• Äldre 27 May 16:14
    3179 visningar
    7 svar
    7
    3179

    Hur mycket borde jag som USK tjäna i månaden?

    Jag är 10 års livserfarenhet inom vården. I fredags fick jag min nya lön som landade på 10.500. Är det verkligen en rimlig lön? Med kvällar och helger.
    Jobbar 80%. Någon som har koll på vad man borde tjäna i den omfattningen?
    har inte fått någon  lönespecifikation. (Går på en nuvarande sjukskrivens tjänst) 
    Några andra vårdbiträden eller undersköterskor här som vill berätta vad just ni tjänar ca? 
    Som det är nu så har jag knappt råd att leva. 

  • Svar på tråden Hur mycket borde jag som USK tjäna i månaden?
  • Äldre 27 May 16:19
    #1
    antonyiak skrev 2018-05-27 16:14:26 följande:

    Jag är 10 års livserfarenhet inom vården. I fredags fick jag min nya lön som landade på 10.500. Är det verkligen en rimlig lön? Med kvällar och helger.

    Jobbar 80%. Någon som har koll på vad man borde tjäna i den omfattningen?

    har inte fått någon  lönespecifikation. (Går på en nuvarande sjukskrivens tjänst) 

    Några andra vårdbiträden eller undersköterskor här som vill berätta vad just ni tjänar ca? 

    Som det är nu så har jag knappt råd att leva. 


    Det låter inte som någon rimlig lön.

    Är det före eller efter skatt? Baserad på heltid eller deltid? OB inräknad? Vad står det på ditt ansllningsbevis? Har du skrivit På?
  • Äldre 27 May 16:31
    #2

    Det är efter skatt med inräknat OB. Något anställningavtal har jag ej fått. 

  • Äldre 27 May 17:07
    #3

    Har du arbetat en hel månad?

  • Äldre 27 May 17:07
    #4

    OB brukar ju komma månaden efter?

  • Äldre 27 May 18:05
    #5

    Har jobbat där sen januari men fått ledigt några dagar ledigt. Kort och gott, jag undrar bara vad som är en rimlig lön för en undersköterska som jobbar 80%? Varannan helg. 

  • Äldre 27 May 18:14
    #6

    Jag får ut runt 21-22.000:- efter skatt, jobbar heltid med varannan helg.

  • Äldre 27 May 20:19
    #7

    Man brukar oftast prata om bruttolön och inte lön efter skatt. Du ska vid din anställnings start ha fått ett anställningsbevis där lön (baserad på en heltidsanställning), anställningsform, semesterersättning osv framgår. Lönen borde ju rimligen förändras från månad till månad beroende på hur många helger och kvällar du arbetar under aktuell månad. Det låter mycket märkligt att få lönen efter skatt preciserad på detta vis, då det rimligen inte borde vara möjligt att räkna ut en specifik summa.

    När jag slutade mitt arbete på äldreboende för 10 år sedan hade jag över 20000 kr i bruttolön.


Svar på tråden Hur mycket borde jag som USK tjäna i månaden?