• kma

    Vill så gärna ha detta hus!

    Hej! Jag och sambon ska köpa hus och det är helt perfekt för oss! Vill verkligen ha detta hus. Det ligger på en småort så utgångspriset är 975 000 och vi kan bara buda till 1,3. Det är relativt litet och det har inte fått så jättemånga klick på hemnet, runt 1600 vilket är lågt för att ha legat ute i 12 dagar. Andra hus i området eller i samma kommun har mycket fler klick än så och har legat ute kortare tid.

    Det är även bara en visningsdag på huset vi vill ha. Andra hus är det två visningsdagar. Är det helt enkelt så att det inte väntas komma så många till detta hus så att det bara blir en visningsdag?

    Har ni några tips på att man ligger bättre till , till att få köpa huset? Och hur funkar budgivningen? Hur mycket ska man börja buda med?

  • Svar på tråden Vill så gärna ha detta hus!
  • Anonym (123)

    Ni kontaktar mäklaren och ger ert bud. Om någon budar över er så får ni reda på det

  • Anonym (XxX)

    Vi köpte nyligen vårt drömhus. Det ligger i en större by där priserna brukar vara helt ok, men just då var huset det enda som låg ute just här. Det kom runt 40 pers på visningen som var en dag under em/kväll. Vi bestämde oss direkt på plats för att vi skulle ha det men kunde inte lägga bud direkt då vi hade möte med banken dagen efter. En annan la utgångspriset direkt på plats, 895 000.

    Dagen efter var det uppe i 1 000 000 och då la vi oss i. Vi höjde snabbt 10 000 direkt efter varje bud. Vi hade fått ett ganska högt lånelöfte så vi visste att vi kunde få huset om vi verkligen ville, det enda som avgjorde var hur mycket vi tyckte att det var värt. Det sprang iväg lite, men till slut gav de andra upp, vi vann det för 1 260 000 vilket vi tyckte var helt ok. Visningen var på en onsdag, budgivningen var stängd över helgen och på måndagen fick vi besked om att det var vårt. 

    Det är svårt att veta hur andra tänker under en budgivning. Den vi budade mot i slutet höjde större summor varje gång, troligtvis för att avskräcka. Genom att lägga en mindre summa behövde vi inte betala mer än nödvändigt. Vi hade satt ett maxtak på 1,4 så dit kunde jag buda fritt utan att fråga min man, skulle det gå högre så hade vi pratat om det.

    Vi hade fördelen att kunna flytta in omgående, vilket jag bad mäklaren framföra till säljarna. De hade själva nytt boende och kunde vara ute ur huset redan efter två veckor så de var angelägna om en snabb affär. 

    Ni har ju möjligheten att erbjuda säljaren sånt som underlättar för dem. Erbjud att ta flyttstädningen själva t ex. Kolla först intresset för huset så att ni inte tar på er sånt i onödan. 

    Lycka till!

  • kma
    Anonym (XxX) skrev 2018-05-27 13:03:26 följande:

    Vi köpte nyligen vårt drömhus. Det ligger i en större by där priserna brukar vara helt ok, men just då var huset det enda som låg ute just här. Det kom runt 40 pers på visningen som var en dag under em/kväll. Vi bestämde oss direkt på plats för att vi skulle ha det men kunde inte lägga bud direkt då vi hade möte med banken dagen efter. En annan la utgångspriset direkt på plats, 895 000.

    Dagen efter var det uppe i 1 000 000 och då la vi oss i. Vi höjde snabbt 10 000 direkt efter varje bud. Vi hade fått ett ganska högt lånelöfte så vi visste att vi kunde få huset om vi verkligen ville, det enda som avgjorde var hur mycket vi tyckte att det var värt. Det sprang iväg lite, men till slut gav de andra upp, vi vann det för 1 260 000 vilket vi tyckte var helt ok. Visningen var på en onsdag, budgivningen var stängd över helgen och på måndagen fick vi besked om att det var vårt. 

