• Anzil

    Borde jag sluta med kramar?

    Hej!
    Jag är en man och tycker om kramar. Något som jag tänkt på är att det kan hända att jag får ''svaga'' kramar ifrån vissa tjejer.


    Det var en tjej som visade intresse och hon gav på slutet av dagen en ganska hård kram.
    Det fick mig att tänka att en sådan där riktig kram får jag nog sällan ifrån tjejer. Det känns så rätt med sådana kramar.

    Men dessa ''svaga'' kramar. Det kanske betyder någonting med att tjejer kanske i själva verket inte vill krama mig. Det händer ibland att man kanske träffar en tjej, skakar hand i början och sedan hänger man under dagen. Slutet på dagen kanske man ger en hej då-kram. Men det kanske man skall låta bli med?

    Eller vad betyder dessa ''svaga'' kramar? Betyder det att de är obekväma och i själva verket inte vill ge en kram eller betyder det absolut ingenting. Bara som en kompis kram helt enkelt.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Borde jag sluta med kramar?
  • Fillibom

    Du har helt rätt; svaga kramar betyder:
    1) Hon kanske inte är någon "kram-människa" överhuvudtaget. En del människor tycker helt enkelt inte om att kramas "i tid och otid" med mer eller mindre okända människor. Ex jag är inte bekväm med att kramas som "hälsningsfras" när man möts och skiljs åt. Kramar gör jag med speciella människor; min nära familj, min sambo eller nära vänner som jag känt i många år.
    Människor som "tilltvingar sig" kramar som "hälsningsfras" får så lite som möjligt av mig, jag mer eller mindre bara lägger en hand på deras axel. Det värsta som finns är när någon drar in en när man inte vill.

    2) Hon vill vara noga med att markera att hon har inget romantiskt intresse för dig alls.

    3) Rent allmänt kan sägas att tjejer/kvinnor också inte vill stå så nära okända män i samband med kramar, för man vill inte riskera att hamna "bäckenben" mot "bäckenben". Man vill inte råka känna något! (vare sig slakt eller hårt). Därför lägger man avstånd och kramen blir "svag" därefter.

  • Anzil
    Fillibom skrev 2018-05-25 09:42:35 följande:

    Du har helt rätt; svaga kramar betyder:
    1) Hon kanske inte är någon "kram-människa" överhuvudtaget. En del människor tycker helt enkelt inte om att kramas "i tid och otid" med mer eller mindre okända människor. Ex jag är inte bekväm med att kramas som "hälsningsfras" när man möts och skiljs åt. Kramar gör jag med speciella människor; min nära familj, min sambo eller nära vänner som jag känt i många år.
    Människor som "tilltvingar sig" kramar som "hälsningsfras" får så lite som möjligt av mig, jag mer eller mindre bara lägger en hand på deras axel. Det värsta som finns är när någon drar in en när man inte vill.

    2) Hon vill vara noga med att markera att hon har inget romantiskt intresse för dig alls.

    3) Rent allmänt kan sägas att tjejer/kvinnor också inte vill stå så nära okända män i samband med kramar, för man vill inte riskera att hamna "bäckenben" mot "bäckenben". Man vill inte råka känna något! (vare sig slakt eller hårt). Därför lägger man avstånd och kramen blir "svag" därefter.


    Åh, vad bra! Då vet jag! Jag skall framförallt inte ge en kram till en person jag nyligen påträffat och hängt med under dagen. Då blir det bara en vanlig vinkning eller handskakning slutet av dagen.

    Jättebra, nu vet jag. Jag känner mig dock jättedum såhär i efterhand. Men nu vet jag!

    Jag brukar ibland krama mina manliga kompisar, då får man en riktig kram. Även tjejkompisar som man känt länge får man dessa hårda kramar. Men övriga så får man dessa ''svaga'' kramar.

