• Anonym (Anonym mamma)

    Vad har jag för rättigheter ang mitt och min exmans barnschema?

    Jag skrev detta i ett annat rum innan jag hittade denna delen om familjerätt och tänker jag frågar här också. 

    Hej! 
    Jag skiljde mig från min exman i augusti i förra året, eller det va då jag sa att jag ville skiljas. Hela hösten samt början på detta året har varit tumultartat. 
    Jag träffade en ny ganska fort. Efter ett tag fick min exman veta detta. Eller jag va snäll nog och sa det till honom så han inte skulle upptäcka ändrad relationsstatus på facebook. Då började i princip allt. Jag fick reda från vår dotter på 14 år att pappa också hade träffat en ny, så jag förstod inte varför han blev så svartsjuk och skickade så mycket hat mot mig och gjorde allt för att sabotera. 
    Det förhållandet han hade har tydligen spruckit, men nu har han en ny. 
    Hursomhelst. Det hände en grej i januari, han hade skaffat barnvakt åt våra barn (son 12 år, dotter 14 och son 15 år) för att han skulle gå på personalfest. Den barnvakten är 23 år. Bjöd mina barn på alkohol och lärde dem även några gaständare tricks. Jag gjorde en anmälan till soc för det. Det är egentligen inte det jag vill prata om heller. Men det finns massa saker i bagaget förstår ni. 

    Min exman är lastbilschaufför. ibland  åker han bort över natten för att hämta gods. Detta har gjort att vårat schema är väldigt oregelbundet. Jag är hemma sjukskriven för utmattningssyndrom sen 2012 samt adhd står med. Varje gång jag vart på väg tillbaka har nåt skit hänt o jag har åkt ner igen. 

    Jag får ibland ta våran minsta son över natten, när han ska åka bort över natten i jobbet. Min nuvarande partner bor 20 mil bort och jag försöker åka dit så ofta jag kan, men det kostar ju. 
    Barnen, eller främst de två äldsta, har pratat om att de inte gillar schemat, det är så hoppigt och de vet aldrig vem de ska va hos (vi har scheman uppsatt, men det är rörigt ja ändå). Det har de sagt länge. 
    Nu skrev min dotter till mig förra veckan att hon ville bo hos mig på heltid. Jag tycker ju de har rätt till sin pappa och ringde upp henne o pratade med henne. Främst är det att hon tycker det är jobbigt att ha grejer på olika ställen, men också att hon aldrig vet vart hon är. Förutom gång för gång då. Men jag snackade med henne o sen skrev hon till mig senare. Att hon vill bo hos pappa också, men att hon vill ha exakt varannan vecka, så hon vet. Detta vet jag äldsta sonen önskar också, även minsta skulle må bra av det då båda har adhd och stort behov av struktur och regelbundenhet. 

    Så min exman o jag snackade, och prövade en gång till ifall lilla killen klarade av att sova själv tillsammans med sina syskon över en natt. Det gick ju inte. Killarna hade tjabbat som syskon gör, de hade ringde exmannen ofta och lilla killen ringde han sent på kvällen när han inte kunde sova. 

    Men vilka krav kan jag ställa i detta läge? Jag ser ju att barnen skulle må bäst av regelbundenhet. Detta är inte bra för nån i längden. Min exman är den som har bäst rutiner för sig själv, när han är barnfri är han det i 6-8 dygn i stöten. Eller då är det ju som bäst för barnen också, för då är de hos mig rätt länge. Vi har ett 6-veckors schema jag skulle kunna lägga in, men jag vet inte hur. önskas det får jag försöka fixa det. 

    Sen en annan sak. I sommar har min exman semester v 30-33. Vi kom överens att jag skulle ta 30-31 och han 32-33 då. Nu är det så här att torsdagen v. 29 kommer lilla killen till mig på eftermiddagen till fredag förmiddag då exmannen åker bort i jobbet och sen tillbaka till pappa fredag eftermiddag, jag föreslog då att jag kunde ta alla barnen torsdag v. 29 till torsdag v.31 och han sen torsdag v- 31- söndag 33. eller nåt sånt. Men det vägrade han, för han "va ändå hemma helgen v.29" och inte hemma v.31, jag frågade då vad han skulle göra eller om han va bortrest eller nåt sånt. Nej inte utomlands iaf. Så nu ska barnen va hos honom måndag v.29-torsdag v.29, då kommer lilla killen till mig (de andra sover kvar hos pappa fast själva, de önskar det själva) och är hos mig till fredag förmiddag. För att sen vara hos pappa fredag-mån fm då de kommer till mig. 
    Jag tycker ur barnens synpunkt att mitt förslag va väldigt bra. Så slipper barnen det så hoppigt, eller iaf minsta.