    Det är svårt att veta hur andra tänker under en budgivning. Den vi budade mot i slutet höjde större summor varje gång, troligtvis för att avskräcka. Genom att lägga en mindre summa behövde vi inte betala mer än nödvändigt. Vi hade satt ett maxtak på 1,4 så dit kunde jag buda fritt utan att fråga min man, skulle det gå högre så hade vi pratat om det.

    Vi hade fördelen att kunna flytta in omgående, vilket jag bad mäklaren framföra till säljarna. De hade själva nytt boende och kunde vara ute ur huset redan efter två veckor så de var angelägna om en snabb affär. 

    Ni har ju möjligheten att erbjuda säljaren sånt som underlättar för dem. Erbjud att ta flyttstädningen själva t ex. Kolla först intresset för huset så att ni inte tar på er sånt i onödan. 

    Lycka till!


    Tack så mycket för ditt svar! Vi är i samma sits att det här är det ända huset som ligger ute på orten så jag tror det kommer komma väldigt många. Det var supersmart med att erbjuda att vi kan ta flyttstädningen!

    Det står i annonsen att inflytt sker enligt överenskommelse. Det är en gammal man som bor där nu och han ska förmodligen in på ett hem eller till en hyresrätt så jag tror inte han har jättebråttom med pengar och så. Det kommer kännas så frustrerande och en stor besvikelse om någon budar över 1,3 speciellt när jag är uppväxt på samma ort och verkligen vill tillbaks dit igen. Får jag fråga hur stort ert hus är som ni köpte?
  • Anonym (XxX)
    kma skrev 2018-05-27 14:15:17 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Vi är i samma sits att det här är det ända huset som ligger ute på orten så jag tror det kommer komma väldigt många. Det var supersmart med att erbjuda att vi kan ta flyttstädningen!

    Det står i annonsen att inflytt sker enligt överenskommelse. Det är en gammal man som bor där nu och han ska förmodligen in på ett hem eller till en hyresrätt så jag tror inte han har jättebråttom med pengar och så. Det kommer kännas så frustrerande och en stor besvikelse om någon budar över 1,3 speciellt när jag är uppväxt på samma ort och verkligen vill tillbaks dit igen. Får jag fråga hur stort ert hus är som ni köpte?
    Vårt hus är 135 kvm + källare och vind. Ca 700 tomt, vilket för oss är alldeles lagom, vi hade alldeles för stor tomt tidigare. 

    "Enligt överenskommelse" kan betyda vad som helst, antingen har han redan nytt boende och kan flytta direkt eller så behöver han ett halvår för att fixa allt. Det ökar såklart era chanser om ni kan anpassa er efter hur han vill ha det. Är han redo att flytta direkt men de som budar högst inte vill ta över det förrän om 4 månader så kan han helt enkelt välja den som budat näst högst men kan flytta in direkt. Fråga mäklaren hur säljaren vill ha det och be hen informera säljaren om att ni kan anpassa er, om ni har möjlighet till det. 
  • Tecum

    Jag känner en mäklare så här är några tips.

    Bestäm från början hur högt ni kan tänka er att gå och håll det. 
    Se till att ha lånelöfte innan ni börjar buda.
    Lägg nytt bud snabbt efter att någon bjuder över er, det visar att ni är beslutsamma och har resurser.
    Höj rejält, inte med 10.000 utan minst det dubbla, gärna mer. Det skrämmer andra budgivare.

  • Akira Öken

    När vi köpte vårt hus bad vi om en förhandsvisning. Vi lade sedan ett bud på en summa som låg en bra bit över utgångspris och satte en tidsgräns för hur länge budet skulle gälla (till dagen innan ordinarie visning). Högt spel - men vi fick det. :)


  • Anonym (XxX)
    Tecum skrev 2018-05-27 22:40:05 följande:

    Jag känner en mäklare så här är några tips.

    Bestäm från början hur högt ni kan tänka er att gå och håll det. 
    Se till att ha lånelöfte innan ni börjar buda.
    Lägg nytt bud snabbt efter att någon bjuder över er, det visar att ni är beslutsamma och har resurser.
    Höj rejält, inte med 10.000 utan minst det dubbla, gärna mer. Det skrämmer andra budgivare.