    Som sagt, nu vet jag. Jättebra och tack så himla mycket för din svar!
  • CitronTulo

    För mig finns det bara ett fåtal personer som jag verkligen VILL krama. Avskyr att bli kramad (vilket för mig känns alldeles för intimt) med någon som jag inte spontant känner att jag vill krama!
    Men såklart så gör ju även jag en ansats till att krama tillbaks om nu någon gör det med mig, men det blir just som du beskriver, en väldigt lös kram med så lite kroppskontakt som möjligt!
    Så försök känna in NÄR det är läge för kramar för det är inte uppskattat av alla!

  • Anzil
    CitronTulo skrev 2018-05-25 10:50:25 följande:

    För mig finns det bara ett fåtal personer som jag verkligen VILL krama. Avskyr att bli kramad (vilket för mig känns alldeles för intimt) med någon som jag inte spontant känner att jag vill krama!
    Men såklart så gör ju även jag en ansats till att krama tillbaks om nu någon gör det med mig, men det blir just som du beskriver, en väldigt lös kram med så lite kroppskontakt som möjligt!
    Så försök känna in NÄR det är läge för kramar för det är inte uppskattat av alla!


    Kanon, jättebra. Tack!


     


    Jag känner att jag oftast får sådana riktiga kramar av nära tjejkompisar och äldre kvinnor. Dessa äldre kvinnor kan man ha lärt känna från kort tid till lång tid, och ändå får långa kramar. Därav min lilla förvirring som uppstod av att kramar kan uppskattas av alla.

    Men nu har jag lärt mig. Fantastiskt! Precis som jag hade misstänkt.

    Jag hade dock hoppats på att dessa lösa kramar skulle betyda kompis-kram, snarare än att de är obekväma. Men jag misstänkte helt rätt ändå.

    Nu vet jag. Tack så mycket!

  • Meriall

    För mig är en lös kram en kompiskram som jag verkligen uppskattar så det är nog olika. Jag tänker så här, om du kramat två ggr och fått en lös kram tillbaka, avvakta och kolla om hon tar initiativ till kram tredje ggn. Gör hon det känner hon som mig.

    Jag är inte en kramperson och är inte uppvuxen med att krama kompisar men jag uppskattar det oerhört mycket när någon tar initiativ. Får mig att känna att de tycker om mig :) Jag läser inte in något mer än kompis i kramen om den är snabb.

  • Anna60

    Ett hej och hej då kan vara en snabb lös kram. Som nån skrev ovan "kompis-kram". Men absolut inte en hård lång kram, det blir obehagligt när man inte känner varandra eller har känslor för varandra. En sån kram blir konstig och påträngande. En hejdå-kram kan lika gärna vara en lös liten kram, eller en hastig smekning över ryggen. 

  • Anzil
    Meriall skrev 2018-05-25 11:24:59 följande:

    För mig är en lös kram en kompiskram som jag verkligen uppskattar så det är nog olika. Jag tänker så här, om du kramat två ggr och fått en lös kram tillbaka, avvakta och kolla om hon tar initiativ till kram tredje ggn. Gör hon det känner hon som mig.

    Jag är inte en kramperson och är inte uppvuxen med att krama kompisar men jag uppskattar det oerhört mycket när någon tar initiativ. Får mig att känna att de tycker om mig :) Jag läser inte in något mer än kompis i kramen om den är snabb.


    Det är lite så jag vill ha det. En kompis-kram. Men är de obekväm eller inte, det är jag osäker. Jag kan nog tänka mig avvakta, eller sluta totalt. Kanske alltid skall köra med handskakning av en ny bekant, och kramen får nog komma senare.
  • Anzil
    CitronTulo skrev 2018-05-25 12:37:07 följande:

    Är det bara tjejer som du gillar att krama på?


    Jag gillar kramar rent övrigt.
  • Steven01

    Vad är det för fel på folk som tränges sig på och måste kramas!? Det är ett sjukt beteende som borde föbjudas!

  • CitronTulo
    Steven01 skrev 2018-05-27 18:47:05 följande:

    Vad är det för fel på folk som tränges sig på och måste kramas!? Det är ett sjukt beteende som borde föbjudas!


    Vi är ju olika.. tycker att det är okej att folk som vill kramas med varandra gör det, så länge de är lite lyhörda och inte kramar på oss som inte är lika intresserade av det!
Svar på tråden Borde jag sluta med kramar?