• JGBM

    Sälja fonder, hur ska jag tänka?

    Behöver sälja lite fonder för att få loss lite kapital. Jag har aldrig sålt förut och undrar lite hur jag ska tänka.

    Jag sparar i ett tiotal fonder på olika marknader. Allt kapital är ganska jämnt fördelat mellan fonderna.

    En fond har raketstigit och en ligger lite minus mot inköp. Resten har stigit ca 6 %.

    Ska jag sälja en i så fall den med stor vinst eller liten förlust? Eller en av "normalavkastande"? Eller fördela ut och sälja lite från alla?

  • Svar på tråden Sälja fonder, hur ska jag tänka?
  • Anonym (Lena)

    Det beror på. Vill du fortsätta spara i den som går dåligt, tror du på den på sikt? Då ska du ju ha kvar den och fortsätta spara i den nu när det är billigt att köpa.
    Vill du inte ha kvar den, så sälj den.

    Annars känns det kanske bättre att sälja av en del av den som gått bäst, du plockar du ju ut vinst. Pengar handlar mycket om psykologi.

    Så kolla över dina olika fonder, se om du vill ha kvar alla. Annars sälj de du inte vill ha kvar. Vill du ha kvar alla, sälj lite av varje.

  • Anonym (o)

    Vilken av dina fonder har raketstigit?
    Jag skulle nog sålt den fond som gått sämst över tid.

  • JGBM

    Jag vill egentligen inte sälja nån då jag tror på min blandning.

    Blir nog att jag säljer lite av allt och behåller portföljens sammansättning.

  • JGBM
    Anonym (o) skrev 2018-05-29 20:36:15 följande:

    Vilken av dina fonder har raketstigit?

    Jag skulle nog sålt den fond som gått sämst över tid.


    En Swedbankfond som stigit ca 30% på 6 mån. Tycker det är mycket men kanske inte?

    Den som jag förlorat på är SEB Östeuropa ex Ryssland. Sjunkit nästan 10% på 3 månader men låg stabilt innan. Ner totalt knappt 2 % på ett år. Vad tänker ni om den?
  • Anonym (o)
    JGBM skrev 2018-05-29 21:52:59 följande:
    En Swedbankfond som stigit ca 30% på 6 mån. Tycker det är mycket men kanske inte?

    Den som jag förlorat på är SEB Östeuropa ex Ryssland. Sjunkit nästan 10% på 3 månader men låg stabilt innan. Ner totalt knappt 2 % på ett år. Vad tänker ni om den?
    Enligt råden ska man inte satsa på Ryssland.
    Jag skulle inte sälja något från en fond som ökat 30%.
  • Sharper

    Plocka vinsten kanske? Om en fond tex ligger +500:- plocka ut det och låt resten va? :)

  • BrunaSolglasögon

    Själv tror jag på den effektiva marknadshypotesen, och skulle inte riktigt bry mig för vilken jag säljer av! Dvs. du kan omöjligt veta vilken som kommer stiga med tiden baserat på tidigare resultat.

    Se bara till att din portfölj fortsätter vara diversifierad, så att du inte säljer av och har för stort fokus på en enstaka marknad.

  • Anonym (12345)

    Jag gick in i ryssland tror dock inte det är något att satsa på, kommer lägga om till teknikaktier.

    Jag har bara kört högriskfonder baserat på teknik när det gäller större investering, det har varit rätt lyckat över tid det svänger lite under året men har alltid slutat på +.

  • Anonym (Kris)

    Sälj när de ligger högre, vänta inte för länge beroende på fond. 
    Jag kör likadant och det går ganska bra. Cool

  • Anonym (12345)
    Anonym (Kris) skrev 2018-06-10 12:48:13 följande:

    Sälj när de ligger högre, vänta inte för länge beroende på fond. 
    Jag kör likadant och det går ganska bra. Cool


    Du har rätt speciellt när man kör högrisk tittar man på svängningarna och man ser att den pikar så är det läge att placera om till tex räntebärande låta det sjunka för att sedan köpa tillbaka.

    Men det är lätt att ligga kvar i tron om fortsatt ökning.
Svar på tråden Sälja fonder, hur ska jag tänka?