• Anonym (Hej)
    Äldre 30 May 13:57
    6318 visningar
    15 svar
    15
    6318

    Min hund är oberäknelig!! Blir så besviken och ledsen

    Hej, jag har en unghund, han har varit min sedan valp. Jag har märkt tyvärr att han är oberäknelig, jag vet inte när och om han kommer att bita :( Han är ganska stor redan, 16 kilo ungefär så hans käkar börjar vara ganska kraftiga = denna hund ska absolut inte bitas!!

    Idag kom ett nytt exempel som gör att jag startar denna tråden. Känner mig värdelös som hundägare trots att detta inte är min första hund. Jag lekte apport med honom och vi hade det roligt, trodde jag.

    Han har en lina på gården, sån som går från träd till träd och ett band ner från linan. Han var fast i den. Jag höll i bandet lite och som jag tror det, så skulle böja mig och ta upp apportleksaken.

    Då plötsligt från ingenstans(hade ju gjort detta flera ggr redan) så biter han tag i min underarm, hela armen rymdes in i munnen, så stor mun har han. Han släppte dock direkt men han morrade efter släppet. Jag blev chockad, fräste till och fyade och sedan gick jag in, leken slut.

    VAD TOG ÅT HONOM?? Vad tror ni?

    Enligt vad jag läst på nätet så är det precis så man tränar vakthundar som skall vara arg och biter, man ger dem avstånd då de biter. Det var ju precis det jag gjorde nu... :( Fan...

  • Svar på tråden Min hund är oberäknelig!! Blir så besviken och ledsen
  • Anonym (slyng­el)
    Äldre 30 May 14:10
    #1
    -1

    Din hund är i slyngelåldern och försöker sätta sig upp mot dig. Du MÅSTE ta befälet. Jag hade slängt ner hunden på sidan och låtit honom ligga där tills han är helt undergiven. inte slå, inte skrika utan bara  höjt rösen, sagt FY och lagt ner honom. Ring brukshundsklubben och be om råd om du inte klarar det själv.

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 30 May 14:21
    #2
    Anonym (slyngel) skrev 2018-05-30 14:10:16 följande:

    Din hund är i slyngelåldern och försöker sätta sig upp mot dig. Du MÅSTE ta befälet. Jag hade slängt ner hunden på sidan och låtit honom ligga där tills han är helt undergiven. inte slå, inte skrika utan bara  höjt rösen, sagt FY och lagt ner honom. Ring brukshundsklubben och be om råd om du inte klarar det själv.


    Tack för svar! Jaa, jag ångrar det jag gjorde, att jag inte tog tag i honom. Men jag tror jag blev chockad, jag stannade upp och blev o stirra på honom bara tills jag kom på mig själv och började fräsa... Det var så *out of the blue*. Men nästa gång, om det blir flera gånger, så ska jag göra annat!
  • Anonym (slyng­el)
    Äldre 30 May 14:25
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-30 14:21:28 följande:
    Tack för svar! Jaa, jag ångrar det jag gjorde, att jag inte tog tag i honom. Men jag tror jag blev chockad, jag stannade upp och blev o stirra på honom bara tills jag kom på mig själv och började fräsa... Det var så *out of the blue*. Men nästa gång, om det blir flera gånger, så ska jag göra annat!
    Det måste ju komma omedelbart. Att säga fy efter 15-20 sekunder gör ingen verkan. Om han då är lugn så fyar du honom för att han är lugn. Blir helt fel. 
    Plugga! Finns massor av böcker som tar upp sånt här. Googla, ta råd av vettiga hundtränare. 
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 30 May 14:42
    #4
    Anonym (slyngel) skrev 2018-05-30 14:25:58 följande:

    Det måste ju komma omedelbart. Att säga fy efter 15-20 sekunder gör ingen verkan. Om han då är lugn så fyar du honom för att han är lugn. Blir helt fel. 

    Plugga! Finns massor av böcker som tar upp sånt här. Googla, ta råd av vettiga hundtränare. 


    Nä, jag vet nog det... men det blev såhär nu
  • Anonym (M)
    Äldre 30 May 14:46
    #5

    Värsta som kan hända nu är att du börjar bli rädd för honom. Börjar du känna minsta obehag kring honom så känner han det och det kommer inte sluta bra. Ta kontakt med någon som är hundkunnig på en gång och be om hjälp!

  • Äldre 30 May 14:53
    #6
    +2

    Nummer ett, unghundar kan använda munnen för de går upp i varv. Du har inte förstört din hund och det är ingen fara. Jag hade en hund som bet i stress, så jag fick helt enkelt lära mig var gränsen för stress gick någonstans.


