• Anonym (!)
    Äldre 28 May 11:34
    14869 visningar
    82 svar
    82
    14869

    Han lånar pengar av mig KONSTANT

    Min pojkvän lånar pengar av mig konstant! Han kan inte handskas med pengar! Han spenderar dom på olagliga bantningspiller och spel! Han gör av med sina pengar direkt när han få dom och sedan tvingas jag att försörja honom med mat vilket jag absolut inte har råd med! Hur ska jag handskas med detta?

  • Svar på tråden Han lånar pengar av mig KONSTANT
  • Anonym (Femma­n)
    Äldre 28 May 11:35
    #1
    +3

    Sluta låna ut är ju ett ganska uppenbart alternativ...

  • Sharpe­r
    Äldre 28 May 11:37
    #2
    +1

    Sluta ge honom pengar? Det är väl inte så svårt..

  • Äldre 28 May 11:39
    #3
    +1

    Så där kan du inte ha det. Är ni sambo, se till att görs en atomatisk överföring av hans del av era gemensamma kostnader till ditt konto (ett gemensamt konto skulle han kanske bara tömma). Resten får han disponera som han vill. Låna inte ut något, du gör honom en otjänst.

    Om ni inte bor tillsammans, säg nej och bjud honom inte på mat regelbundet, någon gång ibland bara som man gör i en relation.

    Fram för allt, skaffa inte barn med någon innan han kommit tillrätta med sitt osunda beteende.

  • Anonym (i)
    Äldre 28 May 11:47
    #4

    Sluta låna ut!
    Han kan ju uppenbarligen inte sätta gränser för sig själv då måste tyvärr andra göra det.

  • Anonym (tore)
    Äldre 28 May 11:49
    #5

    Betalar han tillbaka det han har lånat?

  • Anonym (Big no no)
    Äldre 28 May 11:52
    #6
    +1
    OlgaElvira skrev 2018-05-28 11:39:41 följande:

    Så där kan du inte ha det. Är ni sambo, se till att görs en atomatisk överföring av hans del av era gemensamma kostnader till ditt konto (ett gemensamt konto skulle han kanske bara tömma). Resten får han disponera som han vill. Låna inte ut något, du gör honom en otjänst.

    Om ni inte bor tillsammans, säg nej och bjud honom inte på mat regelbundet, någon gång ibland bara som man gör i en relation.

    Fram för allt, skaffa inte barn med någon innan han kommit tillrätta med sitt osunda beteende.


    Håller med OlgaElvira!!

    + Prata med honom varje dag han får in pengar på kontot så han inte hinner spela/shoppa upp pengarna. Dina pengar är inte hans och han är inget barn. Försäkra dig om att överföringen går igenom helt enkelt.

    + Risken är dessutom enormt stor att du stjälper honom när du ger pengar till hans osunda beteenden och beroenden, dvs. Du gör han en björntjänst när du lånar honom pengar!

    + Ta ett bestämt samtal med honom om att han inte kommer få ett öre till och att han måste söka hjälp. Som han är nu kan du inte bygga ett liv med honom!
  • Anonym (Big no no)
    Äldre 28 May 11:59
    #7

    Vill betona: HAN MÅSTE SÖKA HJÄLP!

    -det finns hjälp att få mot spelmissbruk.

    -man kan få hjälp genom kommunen för att få ordning på sin ekonomi, lära sig om budget m.m. lägga upp en plan och få överblick på sina utgifter.

    Och så inser jag nu: han är din pojkvän, du har INGET ansvar för honom! Rädda dig själv innan det blir värre. Risken är att han redan dragit på sig ytterligare skulder genom sms-lån och andra blanco-lån... han lär inte ha berättat allt för dig. Sånt här döljer man för sina närstående så gott man kan, garanterat. Var inte naiv och bli inte medberoende!

  • Äldre 28 May 12:08
    #8
    +1
    Anonym (!) skrev 2018-05-28 11:34:30 följande:

    Min pojkvän lånar pengar av mig konstant! Han kan inte handskas med pengar! Han spenderar dom på olagliga bantningspiller och spel! Han gör av med sina pengar direkt när han få dom och sedan tvingas jag att försörja honom med mat vilket jag absolut inte har råd med! Hur ska jag handskas med detta?


    Du sätter ner foten och säger NEJ! Behöver inte vara svårare.Vill du verkligen vara tillsammans med honom? Låter mest som han utnyttjar dig.
    Goodness me
  • Äldre 28 May 12:46
    #9
    +1

    Du säger nej såklart.

    Du kan uppenbart inte heller hantera pengar om du sakna förmågan att säga nej så du kastar sten i glashus.

  • Anonym (!) Trådstartaren
    Äldre 28 May 14:26
    #10

    Han är 60 år och kommer garanterat aldrig söka hjälp för sitt beteende. Han kan helt enkelt inte handskas med pengar och han saknar konsekvenstänk. Jag känner mig illa tvungen att låna ut pengar till framför allt mat. Han brukar även tigga mat av mig.

Svar på tråden Han lånar pengar av mig KONSTANT