• Sharper

    Äktenskapsförord Och testamente

    Först: vibska ta hjälp av en jurist. MEN jag vill ändå skriva ner lite punkter innan för att hålla koll på vad kg vill ha med i respektive papper, därför ber jag om hjälp. Vi har barn från tidigare förhållanden.

    I äktenskapsförordet vill jag ha med att mitt pensionssparande är enskild egendom. I testamentet ska det stå att vid eventuell bortgång så får min man hälften av pengarna. Mina barn resterande. Idag äger jag inte boendet men vid giftermålet kommer jag få halva gården så att säga. I förordet ska det även stå att bilen är enskild egendom men likaså i testamentet så ska min man kunna tillgodoräkna sig den.

    Vid en eventuell bortgång tittar man alls på äktenskapsförord då? Eller gäller det enbart vid skilsmässa?

  • Svar på tråden Äktenskapsförord Och testamente
  • Kjell2
    Sharper skrev 2018-05-29 12:36:39 följande:

    Först: vibska ta hjälp av en jurist. MEN jag vill ändå skriva ner lite punkter innan för att hålla koll på vad kg vill ha med i respektive papper, därför ber jag om hjälp. Vi har barn från tidigare förhållanden.

    I äktenskapsförordet vill jag ha med att mitt pensionssparande är enskild egendom. I testamentet ska det stå att vid eventuell bortgång så får min man hälften av pengarna. Mina barn resterande. Idag äger jag inte boendet men vid giftermålet kommer jag få halva gården så att säga. I förordet ska det även stå att bilen är enskild egendom men likaså i testamentet så ska min man kunna tillgodoräkna sig den.

    Vid en eventuell bortgång tittar man alls på äktenskapsförord då? Eller gäller det enbart vid skilsmässa?


    Strunta i vad som gäller när - det har ni jurist till.

    Prata istället igenom tre scenarion och kom överrens hur ni vill ha det om
    - du dör
    - han dör
    - ni skiljer er

    Fundera också kring vad som gäller i närtid och när barnen blir vuxna och om ni får gemensamma barn.


  • Sharper
    Kjell2 skrev 2018-05-29 12:41:23 följande:

    Strunta i vad som gäller när - det har ni jurist till.

    Prata istället igenom tre scenarion och kom överrens hur ni vill ha det om

    - du dör

    - han dör

    - ni skiljer er

    Fundera också kring vad som gäller i närtid och när barnen blir vuxna och om ni får gemensamma barn.


    Tack för tipset :)
  • CarolaR
    Ett äktenskapsförord träder i kraft då ett äktenskap upphör, och det gör det vid en skilsmässa eller då en av makarna avlider. Det som händer först och främst då en make avlider är således att de ekonomiska förehavanden som makarna har som gifta ska redas upp först i en bodelning. Har makarna enskild egendom ska den tillfalla den make som står som ägare till den, resten av egendomen kallas giftorättsgods och ska ingå i en bodelning. Finns det bara enskild egendom ska ingen bodelning genomföras alls utan vardera part tar sin egendom.

    Det som blir den avlidnes del i bodelningen kallas därefter tillsammans med ev enskild egendom för dennes kvarlåtenskap.

    Finns det endast gemensamma barn så ärver den efterlevande maken denna kvarlåtenskap och barnen får vänta tills båda föräldrarna har gått bort innan de får ut sitt arv. Vill man att det ska vara på annat sätt, exempelvis att barnen SKA få ut hela sitt arv eller en del av det direkt, så måste ett testamente upprättas.

    Finns det särkullbarn så ska dessa ärva föräldern direkt och deras rätt till arv går före den efterlevande makens rätt till arv: makar med särkullbarn ärver inte varandra, de måste ha ett testamente för att detta ska ske.
Svar på tråden Äktenskapsförord Och testamente