• blubbeblubb

    Add och ångest. Concerta?

    Kort och gott. För några år sen sökte jag hjälp för min ångest. Provade sertralin. Fungerade inte alls. Sen startade jag utredning så vi provade ingen ny medicin medan.

    Fick diagnosen add och var hos en läkare som sa att jag absolut ska ta concerta. Jag var osäker. Hört dåligt om det, jobbiga biverkningar plus att den inte hjälper mot ångest?

    Försökte säga till läkaren att jag främst vill ha hjälp med min ångest som är för jävlig plus typ nån o prata med då jag hade en fruktansvärd uppväxt som sitter hårt än.

    Men hon var bara inne på concerta.

    Fick mer ångest och var så förrvirrad så jag vågade inte svara sen när hon tydligen fixat tid till mig för ekg o sånt för o kunna ta den medicinen. Jag är extremt konflikträdd och har social fobi så det blev ju en krock där. Det var typ 3 månader sen.

    Nu fick jag ett brev hem att jag ska träffa en annan läkare på psyk. Och jag är livrädd för att han ska börja prata om den där medicinen o inte lyssna på mig. Eller börja prata om att jag inte gick på ekgn osv osv.

    Visst jag tror att den medicinen kan hjälpa mig sen men det jag har mest problem med är min ångest som jag har varje dag och ångestattacker typ varje kväll.

    Ska försöka stå på mig och säga vad jag vill och så.

    Men ni som ätit/äter concerta har det hjälpt er?

    Finns det någon som både har add och ångest och vill berätta vad ni fick för något?

    Mvh nervös tjej

  • Svar på tråden Add och ångest. Concerta?
  • Liiz01

    Hej. Jag tycker att du ska våga ge centralstimulerande en chans. Många tycker den hjälper mot ångest och dåligt självförtroende. Kanske den i kombination med en antidepp?
    Sen tänker jag också, har du ingen stödperson som du kan ta med dig i mötet med läkaren som kan hjälpa till att föra din talan? Om du inte har någon anhörig som kan hjälpa dig så ansök om boendestöd eller liknande? Kram o lycka till!

  • Anonym (Rebecca)

    Låter som en tuff situation. Jag har "endast" problem med ångest av det du beskriver. Dock har läkaren och sjuksköterskan på psyk misstänkt ADD även hos mig, och pratat gott om just Concerta. Har ju aldrig provat den själv, men verkar som att många blir hjälpta av den. Kanske kan du kombinera det med något ångestdämpande om det fungerar? Lättast är nog att du pratar med läkaren.

    Ett tips är att skriva ner allt innan, är ibland lättare än att försöka "försvara" sig själv när man väl sitter där. Läkare ska lyssna, annars har du ju alltid rätt att byta.

    Det viktigaste är att du tar hand om dig, och får rätt hjälp.

    Hoppas att mitt lilla svar kanske hjälpte något. Ta hand om dig! 

Svar på tråden Add och ångest. Concerta?