• Stallas

    11 mån mellan syskon

    Jag plussade häromdagen. Har en bebis som är 3 1/2 månad och nu vet jag inte hur jag ska göra. Det kommer vara 11 månader mellan syskonen om jag väljer att behålla.Klarar man av det ? Och hur klarar man av att vara gravid igen så tätt inpå? Jag vill höra alla för - och nackdelar !!

    Jag har två stora barn sen tidigare och bebisen är min och sambons gemensamma. Han vill behålla men jag känner bara ångest över huruvida jag kommer klara av det. Hur ska jag tänka? Vad har jag att vänta när det gäller att få barn extremt tätt?

  • Svar på tråden 11 mån mellan syskon
  • Taraalina

    Det är 11 månader mellan mina tjejer och ja det var jobbigt som fam när de var bebisar det ska jag inte neka. Men de är bästa vänner idag och jag ångrar inte att jag fick de så tätt. Kommer dock inte att göra om det för det var påfrestande i stunder, speciellt innan stora kunde gå.


  • Alexi

    Ni måste ju då vara föräldralediga tillsammans rätt lång period. Så att båda barnens behov kan tillgodoses!

  • fjanten

    Vi har 12,5 månader mellan våra. För oss har det gått bra. Vi var hemma tillsammans allihop i 3 månader. Sedan har vi turats om att vara föräldralediga. Ungarna är 1,5 och 2,5 år nu. Blir bara enklare och enklare.

  • äldreochklokare

    Jag har 13 mån mellan och det gick hur bra som helst (de är snart vuxna nu). Hade dock inga barn sen innan. Ni får ju överväga hur det blir att vara en så stor familj osv.

    Graviditeter och förlossningar kan man ju aldrig veta hur det blir. Bara för att det gått bra innan behöver det inte bli likadant och tvärtom. 

    Det rent fysiska får du väl prata med BM om, men jag skulle väl snarare ställa mig frågor om hur det fungerar hemma. Är detta sambons första barn? Hur mycket engagemang har han i dina tidigare barn, dvs hur förberedd är han för en bebis? Hur blir fördelningen hemma med allting om det kommer en bebis till? 

  • Stallas
    Alexi skrev 2018-05-26 15:02:05 följande:

    Ni måste ju då vara föräldralediga tillsammans rätt lång period. Så att båda barnens behov kan tillgodoses!


    Min sambo blir hemma de första tre månaderna iaf.
  • Stallas
    fjanten skrev 2018-05-26 15:06:53 följande:

    Vi har 12,5 månader mellan våra. För oss har det gått bra. Vi var hemma tillsammans allihop i 3 månader. Sedan har vi turats om att vara föräldralediga. Ungarna är 1,5 och 2,5 år nu. Blir bara enklare och enklare.


    Vi hade isf också tänkt att vi ska vara hemma tillsammans i tre månader när lillen kommer. För att vi ska komma in i rutiner osv. Har dina barn mycket nytta av varann redan nu? ????
  • Stallas
    Stallas skrev 2018-05-28 06:45:49 följande:

    Min sambo blir hemma de första tre månaderna iaf.


    Sambon är minsta problemet ???? Han ställer upp allt han kan på mina stora barn och är en väldigt engagerad pappa till vår bebis, och ser inte att det skulle förändras med en till bebis. Det är väl mest jag som tvivlar på om jag räcker till ????
  • Stallas
    äldreochklokare skrev 2018-05-26 17:02:25 följande:

    Jag har 13 mån mellan och det gick hur bra som helst (de är snart vuxna nu). Hade dock inga barn sen innan. Ni får ju överväga hur det blir att vara en så stor familj osv.

    Graviditeter och förlossningar kan man ju aldrig veta hur det blir. Bara för att det gått bra innan behöver det inte bli likadant och tvärtom. 

    Det rent fysiska får du väl prata med BM om, men jag skulle väl snarare ställa mig frågor om hur det fungerar hemma. Är detta sambons första barn? Hur mycket engagemang har han i dina tidigare barn, dvs hur förberedd är han för en bebis? Hur blir fördelningen hemma med allting om det kommer en bebis till? 


    Sambon är minsta problemet :) Han ställer upp allt han kan på mina stora barn och är en väldigt engagerad pappa till vår bebis, och ser inte att det skulle förändras med en till bebis. Det är väl mest jag som tvivlar på om jag räcker till ????
  • Dennadagdettaårdennastund
    Stallas skrev 2018-05-28 06:50:53 följande:

    Men hjälp! Jag svarar på mina egna inlägg ???? Har inte lärt mig detta riktigt än haha


    Hahaha, det var ganska kul! :D Men bästa svaren får man från sig själv har jag hört!
  • äldreochklokare
    Stallas skrev 2018-05-28 06:51:48 följande:
    Sambon är minsta problemet :) Han ställer upp allt han kan på mina stora barn och är en väldigt engagerad pappa till vår bebis, och ser inte att det skulle förändras med en till bebis. Det är väl mest jag som tvivlar på om jag räcker till ????
    ok det låter ju bra :) 

    Då får du ta nästa del - är det själva graviditeten och det fysiska du tänker du inte ska orka med eller menar du sen? 

    VILL du ha ett fjärde barn? Jag tänker att det du skrivit faktiskt inte förklarar det. Kan det vara där skon klämmer? Att det sitter så rotat i många av oss att man "ska" vilja ha barn och har man redan några kan det bli ännu svårare att säga att man kanske inte vill? 
  • fjanten
    Stallas skrev 2018-05-28 06:47:38 följande:

    Vi hade isf också tänkt att vi ska vara hemma tillsammans i tre månader när lillen kommer. För att vi ska komma in i rutiner osv. Har dina barn mycket nytta av varann redan nu? ????


    Jodå, dom leker dagarna i ända... Är ganska lugnt för oss föräldrar på vissa sätt. Barnens kusin är i samma ålder som vår 2,5-åring, och han behöver underhållning mest hela tiden - medan våra underhåller varandra jämt
Svar på tråden 11 mån mellan syskon