• Anonym (Kaffedraken)

    Är det arbetsgivarens eller mitt ansvar att se till att jobbet blir gjort vid personalbortfall?

    Jag hade en läkartid inbokad igår och kom till jobbet kl 10, samtidigt hade min ena kollega blivit sjuk och den andra var på kurs. Borde jag ha avbokat min läkartid och kommit in till jobbet? Eller är det helt på arbetsgivarens ansvar att se till att någon svarar i telefonen, hämtar posten etc när sånt här inträffar?

    Jag är lite skadad från ett tidigare jobb där jag blev utsatt för hemsk vuxenmobbning och en av incidenterna handlade just om min undran ovan. Det var nämligen så att jag vabbade och därför var jag förhindrad att skicka ut handlingar den dag som de normalt skulle ha skickats ut. När jag kom tillbaka till jobbet blev jag inkallad till chefen där hon skällde ut mig och frågade hur jag hade tänkt när jag vabbade och inte skickade ut handlingarna och där satt hon och fick ta skulden för det för hon hade utgått från att jag skickat ut handlingarna i alla fall eller bett någon kollega på en annan enhet att göra det åt mig (flera på andra enheter hade samma roller som jag) och hon sa att jag inte tog ansvar för mitt arbete, att hon och alla andra tyckte att jag gjorde misstag efter misstag, att jag inte kunde tänka själv, att jag skulle säga upp mig eller bli omplacerad etcetera.

    Vem hade rätt i _den_ frågan...?

    Är det på arbetstagarens bord att se till att delegera mitt jobb till någon annan när det blir bortfall av personal, eller bör arbetstagaren göra detta, eller rent av avboka sitt läkarbesök och komma in?

  • Svar på tråden Är det arbetsgivarens eller mitt ansvar att se till att jobbet blir gjort vid personalbortfall?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hade du alltså bett om ledigt för läkarbesöket och fått godkännt?

    I normalfallet så så skulle arbetsgivaren/ din chef väl behöva dr tillbaka ledigheten och kalla in dig om hen ville att du skulle jobba.

    Men din fråga är alltså om du borde gjort det på eget bevåg? Det skulle jag säga i formell mening beror på vad som står i ditt avtal och din tjänstebeskrivning och i moralisk mening beroende på vilken typ av tjänst du har och hur ni brukar göra på din arbetsplats. Når det gäller delegering av uppgifter är det väl samma där. Om du har en uppgift som skulle göras just denna dag mellan 8-10 pch ber om ledigt då så Skulle jag nog anse att det schysstaste från din sida vore att informera om detta i samband med ledighetsansökningar - ?det innebär att någon annan måste göra denna uppgift då?. Helt enkelt underlätta för chefen att delegera uppgiften till någon annan. Men som sagt det beror ju på hur det vardagliga arbetet sköts och hur självständigt ni jobbar normalt.

    Om ingen från jobbet kontaktat dig om detta kunde du väl inte ens veta om kollegans sjukdom?

    Ska säga att jag inte är nån expert utan bara spekulerar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är man ledig/sjukskriven/vabbar kan inte arbetsgivaren förvänta sig att man utför något arbete.

    Men jag uppskattar verkligen om den som är ledig av någon anledning drar ett mail eller sms till mig om det är något viktigt som riskerar att falla mellan stolarna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Förkunnaren skrev 2018-05-29 07:40:26 följande:

    Jag hade en läkartid inbokad igår och kom till jobbet kl 10, samtidigt hade min ena kollega blivit sjuk och den andra var på kurs. Borde jag ha avbokat min läkartid och kommit in till jobbet? Eller är det helt på arbetsgivarens ansvar att se till att någon svarar i telefonen, hämtar posten etc när sånt här inträffar?

