• Waq
    Äldre 26 May 22:42
    11254 visningar
    5 svar
    5
    11254

    Född med olika stora händer

    Vårt barn, nu ca 10 veckor, föddes med olika stora händer. Till en början syntes det knappt. Det tog någon dag innan vi såg det och andra har sett det först när vi påvisar det. Den mindre handen har dessutom simhud mellan två fingrar (detta väldigt lite och vi har fått remiss). Nu efter tiden gått upplever vi att skillnaden på händerna blivit större, att den andra handen kanske inte växer?? Har inte hittat någon info, bvc och deras läkare säger att vi är asymmetriska bara. Någon som har erfarenhet?? Något mer som har eller har barn med olika stora händer? Syns det väl idag? Eller kan den ena handen bara sluta utvecklas? Det verkar som vårt barn har samma rörelsefunktion och har symmetriska rörelse i båda händerna.

  • Svar på tråden Född med olika stora händer
  • Äldre 27 May 07:05
    #1

    Visa bild? Finns många "fel"'som kan hända under fosterstadiet. Är nog ett sånt fel.

  • Waq
    Äldre 27 May 07:37
    #2

    Ja precis. Missbildningar sker ju då. Jag vill inte lägga ut bilder. Sökert mest stöd om någon här inne har egna erfarenheter eftersom jag inte hittar någon information.

  • Äldre 28 May 18:36
    #3

    Jag har en vän som har Polands syndrom, hon har olika stora händer (tror hela hennes ena sida är lite mindre än den andra, kan vara fötter också) och saknar bröstmuskel på ena sidan, det ledde till att hon inte utvecklade bröst på ena sidan utan fick ett implantat i 20-års åldern.

  • Äldre 15 Jun 22:39
    #4

    Hej! Vår son är född med olika långa ben. Det längre benet är tjockare också och foten är större. Dock var det större skillnader mellan fötterna tidigare. När han föddes tog det ett tag innan detta uppmärksammades. Han har fått göra en hel del undersökningar för att se så att inte de inre organen är olika stora, men det är de inte. Eventuellt kommer det göras en operation när han är äldre för att stoppa tillväxten i det långs benet. I dagsläget har han inga större problem utan är som vilken 8-åring som helst! Vi får hjälp av ortoped att höja hans skor så att han inte ska få problem med ryggen.

    Det behöver alltså inte vara några större problem för ert barn heller, men det är såklart bra att ni får kollat upp vad det beror på!

  • Äldre 15 Jun 23:22
    #5

    Behöver ju inte vara något allvarligt, min son föddes med olika stora pupiller och efter mycket undersökningar så kom de fram till att det bara kan bli så ibland! Helt ofarligt.

Svar på tråden Född med olika stora händer