    Soc kom idag med förslaget att de rekommenderar samarbetssamtal mellan oss två, efter deras utredning från incidenten i januari. Jag har föreslagit det många ggr tidigare till exmannen, och han vägrar. Såna samtal är ju frivilliga. 
    Jag ringde dem dock idag, och vi får se vad de säger. Men det känns inte som en löstning att jag går på samtal om ändå inte exmannen lyssnar på mig? 
    Han ser bara varje grej jag kommer med som en lösning på mina problem, att det gynnar mig, men jag tänker bara på barnens bästa. Han har sen i höstas velat straffa mig gång på gång på gång. 

    Snälla, allt detta äter upp mig och jag mår bara sämre och sämre i min utmattningssyndrom och jag vill mina barn det bästa, jag ser ju att de inte gillar denna ovissheten. Vilka rättigheter har jag? Vad kan jag göra? 

  • Svar på tråden Vad har jag för rättigheter ang mitt och min exmans barnschema?
  • Anonym (gimli)

    Gå till samarbetssamtalet själv, det ställer bara honom i dålig dager om han vägrar komma dit. Ingen av er har rättigheter, rättigheterna till sina föräldrar är barnens. 

    Ha ett skrivet förslag på ett schema som barnen tycker är bra när du går till samarbetssamtalet. Till exempel att de bor hos dig på heltid och träffar pappa på helgerna. Pappan kan ju sen ringa och kolla om de vill komma då och då emellan också när han har tid. 

    Inget av barnen kommer att hämtas av polis eller så om de vägrar åka till pappan, så rent krasst kan du bara låta dem vara hemma hos dig om de inte vill åka och strunta i samarbetssamtal. 

    Detta kräver dock att du kan ringa pappan och stämma av.  Risken är att de äldre säger att de ska till pappa utan att pappan vet det och dra någon annanstans istället. Eller att de är själva hos pappan och drar dit kompisar eller att folk får höra att de är ensamma där och att de då drar dit och våldgästar. 

  • Anonym (A)
    Anonym (gimli) skrev 2018-05-30 19:10:27 följande:
    Gå till samarbetssamtalet själv, det ställer bara honom i dålig dager om han vägrar komma dit. Ingen av er har rättigheter, rättigheterna till sina föräldrar är barnens. 

    Ha ett skrivet förslag på ett schema som barnen tycker är bra när du går till samarbetssamtalet. Till exempel att de bor hos dig på heltid och träffar pappa på helgerna. Pappan kan ju sen ringa och kolla om de vill komma då och då emellan också när han har tid. 

    Inget av barnen kommer att hämtas av polis eller så om de vägrar åka till pappan, så rent krasst kan du bara låta dem vara hemma hos dig om de inte vill åka och strunta i samarbetssamtal. 

    Detta kräver dock att du kan ringa pappan och stämma av.  Risken är att de äldre säger att de ska till pappa utan att pappan vet det och dra någon annanstans istället. Eller att de är själva hos pappan och drar dit kompisar eller att folk får höra att de är ensamma där och att de då drar dit och våldgästar. 
    Håller med
  • Anonym (Anonym mamma)
    Anonym (gimli) skrev 2018-05-30 19:10:27 följande:

    Gå till samarbetssamtalet själv, det ställer bara honom i dålig dager om han vägrar komma dit. Ingen av er har rättigheter, rättigheterna till sina föräldrar är barnens. 

    Ha ett skrivet förslag på ett schema som barnen tycker är bra när du går till samarbetssamtalet. Till exempel att de bor hos dig på heltid och träffar pappa på helgerna. Pappan kan ju sen ringa och kolla om de vill komma då och då emellan också när han har tid. 

    Inget av barnen kommer att hämtas av polis eller så om de vägrar åka till pappan, så rent krasst kan du bara låta dem vara hemma hos dig om de inte vill åka och strunta i samarbetssamtal. 

    Detta kräver dock att du kan ringa pappan och stämma av.  Risken är att de äldre säger att de ska till pappa utan att pappan vet det och dra någon annanstans istället. Eller att de är själva hos pappan och drar dit kompisar eller att folk får höra att de är ensamma där och att de då drar dit och våldgästar. 


