• Sharpe­r
    Äldre 28 May 11:45
    3247 visningar
    20 svar
    20
    3247

    Budgetbröllop

    Vi gifter oss snart (nu är det 1 år sen vi träffades) eller om 3 månader. Tanken är att det blir ett budgetbröllop. Vi vill inte slänga en massa pengar i sjön så att säga, det viktigaste för oss är att våra närmaste är med och firar. Därför ska vi tex köra mycket av porslin mm i plast för att slippa disk. Vi kommer grilla på kvällen (troligtvis vildsvin). Festen hålls hemma på våran loge. Det hittills bokat/lagt pengar på är:

    Min brudklänning + bonusdotterns tärnklänning: 2100:-

    Hår och smink: 3000:-

    Vigselring: 2500:-

    Syrrans tärnklänning: 600:-

    Sen ska vi fixa tårta och blommor också men tänker inte mig några fantasisummor där heller. Någon annan som valt ett lite billigare bröllop som kan ge mig lite tips?

  • Svar på tråden Budgetbröllop
  • Äldre 28 May 11:49
    #1

    Tärnor kan ha sina finklänningar och behöver inte köpa nya.

  • Sharpe­r
    Äldre 28 May 11:57
    #2
    erikaABC skrev 2018-05-28 11:49:26 följande:

    Tärnor kan ha sina finklänningar och behöver inte köpa nya.


    Nu är klänningarna redan köpta och jag ville att de skulle ha speciella så att de matchar, men tack för tipset:)
  • Äldre 28 May 12:06
    #3

    Vad gäller blommorna tycker jag det är väldigt vackert med "naturbuketter", dvs om det är om några veckor kommer det finnas massor av vildblommor att plocka själva om ni vill det. På 2-3 timmar på rätt ställe får ni ihop tillräckligt till dekorationer. Ev kan du ha en hemmagjord krans i håret :)

    Köp en krukväxt med massor av små fina blommor, klipp av blommorna och strö ut på borden.

    Även själva brudbuketten går att plocka ihop själv i blomsteraffär, alt gör en beställning, men jag tror att det på vissa ställen kostar mycket mer om man beställer en brudbukett istället för tex födelsedagsbukett, även om de kan se lika ut.

  • Caramb­olan
    Äldre 28 May 12:51
    #4

    Kolla om du har någon i bekantskapskretsen som kan tänkas vilja ordna smink och hår istället för att ge en present. Samma med till exempel fotografering, tårta eller vilka andra professioner som finns i er umgängeskrets.

  • Äldre 28 May 12:57
    #5

    Engångstalrikar odyl  är oftast dyrare än vanligt proslin och diska
    Frisör och smink är en stor del av budgeten, går det att minska?
    Mat och dryck till middagen kan rusa iväg. Hur ser budgeten ut?
    Saker som går att ordna enkelt och billigt istället för dyrt; fotograf, transport, inbjudningskort, blommor, musik vid vigseln, musik till festen, kläder

  • Sharpe­r
    Äldre 28 May 13:01
    #6
    Carambolan skrev 2018-05-28 12:51:16 följande:

    Kolla om du har någon i bekantskapskretsen som kan tänkas vilja ordna smink och hår istället för att ge en present. Samma med till exempel fotografering, tårta eller vilka andra professioner som finns i er umgängeskrets.


    Det jag skrivit upp är bokat och klart, inget jag vill ändra på :) budgetbröllop kanske är lite fel ord men tänker inte lägga liksom flera 10 000-kronor på bröllopet :)
  • Sharpe­r
    Äldre 28 May 13:05
    #7
    Kjell2 skrev 2018-05-28 12:57:21 följande:

    Engångstalrikar odyl  är oftast dyrare än vanligt proslin och diska

    Frisör och smink är en stor del av budgeten, går det att minska?

    Mat och dryck till middagen kan rusa iväg. Hur ser budgeten ut?

