nu 2 veckor gammal. Håller tummarna för att även ni kommer att få ett bra besked. Styrkekram!
  • Johannanna

    Allt gick bra! Tack för stödet?? Det är faktiskt väldigt skönt att kunna skriva här/leta trådar och känna att man inte är ensam. Nu ser vi fram emot februari och att lillasyster kommer!

Svar på tråden Kub test, hög risk