• Tihi

    Är Rituals djurtestat?

    Om man frågar i butik så säger de nej förstås men det gör alla trots att det inte alltid stämmer. Kollar jag på nätet så står det att dom inte är det men inte från säkra källor som Djurens rätt, Leaping Bunny och Peta. Så är det någon här som har lyckats ta reda på om Rituals testar på djur eller inte? Säljs Rituals i Kina?

  • Svar på tråden Är Rituals djurtestat?
  • Tihi
    Vegetarian01 skrev 2018-05-24 15:38:16 följande:
    Enligt veganguiden.com så är Rituals inte djurtestat så jag väljer att lita på det tills motsatsen bevisas. :)
    Så kan man också tänka.

    Är det någon som vet om det säljs i Kina?
  • Themis

    Även de som inte utför djurtester själva bygger ändå sitt arbete på att andra företag har utfört djurtester tidigare, för basingredienserna i smink är desamma.

    Och oavsett det så behöver man som minst klet i nyllet när man är ung och så snygg som man kan hoppas på att bli i livet. Att dagligen använda t.ex. foundation förstör utseendet det också, eftersom i princip alla krämer innehåller irriterande och uttorkande ämnen, oavsett hur återfuktande de påstår sig vara.

    Mängden har också betydelse och t.ex. nagellack bidrar till att tonvis av lösningsmedel hamnar i naturen, det räknas som miljöfarligt avfall och ska lämnas in på miljöstation eller återvinningscentral.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Tihi
    Themis skrev 2018-05-25 21:29:55 följande:
    Även de som inte utför djurtester själva bygger ändå sitt arbete på att andra företag har utfört djurtester tidigare, för basingredienserna i smink är desamma.

    Och oavsett det så behöver man som minst klet i nyllet när man är ung och så snygg som man kan hoppas på att bli i livet. Att dagligen använda t.ex. foundation förstör utseendet det också, eftersom i princip alla krämer innehåller irriterande och uttorkande ämnen, oavsett hur återfuktande de påstår sig vara.

    Mängden har också betydelse och t.ex. nagellack bidrar till att tonvis av lösningsmedel hamnar i naturen, det räknas som miljöfarligt avfall och ska lämnas in på miljöstation eller återvinningscentral.
    Fast om andra företag har testat en ingrediens på djur 1971 så är jag okej med det för jag kan tyvärr inte ändra historien även om jag skulle vilja att djur aldrig hade använts till kosmetikatester. Men jag tolererar inte att företag testar på djur i något led idag och köper därför inte produkter av företag som djurtestar. Jag slutade även köpa alla märken som inte testade förut men säljer i Kina idag och därför har börjat testa igen för den marknaden.

    Det andra du skriver om har du absolut en poäng i. Jag har läst mycket om farliga ämnen i hudvård och kosmetika och försöker undvika det mesta möjliga både för min egen skull och för miljöns skull och för alla djur och människor som det påverkar när det kommer ut i våra vattendrag.
  • Kanttant
    Tihi skrev 2018-05-25 00:16:08 följande:
    Så kan man också tänka.

    Är det någon som vet om det säljs i Kina?
    Nix, det gör det inte! Veganguiden listar inte företag som säljer i Kina såvitt jag vet (men vet alltså oberoende från det att Rituals inte säljs i Kina).
  • Tihi
    Kanttant skrev 2018-05-26 23:17:26 följande:
    Nix, det gör det inte! Veganguiden listar inte företag som säljer i Kina såvitt jag vet (men vet alltså oberoende från det att Rituals inte säljs i Kina).
    Måste spana in den där veganguiden för det låter som något för mig. Men jag kan köpa Rituals utan problem då fast dom inte är med på Leaping bunny m fl?

    Om någon läser här som använder Rituals så får ni gärna berätta vilka produkter ni gillar. Jag har bara en liten parfym från dom just nu.
  • Kanttant
    Tihi skrev 2018-05-26 23:38:42 följande:
    Måste spana in den där veganguiden för det låter som något för mig. Men jag kan köpa Rituals utan problem då fast dom inte är med på Leaping bunny m fl?

    Om någon läser här som använder Rituals så får ni gärna berätta vilka produkter ni gillar. Jag har bara en liten parfym från dom just nu.
    Kan tänka mig att Leaping Bunnt inte listar den för att inte alla produkter nödvändigtvis är veganska, möjligtvis. Har för mig att vissa produkter innehåller karmin.
  • Tihi
    Kanttant skrev 2018-05-26 23:44:38 följande:
    Kan tänka mig att Leaping Bunnt inte listar den för att inte alla produkter nödvändigtvis är veganska, möjligtvis. Har för mig att vissa produkter innehåller karmin.
    Fast Leaping Bunny går inte enbart på veganska produkter så vitt jag vet. Det är en djungel att begripa sig på vad som är djurtestat och inte. Vad jag har hört så måste företag betala för att få stämpeln och att alla inte gör det fast dom är djurvänliga. Vet inte om det stämmer med betalning men det är vad jag har sett nånstans.
  • Kanttant
    Tihi skrev 2018-05-26 23:59:55 följande:
    Fast Leaping Bunny går inte enbart på veganska produkter så vitt jag vet. Det är en djungel att begripa sig på vad som är djurtestat och inte. Vad jag har hört så måste företag betala för att få stämpeln och att alla inte gör det fast dom är djurvänliga. Vet inte om det stämmer med betalning men det är vad jag har sett nånstans.
    Ja, det är ju samma som "vegan" stämpel på matprodukter också, finns en hel del som är "accidentally" veganskt, veganskt men produkten är inte veganstämplad liksom. Alla sådan olika märken måste man betala en avgift för. 

    Trodde Leaping Bunny listade inte enbart de som hade märkningen, men har jag nog bara blandat ihop med något annat, verkar ju logiskt att de listar just de företag som har märkningen :)
  • Tihi
    Kanttant skrev 2018-05-27 00:17:24 följande:
    Ja, det är ju samma som "vegan" stämpel på matprodukter också, finns en hel del som är "accidentally" veganskt, veganskt men produkten är inte veganstämplad liksom. Alla sådan olika märken måste man betala en avgift för. 

    Trodde Leaping Bunny listade inte enbart de som hade märkningen, men har jag nog bara blandat ihop med något annat, verkar ju logiskt att de listar just de företag som har märkningen :)
    Visste inte att det var en avgift på matmärkningar men det är förstås logiskt nu när du säger det. Det är så snårigt med alla märkningar hit och dit.

    Undrar hur det är med apoteksmärken som ACO, Apoliva, L300 etc som ju tillverkas i Sverige och borde omfattas av EUs förbud?
  • Tihi

    Veganguiden var ju jättebra men vet ni om den är gammal eller uppdateras? Blir lite konfundersam bara för det stod att parfymen Clean var djurvänlig men när man googlar märket så är det väldigt tvetydigt om dom är djurvänliga eller inte. Dom är inte med på listor hos LB, DR, Peta osv och det finns inga raka svar nånstans och folk skriver att dom inte har fått svar av företaget när dom har frågat om djurtester. Vad ska man tro?

    Det stod förövrigt att ACO ,Apoliva och CCS var djurvänliga.

Svar på tråden Är Rituals djurtestat?