• Familjesnubben

    Rätt att kräva tillbaka pengar

    Hej.
    Min vän var på en pizzera där han satt/lutade sig på ett bord i väntan på hämtmaten. Bordet gick därefter sönder och ägaren krävde då 2000kr från min vän som då swishade summan i uppståndelsen. Är han betalningsskyldig för det han gjorde? Om så, till vilken summa? (nypris eller begagnad likvärdigt bord) Kan han kräva tillbaka pengarna från ägaren? Om ägaren nu har gjort fel, vad kan min vän göra i den här situationen?
  • Svar på tråden Rätt att kräva tillbaka pengar
  • Rudbeckius

    Nog svårt i efterhand att få tillbaka pengarna. Lite för litet belopp att dra i tvistemål i domstol.

    Vuxna har ansvar om de begår skadegörelse.

    Hur gick bordet sönder? Föll det isär eller dansade de på det?

  • Anna60
    Familjesnubben skrev 2018-05-28 09:55:34 följande:
    Det är ett typiskt utebord i plast, bordsskivan gick sönder.
    Troligen har det varit en spricka i bordet och ägaren passade på att ta betalt för ett bord som han ändå hade behövt byta ut. Rent lurendrejeri!!! Men din kompis lär inte se några pengar. Och som ovan säger så är det lite för lite pengar att dra i ett tvistemål som inte är helt solklart. Risken finns att din vän får betala rättegångskostnaderna.
  • viseversa

    Eh varför i hela friden Swishade han 2000 Han får nog skylla sig själv för nej sånt ska pizzerian ha försäkring som täcker. Men jag hade nog krävt tillbaka pengarna eller så skulle jag hota med anmälan.

  • cb66

    Om din vän inte förstört bordet med avsikt eller grov oaktsamhet så ska han inte betala. Om pizzeriaägaren vill ha ersättning ska han i första hand gå till försäkringsbolaget som sedan kan kräva din vän.

    Ni får gå tillbaka till pizzerian och kräva tillbaka pengarna med en ursäkt från pizzakillen

  • Annita

    Vilket var det? Satt han eller lutade han sig? För satt han på ett plastbord var det väl inte så smart.

    2000 var ju dock mycket!

  • Gizmo
    viseversa skrev 2018-05-28 11:10:22 följande:
    Eh varför i hela friden Swishade han 2000 smile9.gif Han får nog skylla sig själv för nej sånt ska pizzerian ha försäkring som täcker. Men jag hade nog krävt tillbaka pengarna eller så skulle jag hota med anmälan.
    Exakt!
  • Moderno

    Ni som tyckte beloppet var för litet för att ta till domstol har naturligtvis en poäng. Dock handläggs tvistemål som rör mindre belopp på ett förenklat sätt och man riskerar inte att behöva betala så höga rättegångskostnader som i ett vanligt tvistemål (men allt är ju relativt förstås).

Svar på tråden Rätt att kräva tillbaka pengar