    Sen är det ju en jäkla skillnad på att en hund sätter tänderna i en under lek och att de hugger. Förstår du skillnaden? Din hund verkar ju inte ha velat göra dig illa utan hade antagligen hög stress och din arm var närmast att avreagera sig emot. Han släppte ju direkt skriver du.


    Nummer två, för att det inte ska hända igen. Sätt in krav i leken. Dvs hunden måste sitta och hålla kontakt med dig innan du böjer dig ner och tar leksaken. Belöna när hunden sitter kvar. Dvs ta ner stressen under lek.

    Nummer tre, hundar morrar av många anledningar. Min hund morrar konstant när jag kampar med honom. Men han menar ju absolut inget illa med morrandet. Bara att han tycker det är superkul och att han är uppe i varv. När jag hör att morrandet blir för intensivt ger jag kommandot loss och sen belönar jag lugnt. Sen gör vi något annat lugnare en stund för att få ner stressen.

    Nummer fyra, träna på att ta saker från hunden när ni inte leker.

    Belöna rätt beteende. Men jag rekommenderar dig inte att börja försöka köra den gamla metoden "släng ner hunden i backen och håll den nere tills den ger sig". Ska man köra den metoden ska man veta vad man gör och man ska kunna läsa tysta beteenden. Det känns inte som att du är där. Så skit i det.

    Jag tycker det var bra att du sa till på skarpen och sen bara bröt leken och gick in. Helt rätt, han fick absolut ingen belöning och det var målet.

    Dessutom satt hunden fast under lek om jag förstod det hela rätt...varför? Koppla loss och lek, annars känner ju hunden hela tiden att den sitter fast. Hur kul är det att leka då?

    Jag kan fortsätta, men stoppar där.

    Lycka till :)

  • Äldre 30 May 15:10
    #7
    +1
    NiMi12 skrev 2018-05-30 14:53:17 följande:

    Nummer ett, unghundar kan använda munnen för de går upp i varv. Du har inte förstört din hund och det är ingen fara. Jag hade en hund som bet i stress, så jag fick helt enkelt lära mig var gränsen för stress gick någonstans.


    Sen är det ju en jäkla skillnad på att en hund sätter tänderna i en under lek och att de hugger. Förstår du skillnaden? Din hund verkar ju inte ha velat göra dig illa utan hade antagligen hög stress och din arm var närmast att avreagera sig emot. Han släppte ju direkt skriver du.


    Nummer två, för att det inte ska hända igen. Sätt in krav i leken. Dvs hunden måste sitta och hålla kontakt med dig innan du böjer dig ner och tar leksaken. Belöna när hunden sitter kvar. Dvs ta ner stressen under lek.

    Nummer tre, hundar morrar av många anledningar. Min hund morrar konstant när jag kampar med honom. Men han menar ju absolut inget illa med morrandet. Bara att han tycker det är superkul och att han är uppe i varv. När jag hör att morrandet blir för intensivt ger jag kommandot loss och sen belönar jag lugnt. Sen gör vi något annat lugnare en stund för att få ner stressen.

    Nummer fyra, träna på att ta saker från hunden när ni inte leker.

    Belöna rätt beteende. Men jag rekommenderar dig inte att börja försöka köra den gamla metoden "släng ner hunden i backen och håll den nere tills den ger sig". Ska man köra den metoden ska man veta vad man gör och man ska kunna läsa tysta beteenden. Det känns inte som att du är där. Så skit i det.

    Jag tycker det var bra att du sa till på skarpen och sen bara bröt leken och gick in. Helt rätt, han fick absolut ingen belöning och det var målet.

    Dessutom satt hunden fast under lek om jag förstod det hela rätt...varför? Koppla loss och lek, annars känner ju hunden hela tiden att den sitter fast. Hur kul är det att leka då?

    Jag kan fortsätta, men stoppar där.

    Lycka till :)


    Skriver under på detta. 

