• Anonym (Nyfiken)

    Frierier

    Jag undrar hur ni ser på att fria och gifta sig. Spelar det någon roll vem som friar? Hur är det mest romantiska friandet? Hur gör man med ringar och storlek? Köpa och hoppas på att den passar och ändra och gravera sedan? Tänk om man gillar olika typer av ringar, kan de se olika ut eller vill man att de ska vara lika? Hur viktigt är det att gifta sig innom ett år? Vilken ålder är rimligt att fria och gifta sig?

  • Svar på tråden Frierier
  • Anonym (Belle)

    Jag friade till min man. Ville göra det med ringar då det känns mer på riktigt! Men eftersom han inte använder ring annars så hade jag noll koll på storlek, köpte två tunna och enkla silverringar som var ställbara så att de säkert skulle passa! Hade såklart uppskattat om han hade friat, men hade nog fått vänta lääääänge då, var helt okej med att jag gjorde det och han blev väldigt rörd och glad över att jag tog initiativet! Vi valde sedan ut nya ringar tillsammans, de är i titan men hans är betydligt bredare så de är inte helt likadana. Vi har varit förlovad i snart ett år och har inte planerat datum för bröllop ännu men är överens om att de ska ske, kanske nästa sommar!

  • nnnnnnnn

    Känns som att det spelar mindre roll, det viktiga är ju det gemensamma livet före, under och efter en förlovning/ett bröllop.

    Vi bestämde tillsammans, tittade på ringar tillsammans och liknande.
    Det var mysigt och romantiskt!

  • Anonym (A)
    nnnnnnnn skrev 2018-05-28 08:20:25 följande:
    Känns som att det spelar mindre roll, det viktiga är ju det gemensamma livet före, under och efter en förlovning/ett bröllop.

    Vi bestämde tillsammans, tittade på ringar tillsammans och liknande.
    Det var mysigt och romantiskt!
    Samma här.
  • Aniiee
    Spelar det någon roll vem som friar? Nej

    Hur är det mest romantiska friandet? Det som inte är uppstyltat och krystat.

    Hur gör man med ringar och storlek? Köper rätt är en fördel =P Eller använder arvegods...

    Köpa och hoppas på att den passar och ändra och gravera sedan? Antingen det, eller köper en symbolisk miniring och gör senare gemensamt och köper rätt.

    Tänk om man gillar olika typer av ringar, kan de se olika ut eller vill man att de ska vara lika? De behöver ju inte vara lika. Bättre att ha något man personligen trivs med än att kompomissa till någon ingen egentligen är nöjd med.

    Hur viktigt är det att gifta sig innom ett år? Inte det minsta, egentligen.

    Vilken ålder är rimligt att fria och gifta sig? Ingen. Ever.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mella-Bella
    Aniiee skrev 2018-05-28 14:21:08 följande:

    Spelar det någon roll vem som friar? Nej

    Hur är det mest romantiska friandet? Det som inte är uppstyltat och krystat.

    Hur gör man med ringar och storlek? Köper rätt är en fördel =P Eller använder arvegods...

    Köpa och hoppas på att den passar och ändra och gravera sedan? Antingen det, eller köper en symbolisk miniring och gör senare gemensamt och köper rätt.

    Tänk om man gillar olika typer av ringar, kan de se olika ut eller vill man att de ska vara lika? De behöver ju inte vara lika. Bättre att ha något man personligen trivs med än att kompomissa till någon ingen egentligen är nöjd med.

    Hur viktigt är det att gifta sig innom ett år? Inte det minsta, egentligen.

    Vilken ålder är rimligt att fria och gifta sig? Ingen. Ever.


    Om ingen ålder är rimlig för att fria eller gifta sig, någonsin, vad var då relevansen med att svara som du gjorde på de andra frågorna?
  • Sharper

    I februari fick jag frågan om jag ville förlova mig och isåfall på lin födelsedag 8/4. Detta frågade han under en väldigt romantisk stund när jag satt på köksstolen och han satt i badkaret;)

    Frieriet om att gifta sig kom ett par veckor efter förlovningen. Han tänkte tagit det när vi satt på badplatsen hemma men fick inte fram rätt ord så han gav mig en jättefin kärleksförklaring när vi låg i sängen senare på kvällen och skulle sova.

    Inte romantiskt i ändras ögon men för mig är orden viktigare än själva stället det sker på. Att höra alla dom orden han sa var mycket bättre än att han hade stått på knä i solnedgången.

    Förlovnongsringarna tittade vi på i mars och vigselringen beställde jag i lördags, vigseln äger rum 1 september :)

  • Aniiee
    Mella-Bella skrev 2018-05-29 15:31:29 följande:
    Om ingen ålder är rimlig för att fria eller gifta sig, någonsin, vad var då relevansen med att svara som du gjorde på de andra frågorna?
    Därför att en del ändå nödvändigtvis ska besvära sig med att fråga mig just den fråga... eh..... fria occh hålla på ändå......
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (anonym)
    Sharper skrev 2018-05-29 15:37:07 följande:
    I februari fick jag frågan om jag ville förlova mig och isåfall på lin födelsedag 8/4. Detta frågade han under en väldigt romantisk stund när jag satt på köksstolen och han satt i badkaret;)

    Frieriet om att gifta sig kom ett par veckor efter förlovningen. Han tänkte tagit det när vi satt på badplatsen hemma men fick inte fram rätt ord så han gav mig en jättefin kärleksförklaring när vi låg i sängen senare på kvällen och skulle sova.

    Inte romantiskt i ändras ögon men för mig är orden viktigare än själva stället det sker på. Att höra alla dom orden han sa var mycket bättre än att han hade stått på knä i solnedgången.

    Förlovnongsringarna tittade vi på i mars och vigselringen beställde jag i lördags, vigseln äger rum 1 september :)
    Mycket konstigt det där. Man frågar inte om man vill förlova sig, man frågar om man vill gifta sig. Säger man ja blir man förlovad. Varför fria när ni redan är förlovade?
  • Anonym (anonym)
    Aniiee skrev 2018-05-28 14:21:08 följande:
    Spelar det någon roll vem som friar? Nej

    Hur är det mest romantiska friandet? Det som inte är uppstyltat och krystat.

    Hur gör man med ringar och storlek? Köper rätt är en fördel =P Eller använder arvegods...

    Köpa och hoppas på att den passar och ändra och gravera sedan? Antingen det, eller köper en symbolisk miniring och gör senare gemensamt och köper rätt.

    Tänk om man gillar olika typer av ringar, kan de se olika ut eller vill man att de ska vara lika? De behöver ju inte vara lika. Bättre att ha något man personligen trivs med än att kompomissa till någon ingen egentligen är nöjd med.

    Hur viktigt är det att gifta sig innom ett år? Inte det minsta, egentligen.

    Vilken ålder är rimligt att fria och gifta sig? Ingen. Ever.
    Varför tycker du så? Är nyfiken. 
Svar på tråden Frierier