    Jag är lite skadad från ett tidigare jobb där jag blev utsatt för hemsk vuxenmobbning och en av incidenterna handlade just om min undran ovan. Det var nämligen så att jag vabbade och därför var jag förhindrad att skicka ut handlingar den dag som de normalt skulle ha skickats ut. När jag kom tillbaka till jobbet blev jag inkallad till chefen där hon skällde ut mig och frågade hur jag hade tänkt när jag vabbade och inte skickade ut handlingarna och där satt hon och fick ta skulden för det för hon hade utgått från att jag skickat ut handlingarna i alla fall eller bett någon kollega på en annan enhet att göra det åt mig (flera på andra enheter hade samma roller som jag) och hon sa att jag inte tog ansvar för mitt arbete, att hon och alla andra tyckte att jag gjorde misstag efter misstag, att jag inte kunde tänka själv, att jag skulle säga upp mig eller bli omplacerad etcetera.

    Vem hade rätt i _den_ frågan...?

    Är det på arbetstagarens bord att se till att delegera mitt jobb till någon annan när det blir bortfall av personal, eller bör arbetstagaren göra detta, eller rent av avboka sitt läkarbesök och komma in?


    Man är chef av en anledning, just för att bla kunna hantera sådana situationer. Det är chefen som ska delegera arbetet, om du informerat om att du skulle till läkaren den dagen, så har du gjort rätt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är arbetsgivarens ansvar att se till att arbetet blir gjort men om jag är sjuk eller vabbar mejlar jag alltid och skriver om jag har något som måste göras dagen jag är borta. Det tycker jag är rimligt att göra, istället för att någon ska lägga tid på att leta bland allt som är mitt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Rent formellt ska chefen leda och fördela arbetet. Däremot är det inte orimligt att förväntas informera chefen om saker som behöver göras under ens frånvaro. I situationen att du har VAB och kollegan (som jag antar vet vad som ska göras och när/hur) också är sjukskriven så är det nog chefens ansvar att fråga vad som riskerar att bli ogjort, då jag antar att både du och kollegan räknar med att den andre är på plats och tar hand om dessa sakerna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    I min värld är det chefens ansvar att se till att det blir gjort, men att den som är sjuk/ledig/vabbar har ansvar för att informera chefen om vad som ska göras den dagen så att inget faller mellan stolarna. Det är ju inte säkert att någon annan vet/kan veta om alla ens uppgifter på egen hand. Att strunta i att informera om viktiga saker som måste bli gjort tycker jag tyder på att man inte bryr och inte tar sitt ansvar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    I det nuvarande fallet ansökte jag om ledighet och fick den beviljad. Jag är dessutom relativt ny, så så vitt jag vet finns det inget akut som ska göras annat än det som måste göras normalt under dagen. Jag såg på mejlen kl 06 samma dag som mitt läkarbesök att kollegan var sjuk.

    I det andra fallet så skyllde min chef på att hon inte hade ansvar att se efter att jobbet blev gjort vid manfall, hon var inte tillräckligt insatt i rutinerna osv. men då hade hon varit vår chef i 11 månader... och hon var medveten om art handlingarna skulle skickas ut en viss dag i och med att hon var en av dem som skulle få handlingarna, hin var högst involverad i det område jag arbetade inom. Jag tänker att hon, efter 10 månader, borde ha upprättstående plan/rutin för vad som skulle ske och vem som skulle göra det om jag inte var där, men hon ansåg att detta var mitt ansvar...?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Förkunnaren skrev 2018-05-29 08:41:09 följande:

    Jag såg på mejlen kl 06 samma dag som mitt läkarbesök att kollegan var sjuk.


    Läs inte mejl då du ska vara borta, så slipper du se att andra är sjuka etc. Då slipper du fundera över sådana här situationer.
  • Anonym (Kaffedraken)
    punktslash skrev 2018-05-29 08:48:39 följande:
    Läs inte mejl då du ska vara borta, så slipper du se att andra är sjuka etc. Då slipper du fundera över sådana här situationer.
    Precis, är du ledig så är du ledig, och ska inte agera jour.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Misstänker att du inte jobbar på akuten så ett läkarbesök borde inte stjälpa hela verksamheten utan ex telefonen borde gå att lösa lite halvdant de timmarna.

    Eftersom jag har frihet under ansvar på mitt jobb och själv lägger upp och skapar mina rutiner, så måste jag vid frånvaro se till att någon annan gör det som jag inte gör den dagen om det är något akut.
    Min chef har inte koll på vilken dag jag gör vad.

