• Anonym (?)

    Cykel i födelsedagspresent?

    Vi är lite oense om huruvida man kan ge en cykel eller inte som present till sitt barn. En av oss tycker att det går, den andra tycker det är en rättighet.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Cykel i födelsedagspresent?
  • Anonym (såklart)

    Det är klart att man kan, det är dessutom en väldigt vanlig present.

  • Anonym (.)

    Våra barn har fått cykel i alla fall, då blir det ju svårt att ge en cykel i present senare år. Känner lite samma med kläder. Jag ger aldrig mina barn kläder i present, de får dem i alla fall.

    Undantaget är väl om barnet är lite större och kanske önskat sig en mountainbike eller landsvägsracer eller liknande, då är det ju lite utöver det vanliga.

  • XEmmabus

    Ett sådant här inlägg gör att man inser hur allt ändrats under åren. Själv önskade jag mig en ny cykel varje år. När jag var 13 år fick jag en. Då var jag tillräckligt stor för att inte växa ur den.. Tidigare hade jag bara haft begagnade och även de fick jag i present.

    Men jag verkar inte vara rätt person att fråga.

  • Anonym (Trams)

    Givetvis är inte cykel någon rättighet. Idioti att uttrycka sig så.

    Det blir en utomordentlig present!

  • Anonym (Ja)

    Vi har gett alla tre barn en första cykel (begagnad) i present. Sedan har dom fått ärva eller begagnade cyklar efter behov. Äldsta har fått en splitter ny och då fick det bli som present. Kommer göra lika till de andra två någon gång.

  • Anonym (Ghvcb)

    Såklart man kan ge en cykel som present! Vi har det omvända problemet: vår son fyller år i november och det är inte riktigt cykelsäsong, men jag vill inte ge en cykel på våren bara så där, det känns fel...

  • Anonym (haren)
    Anonym (Ghvcb) skrev 2018-05-24 00:34:59 följande:

    Såklart man kan ge en cykel som present! Vi har det omvända problemet: vår son fyller år i november och det är inte riktigt cykelsäsong, men jag vill inte ge en cykel på våren bara så där, det känns fel...


    Påskpresent?
  • EmberEyes

    Självklart kan en cykel vara en present. Men både jag och min syster fyller år om våren, så det har ju varit lämpliga presenter. Dessutom så har vår familj aldrig haft pengar nog att bara slänga pengar på grejer hit och dit under vår uppväxt.
    Har även fått kläder och skor, väskor och liknande i födelsedagspresenter och julklappar under hela uppväxten. Visst, kläder är en rättighet, om byxorna är urvuxna så måste det köpas nya. Men ville jag ha ett par märkes-jeans eller märkes-skor så fick det bli som present.

  • Physalis

    Om barnet önskar sig en cykel tycker jag det är en utmärkt present. Det är ju en underbar känsla att få längta och hoppas och sedan bli jätteglad när man verkligen och äntligen fick sin efterlängtade cykel.

    Om det däremot snarare är föräldrarna som tycker att ett barn ska ha en cykel utan att barnet visat något större intresse så är det ingen bra present.


    Korrekturläser som en kratta
  • Vinterankan

    Såklart man kan. När jg ger något som brnet skulle fått ändå i present så går jag upp en nivå. Tex ny cykel istället för begagnad, den fotbollen jag vet att de verkligen vill ha istället för ddn billigaste osv

  • Anonym (Tjej)

    Man kan tycka att cykel är en bra sak att ge sitt barn, men det är inte som mat eller något sådant essentiellt?

    Jag och min syster fick alltid i princip allt finare eller nytt i present, antingen i julklapp eller födelsedagspresent. Det var allt ifrån cyklar till finare kläder till läger. Vanliga t-shirtar eller strumpor fick vi inte i present, det köptes ändå, och till vissa speciella tillfällen som jul och skolavslutningar fick vi en del nya kläder. Cyklar - nya eller begagnade var definitivt presenter, både för oss och andra i vår bekantskapskrets (detta var på 90-talet).

    Jag tror man gör barnen en otjänst om man får dem att tro att en cykel eller liknande saker är en rättighet. Som vuxen kommer ingen att ge mig en cykel, eller något annat utan att jag jobbar för det. Allt annat är gåvor (och nu talar jag inte staten och bidrag).

    Man kan säga att det är klart att Lisa ska få en cykel, det skulle vara nästan taskigt att inte lära sitt barn att cykla. Men gåvor ska bara vara gratis på födelsedagar och jul anser jag. Annars behöver man göra någon slags motprestation. Typ: "du får låna din kusins gamla cykel så lär vi dig att cykla, och när du kan själv, då ska du får en egen".

    Jag tycker i dagsläget ändå själv att jag "förtjänar" en massa saker som jag inte har råd med egentligen... Lär barnen ekonomiskt tänk tidigt!

  • Anonym (Absolut)

    Självfallet kan man ge en cykel om man vet att mottagaren behöver/vill ha en. Mina barn älskar att få cyklar i födelsedagspresent och brukar själva ofta säga att de önskar sig en ny cykel när jag frågar om önskemål inför födelsedagen :)

Svar på tråden Cykel i födelsedagspresent?