    Jag är heller inget fan av att ta till våld när en hund är uppe i varv, det är då "olyckorna" sker/hunden slår över och faktiskt försvarar sig.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aronma­j
    Äldre 30 May 20:33
    #8

    Lägg absolut aldrig under några omständighet ner din hund .Du är en väldigt osäker och instabil flockledare exakt som Aniiee säger kan din hund vända sig emot dig

    Man ska enbart lägga ner en hund om man vet vad man sysslar med och helst ska man kunna göra det utan att ta i .Min syster har en pitbull som är lite full i fan ibland, men varje gång han läggs ner sker det under ordnade former och han inser snabbt själv att han gjort fel, och lägger sig på rygg utan så mycket kraft från min eller syrrans sida sen ligger kvar tills vi säger att han får komma upp

    Att lägga ner en hund är absolut effektivt men man måste också ge hunden en chans och en väg ut genom att den lugnar sig och upphör med det oönskade beteendet .Men tar du i för mycket eller är osäker kan det få allvarliga konsekvenser

  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 30 May 21:01
    #9
    Aronmaj skrev 2018-05-30 20:33:05 följande:

    Lägg absolut aldrig under några omständighet ner din hund .Du är en väldigt osäker och instabil flockledare exakt som Aniiee säger kan din hund vända sig emot dig

    Man ska enbart lägga ner en hund om man vet vad man sysslar med och helst ska man kunna göra det utan att ta i .Min syster har en pitbull som är lite full i fan ibland, men varje gång han läggs ner sker det under ordnade former och han inser snabbt själv att han gjort fel, och lägger sig på rygg utan så mycket kraft från min eller syrrans sida sen ligger kvar tills vi säger att han får komma upp

    Att lägga ner en hund är absolut effektivt men man måste också ge hunden en chans och en väg ut genom att den lugnar sig och upphör med det oönskade beteendet .Men tar du i för mycket eller är osäker kan det få allvarliga konsekvenser


    Tack, Har du några tips på vad jag SKA göra då? Som situationen, hugger tag i min arm. Vad gör jag då om jag inte får ta i hunden liksom. Nu släppte ju han direkt men säg att han inte skulle gjort det?
  • Anonym (Hej) Trådstartaren
    Äldre 30 May 21:09
    #10
    NiMi12 skrev 2018-05-30 14:53:17 följande:

    Nummer ett, unghundar kan använda munnen för de går upp i varv. Du har inte förstört din hund och det är ingen fara. Jag hade en hund som bet i stress, så jag fick helt enkelt lära mig var gränsen för stress gick någonstans.

    Sen är det ju en jäkla skillnad på att en hund sätter tänderna i en under lek och att de hugger. Förstår du skillnaden? Din hund verkar ju inte ha velat göra dig illa utan hade antagligen hög stress och din arm var närmast att avreagera sig emot. Han släppte ju direkt skriver du.

    Nummer två, för att det inte ska hända igen. Sätt in krav i leken. Dvs hunden måste sitta och hålla kontakt med dig innan du böjer dig ner och tar leksaken. Belöna när hunden sitter kvar. Dvs ta ner stressen under lek.

    Nummer tre, hundar morrar av många anledningar. Min hund morrar konstant när jag kampar med honom. Men han menar ju absolut inget illa med morrandet. Bara att han tycker det är superkul och att han är uppe i varv. När jag hör att morrandet blir för intensivt ger jag kommandot loss och sen belönar jag lugnt. Sen gör vi något annat lugnare en stund för att få ner stressen.

    Nummer fyra, träna på att ta saker från hunden när ni inte leker.

    Belöna rätt beteende. Men jag rekommenderar dig inte att börja försöka köra den gamla metoden "släng ner hunden i backen och håll den nere tills den ger sig". Ska man köra den metoden ska man veta vad man gör och man ska kunna läsa tysta beteenden. Det känns inte som att du är där. Så skit i det.

    Jag tycker det var bra att du sa till på skarpen och sen bara bröt leken och gick in. Helt rätt, han fick absolut ingen belöning och det var målet.

    Dessutom satt hunden fast under lek om jag förstod det hela rätt...varför? Koppla loss och lek, annars känner ju hunden hela tiden att den sitter fast. Hur kul är det att leka då?

    Jag kan fortsätta, men stoppar där.

    Lycka till :)


    Tack! Bra svar :) tar till mig... och hunden satt fast för att jag är rädd för att han ska smita. Vilket han gör så fort han slipper, ungefär. Rädd att han tröttnar på leken mitt i och springer iväg... kanske ett jätte långt band skulle va lösningen :)

    Påpekar ännu att jag nog hade honom lös senast idag faktiskt då jag tränade och gjorde vänta-övningar. Då kom han springandes rakt till mig efter belöning då jag tillät honom .
  • Anonym (små busfrö­n)
    Äldre 30 May 21:19
    #11

    Förstod inte ang snöret. Satt hunden fast o du hjälpte den loss o därefter höll i snöret o tog sen hundleksaken ? eller tog du bara i snöret som hunden "satt fast i" och höll tillbaka hunden genom den handlingen för att få fördel till att plocka upp leksaken ? 

