• Pr0nographic

    Föräldrapenning

    Man får börja ta ut sin fp redan 60 dagar innan beräknad födelse.

    Gäller det också med tvillingar då premarurrisken är betydligt mycket större.

    Hittar ingen vettig info på hemsidan.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (Hej)
    Pr0nographic skrev 2018-05-27 18:01:50 följande:

    Man får börja ta ut sin fp redan 60 dagar innan beräknad födelse.

    Gäller det också med tvillingar då premarurrisken är betydligt mycket större.

    Hittar ingen vettig info på hemsidan.

    Hur har ni gjort?


    Min kompis var gravid med tvillingar. Hon tog ut f.penning 60 dagar innan då hon var helt övertygad om att dom skulle komma för tidigt. Men se fick dom sätta igång henne 2 veckor innan BF då barnen var så stora och inget tecken på förlossning i sikte.

    Hon är dock glad över att hon tog ut sina föräldradagar eftersom tvillingar innebär lite mer jobb så hon behövde verkligen de där dagarna på sig att få vila och bara vara.

    Men hon trodde hon skulle föda runt v.28-30 pga sammandragningar.

    En annan kompis som också var gravid med tvillingar var sjukskriven från v.25 tills hon födde. Lökarna var helt övertygade om att barnen skulle komma supertidigt då min kompis är 1.45 och så nätt men hennes vatten gick i v.37+5 och allt gick väl
  • Anonym (Sjukskrivn)

    Du bör sjukskriva dig istället. Synd att slösa bort din fp. Tvillinggraviditet innebär stor risk för prematurfödsel och därför bör man sjukskrivas från v 25. FK är mycket medvetna om detta och jag vet ingen som fått avslag. I många andra länder sjukskrivs man mycket tidigare än så, per rutin. (Tex Norge om jag inte missminner mig).

    Tror jag blev sjukskriven kring v 20 och inlagd från v 28. Så ta det lugnt och var rädd om dig/er!

  • Seven Costanza

    Du har ju i regel rätt att sluta arbeta helt eller minska din arbetstid när det är mindre än sex månader till beräknad förlossning så om du inte behöver pengarna har du ändå möjlighet att vara hemma och vila utan att slösa på din föräldrapenning. Annars tycker jag att du ska försöka bli sjukskriven.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukskrivn) skrev 2018-05-27 22:08:29 följande:

    Du bör sjukskriva dig istället. Synd att slösa bort din fp. Tvillinggraviditet innebär stor risk för prematurfödsel och därför bör man sjukskrivas från v 25. FK är mycket medvetna om detta och jag vet ingen som fått avslag. I många andra länder sjukskrivs man mycket tidigare än så, per rutin. (Tex Norge om jag inte missminner mig).

    Tror jag blev sjukskriven kring v 20 och inlagd från v 28. Så ta det lugnt och var rädd om dig/er!


    Det gäller tyvärr inte alla. Min kompis som jag nämner först blev inte sjukskriven trotts tvillinggraviditet och krämpor. Många i hennes tvillinggrupp blev faktist nekade och många valde istället att gå ner i tid då dom blev nekade av f.kassan.

    Var du gravid nyligen eller var detta för nåt år sedan för min kompis var gravid förra året. Tänkte om dom blivit strängare nu på f.kassan
  • LFF
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-27 22:28:53 följande:
    Det gäller tyvärr inte alla. Min kompis som jag nämner först blev inte sjukskriven trotts tvillinggraviditet och krämpor. Många i hennes tvillinggrupp blev faktist nekade och många valde istället att gå ner i tid då dom blev nekade av f.kassan.

    Var du gravid nyligen eller var detta för nåt år sedan för min kompis var gravid förra året. Tänkte om dom blivit strängare nu på f.kassan
    Jag blev sjukskriven utan problem i v30 med mina tvillingar. Det var 2013.

    Till TS: Jag skulle testa att få en sjukskrivning i första hand. På mitt intyg stod det att det fanns risk för en prematur förlossning. Prata med Tvillingklubben för att få tips avseende sjukskrivningsintyg.
  • Anonym (Sjukskrivn)

    Samma här men tror det var från v 20 ungefär för mig.


    LFF skrev 2018-06-08 12:00:56 följande:

    Jag blev sjukskriven utan problem i v30 med mina tvillingar. Det var 2013.

    Till TS: Jag skulle testa att få en sjukskrivning i första hand. På mitt intyg stod det att det fanns risk för en prematur förlossning. Prata med Tvillingklubben för att få tips avseende sjukskrivningsintyg.


Svar på tråden Föräldrapenning