    Växeltelefonen förutsätter jag att chefen ser till att bemanna om jag har blivit beviljad ledighet och nästa person är sjuk och den tredje är borta på annan ort osv.


    Skulle jag dock vara frånvarande och inte kunna skicka ut de dokument som jag skickar en gång i veckan till våra kunder så skulle jag stämma av med våra kunder om det är okej att de väntar tills jag är tillbaka på jobbet eller så skulle jag be en kollega lösa det åt mig.
    Så jag personligen kan tycka att om du på din förra arbetsplats var ansvarig för att skicka handlingar så skulle du ha talat om för chefen att denne skulle ha delegerat det ansvaret till någon annan den aktuella dagen. En påminnelse helt enkelt i samband med att du meddelade att du var tvungen att vabba.
    - Glöm inte att handlingarna ska skickas idag och jag kan inte göra det eftersom jag vabbar.
    Det är att visa ansvar tycker jag. 


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Mandel skrev 2018-05-29 09:07:15 följande:

    Misstänker att du inte jobbar på akuten så ett läkarbesök borde inte stjälpa hela verksamheten utan ex telefonen borde gå att lösa lite halvdant de timmarna.

    Eftersom jag har frihet under ansvar på mitt jobb och själv lägger upp och skapar mina rutiner, så måste jag vid frånvaro se till att någon annan gör det som jag inte gör den dagen om det är något akut.

    Min chef har inte koll på vilken dag jag gör vad.

    Växeltelefonen förutsätter jag att chefen ser till att bemanna om jag har blivit beviljad ledighet och nästa person är sjuk och den tredje är borta på annan ort osv.

    Skulle jag dock vara frånvarande och inte kunna skicka ut de dokument som jag skickar en gång i veckan till våra kunder så skulle jag stämma av med våra kunder om det är okej att de väntar tills jag är tillbaka på jobbet eller så skulle jag be en kollega lösa det åt mig.

    Så jag personligen kan tycka att om du på din förra arbetsplats var ansvarig för att skicka handlingar så skulle du ha talat om för chefen att denne skulle ha delegerat det ansvaret till någon annan den aktuella dagen. En påminnelse helt enkelt i samband med att du meddelade att du var tvungen att vabba.

    - Glöm inte att handlingarna ska skickas idag och jag kan inte göra det eftersom jag vabbar.

    Det är att visa ansvar tycker jag. 


    Jag är jourläkare på akuten.

    Heheh nejrå. Jag är en helt vanlig kontorsråtta. Haft mejlkontakt med min chef nu så allt verkar vara ok.

    Angående min förra arbetsplats så håller jag med dig i sak, men tycker fortfarande att det är märkligt att chefen inte var insatt eller hade upprättat någon rutin för någonting så viktigt som hon själv i högsta grad var väldigt delaktig i. Hon visste precis vilken dag handlingarna brukade skickas ut, hon förutsatte helt enkelt (och sa uttryckligen) att jag borde ha gjort det fastän jag vabbade och att det var mitt ansvar att kontakta någon på en annan enhet (som ju hade en egen enhetschef och inte hade någonting att göra med mitt jobb även om vi jobbade med samma saker). Det vore som att Beata som jobbar på arbetsmarknadskontoret skulle ringa till Yvonne på socialkontoret och bara: ?Hej kan du skicka ut mina trehundra handlingar idag?? Det jag menar är att inte kan jag gå till i princip en annan arbetsplats och lägga mina arbetsuppgifter på någon annan, eller...?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Förkunnaren skrev 2018-05-29 10:29:17 följande:

    Vet ej varför det blir malplacerade frågetecken här och var, skriver på mobilen


    OT men tror det är när man använder citationstecken som FL byter till frågetecken...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Där jag jobbar har vi en sån kultur att det är ok att kontakta någon som vab'ar eller är sjuk, just bara för att höra efter om det är något särskilt den aktuella dagen.

    Jag kanske vet och har förberett saker åt kollegorna om det är så att jag själv tex blivit beviljad ledighet som i ditt fall. Men det var ju innan man visste att fler skulle vara borta...

