• studsgubbensmamma

    Varför får min son aldrig leka hos sin bästa kompis?

    Min son går i förskolan och brukar för det mesta hänga med en annan pojke där. De har varit kompisar sen de var 3. Den andra pojken vill alltid leka hos oss, och frågar varje dag "Går det o leka". Det frågar han så fort han ser mig, innan ens min son har en chans att fråga. Vilket jag tyckte var bra förut, det är ju bra att min son har umgänge. 
    Men efter att han frågat 8 veckor i rad varje dag, så är jag lite trött på det, och tycker att de kan leka hos honom. Han bor nära, i villa så det är inte trångt. Men hans föräldrar säger alltid nej. Efter ett tag började jag fråga honom varför leker ni inte hos er, men det har han inget svar på. Min syrra trodde att de var så stressade med jobb att hans föräldrar inte orkar ha andra barn hemma. Men de ringer inte på lov eller helger heller. 
    Jag vill gärna kunna jobba lite längre, och skulle kunna göra det ifall jag hämtar min son hos dem istället för att jag konstant sitter barnvakt för deras son. 
    Sen tänkte jag att jag kan ju prata med mamman så att deras son slutar fråga varje dag åtminstone, men hon sa att hon får ofta frågan om lek när hon går och hämtar, och att en pojke frågat varje dag senaste veckan. Men i detta fallet har hennes pojk frågar nästan varenda dag sen i januari, och nu är det maj. 
    Hur ska jag kommunicera till mamman att jag bara vill att hennes son får leka hos oss om min son får leka hos dem. Min son har inte lekt hos dem på ca ett år, medan deras pojk lekt hos oss 20-25 gånger. Tycker de är totalt egoistiska.

  • Svar på tråden Varför får min son aldrig leka hos sin bästa kompis?
  • Pr0nographic

    Fråga mamman helt enkelt.

    Kan ju vara så att pojken tycker det är roligare hos er än hemma hos sig.

    Min 8åring har sin bästis rätt nära och dom leker nästan varje dag. Jag och mamman skapade kontakt tidigt och kommer bra överens :) har varandras mobilnummer. För mig är det en självklarhet att man har andra förälderns nummer ifall nåt skulle hända.

    Vill jag inte ha dom här så får dom gå ut eller leka hos kompisen helt enkelt.

  • viseversa

    Du frågar mamman varför hon tycker det är okej att du passar deras barn men aldrig tvärtom. Sen säger du nej också när deras barn frågar.

  • Fru Ve

    Säg ärligt att det är roligt när barnen leker, men att det inte finns möjlighet att de är hos er varje gång. Att du gärna vill att de är där varannan gång. Så får föräldrarna förklara varför det i så fall inte går. Jag känner igen det här, vi har det så att vi är mer eller mindre en fritidsgård för de stora barnens vänner. Detta är väl för att min man är hemma föräldraledig men lite irriterande är det. Gäller nog att man är rak och tydlig om man tröttnar.

  • Fru Ve

    Det är väl jättebekvämt att ens barn alltid leker och äter hos andra. Vi har barn som äter hos oss flera gånger per vecka. De föräldrarna kan ju ta det lugnt hem från jobbet och behöver inte ens laga middag. Jag accepterar det för mina barns skull, se tycker det är roligt att ha vänner och roligt att barnen trivs hos oss. Men hade det varit tvärtom hade jag inte tyckt det kändes bra faktiskt. Men tror inte alla föräldrar tänker så utan mer på vad som är bra och praktiskt för dem....

Svar på tråden Varför får min son aldrig leka hos sin bästa kompis?