• Anonym (16 årig tjej)

    Är jag eller partner steril? :(

    Hej!

    Jag är en 16 årig tjej som börjar bli orolig över att jag kanske inte kan få barn i framtiden?

    När jag nyss hade fyllt 15 så råkade jag bli gravid med min pojkvän. Jag gjorde abort för jag var alldeles för ung, men efter det började jag med p-piller.

    Det har varit fram o tillbaka det där med p-piller, jag var rättså slarvig med att ta dem och ibland kunde det gå 1 månad innan jag började med pillrerna igen..

    Men sen ungefär 4 månader tillbaka har jag och min pojkvän velat försöka göra mig gravid, och han har kommit i mig varje gång vi har haft sex och vi har det rättså mycket varenda vecka när vi träffas (vi ses 3 ggr per vecka)

    Men jag har ändå inte blivit gravid, alls? På länge. O nu börjar jag bli orolig över att jag kanske inte kan få barn? :( dock blev det väldigt fort och lätt för mig när jag blev gravid första gången.. kanske ändras med tiden?

    Jag är så orolig att jag nästan kräver honom att komma i mig o försöka få mig gravid, för jag vill så gärna veta att jag kan bli gravid och få barn senare :(

    Vet ej om detta spelar någon roll men min pojkvän var/är lite sen i puberteten (16 år) och förlåt om jag låter korkad, men hans sperma är inte så vit (om den nu ska vara det?).. men borde nog inte spela nån roll efterson han redan gjort mig gravid..

    Vad kan jag göra? :( är så orolig..

  • Svar på tråden Är jag eller partner steril? :(
  • Anonym (Hanna)

    Varför försöker ni göra dig gravid?

    För att få veta om du kan bli gravid och få barn senare?

    Tror absolut inte att någon av er är steril! Prata med någon på ungdomsmottagningen om din oro, så kommer du förhoppningsvis känna dig lugnare.

    Och sluta för bövelen genast ha oskyddat sex!

  • Anonym (jisima)

    Nej, du är troligen inte steril. Jag hade oskyddat sex i flera år utan att bli gravid, men det är ingen säker metod. Orsaken till att jag inte skyddade mig då var för att vi båda kände att blir det ett barn så blir det, vi försökte inte aktivt. 

    När jag sedan gjorde slut och träffade mannen jag sedan skaffade barn med åt jag p piller tills vi båda kände att vi var redo (efter ca 6 år) så blev jag gravid vid första försöket, jag fick inte ens mens innan så jag trodde mensen helt enkelt inte kom igång ordentligt efter att jag slutat äta p piller, men så var det alltså inte, jag var gravid  

    Sen kan det vara så att ni nu inte är kompatibla med varandra även om ni varit det förut. Sluta försöka bli gravida om ni inte vill skaffa barn oavsett just nu. Att göra det vid 16 år inte den smartaste idén om ni inte båda har ordnad ekonomi och bostad. 

    Ang att vara kompatibel, jag antar att det inte finns vetenskaplig forskning på det, men jag känner personligen ett antal personer som försökt bli gravida med sin parter i flera år, inget har varit fel, men det går ändå inte. 
    När de sedan (en del av dem) separerade, delvis pga barnlösheten har samtliga fått barn med sina nya partners utan problem. 

    OM det är så att du av någon anledning inte kan bli gravid längre, eller att hans spermier är defekta så finns ju andra alternativ så varför hetsa upp sig redan nu? 

  • Anonym (H)

    Ja du låter extremt korkad. Vem beter sig ens såhär?! Har du inget vett? Att försöka bli gravid när man är barn för att få reda på om man kan bli gravid eller ej? Herregud så dumt! Risken att du får komplikationer om du blir gravid nu och gör abort gör kanske att du inte kan bli gravid i framtiden. Vill du verkligen riskera det?!

    Sök hjälp för din oro. Prata me den barnmorska. Ditt beteende och dina planer är inte normalt.

Svar på tråden Är jag eller partner steril? :(