• Firran

    Högt kalprotektin?

    Någon här som har koll på såna värden va hos läkaren och tog ett prov och det låg på 406..

    Men läkaren skrev ut brev på de andra proverna men ej detta.. Men som jag fattat det är 406 inte så bra?....

  • Svar på tråden Högt kalprotektin?
  • MrsAJ88

    Gränsen för F-calprotectin är <50. 406 är således klart förhöjt men på inget sätt något extremt värde. Det talar för inflammation eller infektion i tarmen.

  • Firran

    Ska man gå vidare med såna siffror? Eller ska man ingonea och hoppas på att det inte blir värre?.. Min pappa hade chrons det va därför de ville kolla... Jag hade b12 på 67 och d vitaminbrist också.. Men det va de läkaren svarade på..

  • Frida73

    Har för mig sköterskan sa till mig att vid en vanlig rejäl maginfluensa kan det ligga på 600 så sett ur det perspektivet behöver inte 400 vara så stor sak.

  • MrsAJ88
    Firran skrev 2018-05-25 15:52:10 följande:

    Ska man gå vidare med såna siffror? Eller ska man ingonea och hoppas på att det inte blir värre?.. Min pappa hade chrons det va därför de ville kolla... Jag hade b12 på 67 och d vitaminbrist också.. Men det va de läkaren svarade på..


    Frida73 skrev 2018-05-25 18:28:55 följande:

    Har för mig sköterskan sa till mig att vid en vanlig rejäl maginfluensa kan det ligga på 600 så sett ur det perspektivet behöver inte 400 vara så stor sak.


    Som jag skrev kan en tarminfektion ("maginfluensa") ge en stegring i denna storleksordning. Frågan är om du haft symptom på sådan sista tiden? Isåfall kan man avvakta och ta om prover längre fram. Inflammatoriska tarmsjukdomar så som Mb Crohn ger vanligen symptom i form av diarréer, ev blod- och slemtillblandade. Det kan dock även debutera med ex. B12-brist om tunntarmen är påverkad (vilket den ofta är vid Crohn) eftersom upptaget av B12 sker där. Vid sådan misstanke får man utreda vidare med koloskopi.
  • Brittan

    Pappa har chrons och hans kalproktein låg på 6000 för några veckor sedan. Han väntar på svar om han ska byta medicin.

  • MrsAJ88
    Brittan skrev 2018-05-25 19:04:46 följande:

    Pappa har chrons och hans kalproktein låg på 6000 för några veckor sedan. Han väntar på svar om han ska byta medicin.


    F-calprotektin kan variera från några hundra till flera tusen vid Crohn, allt beroende på inflsmmationsgraden.
Svar på tråden Högt kalprotektin?