    Saker som går att ordna enkelt och billigt istället för dyrt; fotograf, transport, inbjudningskort, blommor, musik vid vigseln, musik till festen, kläder


    Det ska vara smidigt också. Allt plast i en sopsäck sen blir det eldning av skräp och då försvinner de :) frisör mm är bokat och jag vill inte ändra på detta. Jag ska ta en sväng till Tyskland för att handla alkoholen som bjuds på. Maten (vildsvin troligtvis) skjuter sambon sjölv eller någon kompis. Annars lägger vi lite mer pengar där och köper kött av en bonde som vi känner. Transport behövs ingen. Inbjudningskort gjorde min pappa gratis. Musik till vigsel/fest sköter en kompis som har ljudanläggning. Mina och tärnornas kläder är köpta så nu är det näbbarna (3 grabbar 2-8 år) som ska inhandlas då de ska ha likadana kläder. Likaså till min fästman men det är inget svindyrt heller eftersom det inte ska vara kostym.
  • Äldre 28 May 13:09
    #8
    Sharper skrev 2018-05-28 13:05:15 följande:
    Det ska vara smidigt också. Allt plast i en sopsäck sen blir det eldning av skräp och då försvinner de :) frisör mm är bokat och jag vill inte ändra på detta. Jag ska ta en sväng till Tyskland för att handla alkoholen som bjuds på. Maten (vildsvin troligtvis) skjuter sambon sjölv eller någon kompis. Annars lägger vi lite mer pengar där och köper kött av en bonde som vi känner. Transport behövs ingen. Inbjudningskort gjorde min pappa gratis. Musik till vigsel/fest sköter en kompis som har ljudanläggning. Mina och tärnornas kläder är köpta så nu är det näbbarna (3 grabbar 2-8 år) som ska inhandlas då de ska ha likadana kläder. Likaså till min fästman men det är inget svindyrt heller eftersom det inte ska vara kostym.
    Så största delenn av budgeten landar  på din klänning och ditt hår och smink?


  • Sharpe­r
    Äldre 28 May 13:12
    #9
    Kjell2 skrev 2018-05-28 13:09:47 följande:

    Så största delenn av budgeten landar  på din klänning och ditt hår och smink?


    De blir nog den största delen ja. Men min klänning gick på ca 1100 men betalade den och bonusen + frakt samtidigt så de blev 2100:- alkoholen lär väl kosta ek del också men ja, så ser det ut.
  • Äldre 29 May 01:05
    #10

    När man bokar något, såsom tex brudbukett och tårta, säg inte att det är bröllop då blir det ibland (ofta enligt vad man hört) dyrare


    ?
  • Sharpe­r
    Äldre 29 May 05:34
    #11
    Fins Mamma skrev 2018-05-29 01:05:18 följande:

    När man bokar något, såsom tex brudbukett och tårta, säg inte att det är bröllop då blir det ibland (ofta enligt vad man hört) dyrare


    Tack för tips!
  • Kusin Krakel
    Äldre 29 May 05:57
    #12

    Jag tror att det absolut viktigaste är att först fundera ut vad som är viktigast för er och prioritera enligt det i er budget. Jag tror att det summor man främst irriterar sig på är de man lägger på sånt som inte är viktigt för en. Det är hu de pengarna man upplever ha kastat i sjön.

    För min egen del tex skulle det viktigaste vid en bröllopsfest vara underhållningen. Jag skulle tex gärna lägga pengar på levande musik då det skulle ha stort värde för mig.

    Men du verkar redan ha en bra bild av vad som är viktigt och inte så många ställen kvar att prioritera. Det jag kommer på är tårtan - om du inte har väldiga krav på hur den ska se ut kan jg nästan garantera att det finns nån i bekantskapskretsen som gärna skulle ge sig på att baka den.

    Samt som nån skrev dekorera med vildblommor. Vill ni ha dukar och sånt kan ni kolla loppis efter tex virkade dukar. Det kan bli mysigt och charmigt en sommarkväll. Använd stora glasburkar till vaser och små till ljuslyktor. Med hjälp av ståltråd kn ni för hängande ljuslyktor som kan bli fint utomhus, eller i logen. Känner ni nån som kan spela musik är det säkert uppskattat med något sånt inslag nån gång under festen. Jag tänker att komma in till logen efter vigseln under levande fiolspel skulle vara fint som exempel.

  • Äldre 29 May 05:59
    #13

    Hur ser det ut med hyra av lokal/party-tält, stolar bord osv?

  • Modern­o
    Äldre 29 May 08:18
    #14

    Vad är det egentligen du vill ha tips på? (Jag ser inte vad som fattas i dina förberedelser).

    Hur många blir ni?

    En sak skulle kanske kunna vara transporten av gästerna. Om ni har festen på en loge kan det föreställas att den ligger lite avsides. Får gästerna själva ordna skjuts eller finns kollektivtrafik i närheten?

  • Sharpe­r
    Äldre 29 May 08:39
    #15
    EmberEyes skrev 2018-05-29 05:59:48 följande:

    Hur ser det ut med hyra av lokal/party-tält, stolar bord osv?