    Vår chef har ett ledningsansvar och leder och fördelar arbetet. Men h*n är inte superuser eller vår helpdesk om vi behöver stöd (vilket är klart och fullt kommunicerat) så chefen har ingen koll på vem som gör vad på daglig basis, det är inte chefens uppdrag. Däremot om flera är borta så brukar chefen kontakta växeln och lägga ut intern info om att vi har flera som är frånvarande så att resten av organisationen vet om det. Jag tycker nog inte att du kunnat göra så mycket mer.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är arbetsgivaren ansvar att få in personal när någon är sjuk eller på kurs.

    Du har full rätt att gå på läkarbesök. Du kan även ha rätt till att få betalt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ang handlingarna så hade kunnat ringa och fett besked att någon annan måste skicka in dem. Alt ringt chefen och gett besked om det.

    Om du visste att du skulle ta vabb hade du kunnat be en kollega ansvara över redan dagen före.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anotherone skrev 2018-06-01 19:45:21 följande:

    Där jag jobbar har vi en sån kultur att det är ok att kontakta någon som vab'ar eller är sjuk, just bara för att höra efter om det är något särskilt den aktuella dagen.

    Jag kanske vet och har förberett saker åt kollegorna om det är så att jag själv tex blivit beviljad ledighet som i ditt fall. Men det var ju innan man visste att fler skulle vara borta...

    Vår chef har ett ledningsansvar och leder och fördelar arbetet. Men h*n är inte superuser eller vår helpdesk om vi behöver stöd (vilket är klart och fullt kommunicerat) så chefen har ingen koll på vem som gör vad på daglig basis, det är inte chefens uppdrag. Däremot om flera är borta så brukar chefen kontakta växeln och lägga ut intern info om att vi har flera som är frånvarande så att resten av organisationen vet om det. Jag tycker nog inte att du kunnat göra så mycket mer.


    I mitt fall var det så att vi bara var 7 personer på kontoret, inklusive chefen. Chefen var väldigt insatt i det område som jag jobbade inom eftersom hon var en av de personer som författade handlingarna och även fick dem utskickade till sig. Om jag hade varit hon hade jag nog tänkt att "oj X vabbar idag, det är bäst att jag hör om hon har skickat handlingarna eller om jag ska beordra någon annan att göra det".

    Hade det inte varit opassande om jag hade ringt till någon av mina kolleger och delegerat mina arbetsuppgifter på hen? Det är ju som sagt chefen som ska fördela arbetet, inte arbetstagaren. Detta särskilt då det inte fanns någon annan på kontoret som visste hur man skickade ut handlingarna. 
    Och det hade ju blivit ännu mer konstigt om jag hade ringt till ett annat kontor, där de hade en annan chef och delegerat mina arbetsuppgifter till någon där?
    Det är som om receptionisten på företag A ringer till ekonomen på företag B och bara: "Hej, kan du sitta i receptionen idag?".

    Min chef ville nämligen att jag skulle ha gjort just detta. Jag arbetade som sekreterare kan nämnas, på en kommunal enhet, och i huset fanns flera andra sekreterare men på andra, särskilda från oss, enheter. Var det verkligen min sak att förfara så?

    Sen tänker jag även att det inte var min sak att se till att en beredskapsplan fanns i händelse av min sjukdom/vab, detta är väl arbetsgivarens ansvar att se till att arbetet fortgår även vid personalbortfall. I stället utgick min chef från att jag skulle arbeta när jag  var sjuk eller vabbade, som hon sa: "Jag förväntade mig att du skulle göra det, eftersom jag gett dig att har kunnat jobba hemifrån, som en gåva"
    Denna "gåva" var upprättad i personalpolicyn vilken var författad av kommunledningskontoret och den gällde alla anställda som kunde utföra sitt arbete via en dator, vilket jag kunde. Var "gåvan" kom in kan man ju verkligen undra...
Svar på tråden Är det arbetsgivarens eller mitt ansvar att se till att jobbet blir gjort vid personalbortfall?