• Äldre 26 May 21:21
    3352 visningar
    4 svar
    4
    3352

    Fosterrörelser vecka 35

    Hej!

    När jag började känna fosterrörelser var jag i vecka 19. Då var rörelserna buffar och sparkar. Ju större bebis blivit ju mer glidande/svepande rörelser har jag känt och mindre av regelrätta sparkar. Men jag har ändå känt rörelser varje dag och flera ggr. Magen gungar och det "åker förbi" vad jag gissar är fötter, knäskålar, händee osv. Under huden. Dock inte alls så tydligt som det kan göra på vissa andra som ser ut att typ ha aliens i deras magar. Jag har moderkakan i framvägg och är förstföderska också. Är det normalt att upplevelserna av rörelserna ändras på detta sätt ju längre graviditeten går?

    Jag känner inte bebis när jag går och sällan när jag står upp (det kan hända ibland men inte alls ofta.) Det har jag nästan aldrig heller gjort innan så det är ingenting nytt. Jag har alltid känt rörelser när jag ligger ner och på senare dagar även när jag sitter ner. Men står... Inte direkt! Är detta normalt? Fler i samma situation?

  • Svar på tråden Fosterrörelser vecka 35
  • Äldre 26 May 21:39
    #1

    Jag är i v 32 med första barnet och känner igen mig precis. Känner inte när jag står eller är igång. Har moderkakan på sidan, dvs delvis fram.

    Ett tag kunde jag inte känna mer en någon liten rörelse vissa dagar och min bm var bestämd i att jag ska höra av mig till förlossningen om det händer igen. Men vi kom också fram till att jag skulle lägga mig i vilorummet en stund för att se om jag känner något först.

  • Äldre 26 May 21:53
    #2

    När man står och går så rör man sig, vilket gör att bebisen blir lugn och somnar. Det är därför många bebisar är som mest aktiva på kvällen/natten (till mammans förtret). Själv bär jag på en som typ aldrig tycks sova...

    Självklart är det normalt att man känner det du gör, att rörelserna går från sparkar till mer svepande, bebisen har ju inte lika mycket plats som i vecka 20.

    Så, ingenting att oroa sig över :)

  • Äldre 26 May 22:02
    #3

    Jag har en väldigt aktiv bebis (som du beskriver det ailienliknande rörelser sedan v.20!), men bara när jag är stilla. Det är helt normalt som jag förstått det!

  • Äldre 26 May 22:24
    #4

    Givetvis ändrar rörelserna karaktär när bebisen får mindre plats att röra sig på.

    Värt att veta är att bebisar inte har knäskålar man föds utan! Dom bildas under det första levnadsåret.


    Tells it the way it is.
Svar på tråden Fosterrörelser vecka 35