    Lokalen är vår egen loge, partytält ska vi fixa och likaså bord och stolar behöver vi kolla över också :)
  • Sharpe­r
    Äldre 29 May 08:40
    #16
    Moderno skrev 2018-05-29 08:18:16 följande:

    Vad är det egentligen du vill ha tips på? (Jag ser inte vad som fattas i dina förberedelser).

    Hur många blir ni?

    En sak skulle kanske kunna vara transporten av gästerna. Om ni har festen på en loge kan det föreställas att den ligger lite avsides. Får gästerna själva ordna skjuts eller finns kollektivtrafik i närheten?


    Vi blir runt 35-40 personer. Logen är våran egen och vigseln hålls på gångavstånd o naturen:) kommer även erbjudas plats för tex tält/husvagn eller dylikt för dom som vill stanna över natt.
  • Äldre 29 May 08:41
    #17

    Hur många blir ni? Ett enkelt sätt att få ner kostnaden är att minska antalet gäster.

  • Sharpe­r
    Äldre 29 May 08:41
    #18
    Kusin Krakel skrev 2018-05-29 05:57:37 följande:

    Jag tror att det absolut viktigaste är att först fundera ut vad som är viktigast för er och prioritera enligt det i er budget. Jag tror att det summor man främst irriterar sig på är de man lägger på sånt som inte är viktigt för en. Det är hu de pengarna man upplever ha kastat i sjön.

    För min egen del tex skulle det viktigaste vid en bröllopsfest vara underhållningen. Jag skulle tex gärna lägga pengar på levande musik då det skulle ha stort värde för mig.

    Men du verkar redan ha en bra bild av vad som är viktigt och inte så många ställen kvar att prioritera. Det jag kommer på är tårtan - om du inte har väldiga krav på hur den ska se ut kan jg nästan garantera att det finns nån i bekantskapskretsen som gärna skulle ge sig på att baka den.

    Samt som nån skrev dekorera med vildblommor. Vill ni ha dukar och sånt kan ni kolla loppis efter tex virkade dukar. Det kan bli mysigt och charmigt en sommarkväll. Använd stora glasburkar till vaser och små till ljuslyktor. Med hjälp av ståltråd kn ni för hängande ljuslyktor som kan bli fint utomhus, eller i logen. Känner ni nån som kan spela musik är det säkert uppskattat med något sånt inslag nån gång under festen. Jag tänker att komma in till logen efter vigseln under levande fiolspel skulle vara fint som exempel.


    Ska kolla upp lite det där med tårtan! Tack för tipsen :)
  • Modern­o
    Äldre 29 May 09:23
    #19
    Sharper skrev 2018-05-29 08:40:20 följande:
    Vi blir runt 35-40 personer. Logen är våran egen och vigseln hålls på gångavstånd o naturen:) kommer även erbjudas plats för tex tält/husvagn eller dylikt för dom som vill stanna över natt.
    Låter härligt! Hoppas det fina vädret står er bi. 

    Anledningen till min fråga är att jag vet av erfarenhet att platsen för festligheterna har stor betydelse för - framförallt - hur mycket och vilken typ av dryck man bör räkna med. Om exempelvis hälften kör egen bil, behöver man ju inte köpa så mycket alkohol (om ni hade tänkt ha den typen av fest). 

    Ni verkar ha bra koll på er budget, tycker jag. 

    Hoppas ni får en fin dag och fest!
  • Sharpe­r
    Äldre 29 May 10:04
    #20
    Moderno skrev 2018-05-29 09:23:53 följande:

    Låter härligt! Hoppas det fina vädret står er bi. 

    Anledningen till min fråga är att jag vet av erfarenhet att platsen för festligheterna har stor betydelse för - framförallt - hur mycket och vilken typ av dryck man bör räkna med. Om exempelvis hälften kör egen bil, behöver man ju inte köpa så mycket alkohol (om ni hade tänkt ha den typen av fest). 

    Ni verkar ha bra koll på er budget, tycker jag. 

    Hoppas ni får en fin dag och fest!


    Vi räknar med att ingen kör sjölv därifrån (förutom mina föräldrar som lyckats boka resa till dagen efter 6 dagar innan vi berättade om vårt datum xD). De flesta bor max ett par mil ifrån oss så inte svårt att ordna med transport hem om man inte har möjlighet att sova över :)
Svar på tråden Budgetbröllop