• Kakan71k

    MRSA inom äldreomsorgen!

    Min gamle far är en frisk bärare av MRSA i näsan.

    Var tredje person i Sverige är tydligen detta.

    Han har haft hemtjänst men fick en liten stroke och hamnade på ett korttidsboende men nu sedan en vecka tillbaka har han fått en lgh på ett äldreboende.

    Där personalen kommer in i full skyddsutrustning inkl MUNSKYDD OCH SKOSKYDD!

    Detta användes varken inom hemtjänsten eller på korttidsboendet och jag har förklarat för dom att det är basala hygienrutiner som gäller, jag har pratat med sköterskan på boendet och hon säger samma sak- det är handskar och rock som gäller, inget annat.

    Detta är oerhört deprimerande för min Pappa att hela tiden mötas av personal i munskydd.

    Ingenstanns jag läst, och jag har läst mkt om MRSA, b la Region Skånes riktlinjer, står det nåt om munskydd.

    MRSA är ingen luftburen smitta!

    VAD SKA JAG TA MIG TILL? Min Pappa ska inte behöva ha det så här????.

  • Svar på tråden MRSA inom äldreomsorgen!
  • Anonym (Josefin)

    Sköterskan måste ju kunna ta det med personalen och informera dem online vad som gäller. Du kan också vända dig till enhetschefen, den personen har ett ansvar att se till att personalen jobvar efter gällande hygienföreskrifter.

  • sextiotalist

    Det är för de andra patienternas skull. De kan bli riktigt dåliga om de får din pappas bakterieflora.

  • Anonym (Josefin)
    sextiotalist skrev 2018-05-24 19:50:13 följande:

    Det är för de andra patienternas skull. De kan bli riktigt dåliga om de får din pappas bakterieflora.


    Fast att överdriva fastställda hygienföreskrifter är inget de ska göra. Då handlar det nog mer om egen rädsla än omtanke om de andra. De borde få en ordentlig genomgång av ssk eller enhetschef vad som gäller.
  • Anonym (nejnej)
    sextiotalist skrev 2018-05-24 19:50:13 följande:

    Det är för de andra patienternas skull. De kan bli riktigt dåliga om de får din pappas bakterieflora.


    Du jobbar inte inom vården hör jag. Man ska INTE jobba så. Man går efter de basala hygienrutinerna hos ALLA och då för man inte över något till någon annan.

    Det kanske finns tre till på samma boende som har MRSA som personalen inte ens vet om. Därför ska man behandla ALLA likadant. Handsprita händerna noga mellan vårdtagare, använda handskar och eventuellt förkläde räcker.

    Tills ts, ta upp det med boendets hygienombud så den personen får utbilda personalen bättre. Så ska din pappa inte behöva ha det, han är ju inte pestsmittad. Funkar inte det blir det enhetschefen.
  • Anonym (Ssk)
    sextiotalist skrev 2018-05-24 19:50:13 följande:

    Det är för de andra patienternas skull. De kan bli riktigt dåliga om de får din pappas bakterieflora.


    Nej så gör man verkligen inte för att skydda de andra patienterna. Vi gör aldrig så på min akutvårdsavdelning och vi har både ESBL, VRE och MRSA. Det handlar mycket mer om hur man sköter patientens hygien, hanterar material och städar samt att personalen tvättar och spritar ordentligt.

    Ts, dra ut smittskydds rekommendationer för hantering av MRSA och ring enhetschefen imorgon. Ingen ska behandlas så. Blir så ledsen när jag hör det :(
  • sextiotalist
    Anonym (nejnej) skrev 2018-05-24 20:10:36 följande:

    Du jobbar inte inom vården hör jag. Man ska INTE jobba så. Man går efter de basala hygienrutinerna hos ALLA och då för man inte över något till någon annan.

    Det kanske finns tre till på samma boende som har MRSA som personalen inte ens vet om. Därför ska man behandla ALLA likadant. Handsprita händerna noga mellan vårdtagare, använda handskar och eventuellt förkläde räcker.

    Tills ts, ta upp det med boendets hygienombud så den personen får utbilda personalen bättre. Så ska din pappa inte behöva ha det, han är ju inte pestsmittad. Funkar inte det blir det enhetschefen.


    Då är mina kunskaper mycket föråldrade. Så jag backar Den sommaren jag arbetade inom sjukvården, för eon år sedan, så var det den förklaringen jag fick. Vi hade alltid gula kläder när vi tog hand om patienter med staffar (som man sa då) för att inte smitta andra.

    Men det är ju bra att det är så.

    Men rädslan är stor, en kollega råkade ut för en olycka i Frankrike, han fick ligga i karantän i Sverige innan de konstaterade att han var MRSA-fri
  • Kakan71k

    Tack snälla ni för svar!! Jag ska ta upp det med ssk och enhetschefen i morgon.

    Att dom inte begriper att det framkallar ett lidande hos brukaren! Dessutom är det inte motiverat med munskydd.

    Tack igen!

Svar på tråden MRSA inom äldreomsorgen!