• Lrm

    Strunta i att skydda SGI när man har tillsvidareanställning

    Hej. Någon som.har erfarenhet att ta ut mindre än 5 dagar föräldrapenning per vecka efter barnets 1årsdag och därmed inte skydda som SGI? Visst är det så att man får tillbaka sgin genom att börja jobba igen?

    Min man tänkte från ettårsdagen bara ta ut 4 dagar fp och efter några månader ta ut 2 och jobba 2. Han har en tillsvidareanställning på 100%. Funkar det att få tillbaka sin SGI direkt genom att gå in och jobba full tid sedan?

  • Svar på tråden Strunta i att skydda SGI när man har tillsvidareanställning
  • Anotherone

    Jag skyddade inte sgi'n efter första barnet. Resonerade lite naivt att jag inte räknade med att själv behöva bli sjukskriven (och få lågt räknad sjukpenning) och de få vab-dagar som eventuellt blev kunde vi ha råd att få sämre ersättning för. Och jag hade inga problem med att få höjd sgi sen.

  • zemer

    Visst, när du har arbetat en tid så höjs sgi:n igen. Men då får ni ju hoppas att inte din man blir sjukskriven eller att barnet blir mycket sjuk och han måste vabba, eller om ni klara det på en lägre sgi.

  • Lrm
    zemer skrev 2018-05-24 08:07:22 följande:

    Visst, när du har arbetat en tid så höjs sgi:n igen. Men då får ni ju hoppas att inte din man blir sjukskriven eller att barnet blir mycket sjuk och han måste vabba, eller om ni klara det på en lägre sgi.


    Men visst är det så att man får tillbaka SGI första jobbdagen om man har en tillsvidareanställning.

    Vabba kan man ju ändå inte göra när man är föräldraledig.
  • zemer
    Lrm skrev 2018-05-24 09:23:08 följande:

    Men visst är det så att man får tillbaka SGI första jobbdagen om man har en tillsvidareanställning.

    Vabba kan man ju ändå inte göra när man är föräldraledig.


    Jag vet inte säkert, men jag har för mig att dom sa till mig att det tog 6 månader att arbeta upp en nollad sgi.
  • Anotherone

    Jag tänker att det är skillnad på att jobba upp en helt ny sgi och få ersättning på det man faktiskt jobbar.

    När jag jobbade deltid utan att fylla ut med fp så hade jag ju en sgi, men på 90%. Hade jag tagit fp 10% hade sgin varit fortsatt skyddad på 100%.

    Men eftersom vi inte hade några problem att klara ekonomin på lägre ersättning vid tex vab så var det liksom ett icke-problem.

  • IsabelleLi

    Man får ny SGI baserad på den aktuella inkomsten/sysselsättningsgraden man går tillbaka till, vilket kan vara densamma men också en annan summa. MEN det kan vara värt att tänka på att om han skulle bli sjukskriven och han inte har skyddat sin SGI så får han ingen sjukpenning alls. 

  • IsabelleLi
    zemer skrev 2018-05-24 11:06:07 följande:
    Jag vet inte säkert, men jag har för mig att dom sa till mig att det tog 6 månader att arbeta upp en nollad sgi.
    Om man har en anställning som är beräknad att pågå i minst 6 månader (och det måste man kunna bevisa om det efterfrågas, tex med anställningsbevis) så gäller SGI från första anställningsdagen.
  • IsabelleLi
    Lrm skrev 2018-05-24 09:23:08 följande:
    Men visst är det så att man får tillbaka SGI första jobbdagen om man har en tillsvidareanställning.

    Vabba kan man ju ändå inte göra när man är föräldraledig.
    Om barnet blir inlagt på sjukhus har man rätt att byta ut fp mot VAB om man har en SGI. Men det får vi ju verkligen hoppas att ni inte ens behöver fundera på!
  • Magnefico
    IsabelleLi skrev 2018-05-24 13:49:20 följande:

    MEN det kan vara värt att tänka på att om han skulle bli sjukskriven och han inte har skyddat sin SGI så får han ingen sjukpenning alls. 


    Helt fel!

    Sjukpenningen kan bli lägre. Det beror på hur mycket han tjänar. Det finns ett tak för SGI som är ganska lågt. Jag skulle t.ex. inte få lägre SGI av att jobba 4 dagar i veckan istället för 5.

    Sedan får man alltid sjukpenning när man är sjuk. Det är bara frågan om hur mycket.
  • IsabelleLi

    Jag utgick ifrån att han inte jobbar alls utan är helt föräldraledig men inte skyddar SGI. Då får man 0 kr i SGI och därmed 0 kr i sjukpenning.

  • Magnefico
    IsabelleLi skrev 2018-05-24 15:16:54 följande:

    Jag utgick ifrån att han inte jobbar alls utan är helt föräldraledig men inte skyddar SGI. Då får man 0 kr i SGI och därmed 0 kr i sjukpenning.


    Man får aldrig 0 kr sjukpenning i Sverige. Inte ens om man saknar sjukpenninggrundande inkomst..
  • Sonnet

    Hur menar du nu? Har man SGI 0 kan man inte få någon sjukpenning, hur sjuk man än är.

  • Magnefico
    Sonnet skrev 2018-05-24 18:24:40 följande:

    Hur menar du nu? Har man SGI 0 kan man inte få någon sjukpenning, hur sjuk man än är.


    Benämningen är inte sjukpenning, men du kan få "socialbidrag" d.v.s. försörjningsstöd.
  • Sonnet
    Magnefico skrev 2018-05-24 22:00:29 följande:

    Benämningen är inte sjukpenning, men du kan få "socialbidrag" d.v.s. försörjningsstöd.


    Okej. Ja, försörjningsstöd och sjukpenning är inte samma sak.
  • Ms H
    Magnefico skrev 2018-05-24 22:00:29 följande:

    Benämningen är inte sjukpenning, men du kan få "socialbidrag" d.v.s. försörjningsstöd.


    För att få försörjningsstöd ska man uppfylla fler saker än att ?bara? vara sjuk och inte ha rätt till sjukpenning. Tex inte ha en sambo/make som har tillräcklig inkomst och inte ha sparade pengar.
  • IsabelleLi
    Sonnet skrev 2018-05-24 22:06:52 följande:
    Okej. Ja, försörjningsstöd och sjukpenning är inte samma sak.
    Precis. Sjukpenning är en ersättning för förlorad inkomst som utbetalas av försäkringskassan och har ett specifikt regelverk kopplat till sig när det gäller i vilka situationer man kan få ersättningen. T ex så måste man ha en fastställd SGI. 
    Sedan finns det andra instanser som kan betala ut andra ersättningar där bedömningen av rätt till ersättning utgår från helt andra regelverk. Har inget alls med sjukpenning att göra.
  • Alexi
    Magnefico skrev 2018-05-24 17:49:21 följande:
    Man får aldrig 0 kr sjukpenning i Sverige. Inte ens om man saknar sjukpenninggrundande inkomst..
    Varför skriver man på det där självsäkra viset när man inte har en aning om vad man pratar om? Sjukpenning är verkligen inte samma sak som försörjningsstöd och att få försörjningsstöd kräver väldigt mycket mer än att "bara" vara sjuk och ha SGI noll. 
Svar på tråden Strunta i att skydda SGI när man har tillsvidareanställning