    Gällande höjningar så finns det aldrig någon garanti. Vår mäklare (som sålde vårt hus) tyckte det var bättre att höja mindre summor än större. Googlade massor på det innan vi sedan köpte och det är väldigt olika. Vi höjde 10, de vi budade mot höjde 50, vi vann det. Det hade nog inte spelat någon roll hur vi gjort, de nådde sitt maxtak innan oss. Hade vi höjt lika mycket som dem så hade vi betalat 40 000 kr mer i onödan. 
  • Anonym (mkljö)

    Erbjud er att ta flyttstädningen, säljarna väljer nämligen själva vilka de säljer till, de måste inte ta det högsta budet, men de flesta gör förstås det. Men, skiljer sig det högsta och det näst högsta inte åt så mycket så kan erbjudandet att slippa flyttstädningen avgöra. 

    Beroende på husets skick, om det är prisvärt, hur många som är på visningen osv så kan man lägga bud antingen som någon skrev, en bit över utgångspriset, men sätta en gräns på hur länge det gäller eller buda under utgångspriset. 

    Här där jag bor verkar de flesta lägga sig ca 10% under vilket oftast leder till att det blir strax över utgångspriset ändå. Men just nu finns många bostäder till salu, tom flera på samma gata.

    Om ni kan, erbjud er att flytta in snabbt om säljarna vill flytta ut fort. 

    Bestäm maxtak och håll er till det, men en udda summa, tex 1 215 000 istället för 1 200 000 kr kan avgöra, de andra kanske också har ett tak och ger upp. 

  • Tecum
    Anonym (XxX) skrev 2018-05-28 07:27:34 följande:
    Gällande höjningar så finns det aldrig någon garanti. Vår mäklare (som sålde vårt hus) tyckte det var bättre att höja mindre summor än större. Googlade massor på det innan vi sedan köpte och det är väldigt olika. Vi höjde 10, de vi budade mot höjde 50, vi vann det. Det hade nog inte spelat någon roll hur vi gjort, de nådde sitt maxtak innan oss. Hade vi höjt lika mycket som dem så hade vi betalat 40 000 kr mer i onödan. 
    Det finns aldrig garantier. Men det är naturligt att en mäklare vill ha många och små höjningar, det lockar fler budgivare och slutpriset kan därmed bli lite högre. Det är lättare att lägga tio till än femtio till, att gå lite över sitt maxtak… 
  • Mascaraklumpar

    1. Lägg ett bud på 940.
    2. Vänta några dagar 
    3 a. Ingen har bjudit över: ring och säg att ni har hittat ett annat hus och att mäklaren där vill avsluta affären. Ni kan gå upp till utgångspriset men i så fall behöver ni skriva samma dag.
    3 b. någon har bjudit över: bjud 75 000 mer än dem med samma villkor som ovan

  • Chimay

    Nämn även för mäklaren att du är uppvuxen på orten. Jag och min sambo budade på ett hus och la 100 000 över dom andra som budade, men en av dom vi budade mot var från orten så när dom som sålde var uppe i de som de ville ha så var de det som avgjorde, även fast vi hade ett högre bud.

  • Anonym (Husdrömmar)

    Sånt där är så himla svårt och så olika mellan från person till person, både gällande köpare och säljare. Vi (jag+sambo) budar på ett hus just nu och har nått vårt bestämde max på 1,8. Nu har någon budat över på 1,81. Vi vet inte vad vi ska göra. Vi blev visade huset av den med fullmakt att sälja och själv är uppväxt i huset och vi upplevde att vi klickade. Så vi hoppades det skulle spela roll för säljaren vem som köper, men tydligen inte. Hoppades att de skulle prioritera den som kan tillträda snabbt då huset står tomt idag, men inte det heller. Vi vill ha huset men vill gärna inte belåna oss till max. Det verkar som att vi måste släppa detta huset. Men fortsätter hoppas att nån budgivare backar eller säljaren bestämmer sig för att välja oss ändå.

Svar på tråden Vill så gärna ha detta hus!