  • Aronma­j
    Äldre 30 May 21:20
    #12
    Anonym (Hej) skrev 2018-05-30 21:01:08 följande:
    Tack, Har du några tips på vad jag SKA göra då? Som situationen, hugger tag i min arm. Vad gör jag då om jag inte får ta i hunden liksom. Nu släppte ju han direkt men säg att han inte skulle gjort det?
    Måste träffa och se hunden för att kunna göra en bedömningen ,men om det inte gick hål på din arm lovar jag att han inte bet hårt, en hundar kan krossa ben med sina käkar och är enormt kraftfulla

    Börja arbeta med dig själv och sluta vara osäker en osäker flockledare kan aldrig leda utan kommer hela tiden möta på motstånd ,sen fråga nån expert som bor i närheten för som sagt man måste se hunden i action för att kunna förstå vad den behöver

    Sen äg ALLT maten hemmet leksakerna soffan osv osv osv ,om leksaker mat osv osv är DITT och du bara lånar ut till hunden så kommer den respektera när du vill avbryta bättre och inte fixera över prylen, en hund som fixerar för mycket börjar till slut äga prylen och då kan den bli aggressiv om man försöker ta det av hunden 

    Är ganska säker på att det var de som hände ,hunden blev överstimulerad fixerad vid bollen sen när du försökte ta den PANG han tillrättavisar dig för det är ju HANS boll, då är det bättre om han fokuserar på dig vid lek och inte bollen. Jag kastar aldrig iväg en boll till en hund som inte tittar och fokuserar på mig för det är MIN boll =P så när jag säger loss släpper den för jag uppmuntrar inte att den fixerar på leksaken
  • Aronma­j
    Äldre 30 May 21:25
    #13

    Hell mina hundar får inte gå in innanför dörren utan min tillåtelse ,kan öppna dörren släppa kopplet gå in och sätta mig i soffan,  dom väntar tills jag säger varsågod. Samma med mat leksaker och allt annat ,dom får låna men det är mitt och jag tar det av dom om jag önskar

    Börja smått kräv att han sitter fint och väntar att gå ut tills DU säger nu får du,soffa mat allt annat ta kontrollen över hemmet och prylarna så kommer antagligen hunden snabbt att följa

  • Aronma­j
    Äldre 30 May 21:36
    #14

    Sen gör också vad jag kallar en ren maktdemonstration,gör ordning mat gärna stek nåt kött så han känner lukten sen sätter du dig ner och äter upp maten .dela inte med dig och låt han sitta på ett respektfullt avstånd sen matar dom honom

    Flockledaren äter alltid först flockledaren kräver respekt och rum när hen intar måltiden, sen äter dom övriga lägre stående flockmedlemmarna

    En till tips =) hoppas de går bra och lycka till, ha en bra kväll

  • Anonym (små busfrö­n)
    Äldre 31 May 12:29
    #15

    För mig låter det som att ta helt klart fuskade när han höll i snöret/repet för att få fördel till leksaken. Hunden visade bara att det inte var schysst. Det schyssta hade varit att låta hunden få göra det valet själv, även om det tar lite tid. Man behöver inte bli arg eller visa makt i alla situationer, ifrågasätt gärna det egna beteendet för att försöka förstå vad den som inte kan prata försöker säga. Man kan fastna där o bli chockad. Eller så fortsätter man leka vidare (om du vet hur, annars kan du förvärra det och stärka hundens ev felaktiga beteende).. o visa att man inte menade att göra fel. :)

    Min hund är min bästa vän, mat finns alltid ifall den blir hungrig, byter vattnet 3-5ggr/dag. Den sover med mig o snäll mot allt och alla. Så länge du pratar och är äkta och kärleksfull så kommer den följa dig överallt.

    Man behöver inte ta i fysiskt för att visa sin makt. Man kan skrämmas, i vårat fall har jag en flaska vatten o skvätter bredvid eller på ryggen. Ibland räcker det att skaka på flaskan o ibland vet hunden själv om det o väljer att inte göra fel.

    Lycka Till. O du ts, hunden är mer oskuld och äkta vad en människa någonsin kan vara! Om den reagerar så har du gjort fel med all säkerhet. Det gäller bara att komma på exakt vad!

Svar på tråden Min hund är oberäknelig!! Blir så besviken och ledsen