• Anonym (ledsen)

    medicinsk abort i v.12

    såhär är det, jag och mitt ex har 3 barn ihop. vi har separerat men träffas ofta ändå. vi tycker om varandra men kan inte bo ihop.

    jag har ätit p-piller vilket alltid funkat bra men tydligen inte nu, jag är gravid. var på sjukhuset i fredags och fick reda på att jag då var i v.11. jag kan inte ha ett till barn, jag ORKAR inte det själv men samtidigt gråter jag varje dag nu för att jag ska göra medicinsk abort på sjukhuset nästa vecka (v.12). kan ni berätta hur det gått för er som gjort det i liknande vecka?

  • Svar på tråden medicinsk abort i v.12
  • Anonym (ssk)

    Oj, görs det en medicinsk abort så sent?

    I vårt landsting är det alltid kirurgisk abort efter v 9.

  • Anonym (Bm)

    Medicinsk abort ska inte göras efter v10.

    Prata med dem. Risken för att du kommer få åka tillbaka och skrapa är betydligt mycket större.

  • Anonym (ledsen)

    det var inga problem att göra medicinsk i v.12 men jag skulle få göra den på sjukhuset och inte hemma dock.

  • Anonym (L)

    Kirurgisk abort görs bara fram till vecka 12 eller 13 enligt 1177 så det låter fullt normalt att du ska göra en medicinsk abort. Bara så du inte börjar tvivla av ovanstående kommentarer.

    Jag gjorde en medicinsk abort i v 10 eller 11 och det gick bra. Blödde i typ 1-2 veckor efteråt. Vanliga värktabletter hjälpte inte mot smärtan så jag fick morfin istället. Blev dock extremt illamående och kräktes mycket av morfinet, det var det jobbigaste.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (L) skrev 2018-05-27 13:55:47 följande:

    Kirurgisk abort görs bara fram till vecka 12 eller 13 enligt 1177 så det låter fullt normalt att du ska göra en medicinsk abort. Bara så du inte börjar tvivla av ovanstående kommentarer.

    Jag gjorde en medicinsk abort i v 10 eller 11 och det gick bra. Blödde i typ 1-2 veckor efteråt. Vanliga värktabletter hjälpte inte mot smärtan så jag fick morfin istället. Blev dock extremt illamående och kräktes mycket av morfinet, det var det jobbigaste.


    tack för svar. såg du fostret? såg man en mini människa? hur lång tid tog det?
  • Anonym (L)

    Jag kom till sjukhuset vid 8-tiden och sen tog det nog några timmar innan blödningen startade. De sätter ett bläck i toaletten där allt som kommer ut ska samlas upp, och så går de igenom och tittar att allt kommit ut. Jag tittade inte i bläcket så jag såg inte hur det såg ut, men jag kände en klump komma ut. Sen vid kanske 13 sa de att allt kommit ut, men jag mådde så fruktansvärt illa att jag stannade till ca 16. Mådde fortfarande lika illa då men bodde 100 meter från sjukhuset så jag pallrade mig hem ändå eftersom aborten i sig var klar. För mig gick det med andra ord väldigt smidigt, även om det gjorde ont och blödde ganska mycket just den dagen.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (L) skrev 2018-05-27 14:44:27 följande:

    Jag kom till sjukhuset vid 8-tiden och sen tog det nog några timmar innan blödningen startade. De sätter ett bläck i toaletten där allt som kommer ut ska samlas upp, och så går de igenom och tittar att allt kommit ut. Jag tittade inte i bläcket så jag såg inte hur det såg ut, men jag kände en klump komma ut. Sen vid kanske 13 sa de att allt kommit ut, men jag mådde så fruktansvärt illa att jag stannade till ca 16. Mådde fortfarande lika illa då men bodde 100 meter från sjukhuset så jag pallrade mig hem ändå eftersom aborten i sig var klar. För mig gick det med andra ord väldigt smidigt, även om det gjorde ont och blödde ganska mycket just den dagen.


    ok, skulle du tycka att man kan köra från sjukhuset efteråt? jag bor 4 mil från sjukhuset så jag måste typ det.

    kändes det som förlossningsvärkar eller mindre när livmodern jobbade?
  • Anonym (L)
    Anonym (ledsen) skrev 2018-05-27 15:39:34 följande:

    ok, skulle du tycka att man kan köra från sjukhuset efteråt? jag bor 4 mil från sjukhuset så jag måste typ det.

    kändes det som förlossningsvärkar eller mindre när livmodern jobbade?


    Det är nog väldigt individuellt om man fixar att köra eller inte. Det går säkert bra, men det kan ju vara bra att ha en backup plan ifall du skulle må dåligt.

    Jag har inte gått igenom en förlossning så jag kan inte jämföra. Det kändes som väldigt väldigt kraftig mensvärk utan uppehåll, så det var ju inte värkar med paus emellan som en förlossning brukar vara. Men morfinet tog bort det mesta av smärtan.
Svar på tråden medicinsk abort i v.12