    Grejen är väl den att jag tycker de har rätt till sin pappa, och jag vill att vi delar på tiden. Men nånstans borde väl det kunna gå o få han att lyssna? Barnen vill vara hos sin pappa också, men speciellt de två stora tycker det är jobbigt att de aldrig vet. Min minsta tycker nog det är rätt skönt att få komma till mig själv de här dygnen lite då o då. Men det schemat är inte rättvist nånstans. Sen kanske det är för att jag är bitter också, min exman har gjort så jag mått så extremt dåligt och saboterat massor och sagt massa dumma saker och han Glider verkligen på en räkmacka. Jag är också i behov av struktur och det säger alla professionella jag pratar med, du måste minska stressen och få struktur runt dig för att jag ska må bättre. Den strukturen har jag när jag åker till min kärlek (han bor 20 mil bort), sen är det väl så att jag mår bättre där för då grubblar jag inte lika mycket på allt annat. 

    Så här ser mitt schema ut idag (det är en 6-veckors period) 
    6 dygn har jag barnen
    Barnfri 2,5 dygn 
    Lilleman 1 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Barnen 6 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Barnen 8 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Lilleman 1 dygn 
    Barnfri 8 dygn 

    Ni ser hur hoppigt det är, exmannen har långa perioder då han är barnfri, sen har han mage att klaga var 6:e vecka att han dem så mycket då, men det är för att det går då. För att det ska bli jämt fördelat med dagarna. Jag saknar barnen något fruktansvärt under den perioden, och jag kan inte förstå hur han kan klaga när han får träffa dem mycket då. Det gör ont i mig.
  • Anonym (gimli)
    Anonym (Anonym mamma) skrev 2018-05-31 08:33:20 följande:
    Grejen är väl den att jag tycker de har rätt till sin pappa, och jag vill att vi delar på tiden. Men nånstans borde väl det kunna gå o få han att lyssna? Barnen vill vara hos sin pappa också, men speciellt de två stora tycker det är jobbigt att de aldrig vet. Min minsta tycker nog det är rätt skönt att få komma till mig själv de här dygnen lite då o då. Men det schemat är inte rättvist nånstans. Sen kanske det är för att jag är bitter också, min exman har gjort så jag mått så extremt dåligt och saboterat massor och sagt massa dumma saker och han Glider verkligen på en räkmacka. Jag är också i behov av struktur och det säger alla professionella jag pratar med, du måste minska stressen och få struktur runt dig för att jag ska må bättre. Den strukturen har jag när jag åker till min kärlek (han bor 20 mil bort), sen är det väl så att jag mår bättre där för då grubblar jag inte lika mycket på allt annat. 

    Så här ser mitt schema ut idag (det är en 6-veckors period) 
    6 dygn har jag barnen
    Barnfri 2,5 dygn 
    Lilleman 1 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Barnen 6 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Barnen 8 dygn 
    Barnfri 4 dygn 
    Lilleman 1 dygn 
    Barnfri 8 dygn 

    Ni ser hur hoppigt det är, exmannen har långa perioder då han är barnfri, sen har han mage att klaga var 6:e vecka att han dem så mycket då, men det är för att det går då. För att det ska bli jämt fördelat med dagarna. Jag saknar barnen något fruktansvärt under den perioden, och jag kan inte förstå hur han kan klaga när han får träffa dem mycket då. Det gör ont i mig.
    Du kan ge dina barn mycket, men du kan aldrig ge dem sin pappa om pappan inte vill. Det tog mig sju år av kämpande att inse det, sju år som jag inte njöt av lika mycket som jag kunnat pga att deras pappa var ovillig. Om du kan inse redan nu att du inte kan ge dem deras pappa så kan du inrätta ditt liv på ett sätt som är mer harmoniskt för er alla. 
    Han kan ju ha dem lite längre på helgerna, tex torsdag till söndag om det kan fungera utan att det blir ett hattande. 

    Barnen får ju sin pappa, men inte lika mycket som de får dig. Men det är ett val som pappan får stå för. Han har det jobb han har och vill han inte byta för barnens bästa så är det så. Det kan inte du ta på dig. 

    Det finns många varianter. Du har dem på heltid, han har varannan helg och ons-tors den veckan han inte ska ha dem på helgen. Strikt varannan helg, Tors-sön varannan helg, eller tors-,mån varannan helg osv. 

    Hitta något som fungerar för er. Att ni har dem lika mycket verkar ju inte fungera eftersom du och barnen mår dåligt av det. Att han klagar när han har dem en längre period gör j inte saken bättre precis, barnen känner antagligen av det. 
  • TriC

    Jag tycker att ni ska ha barnen en vecka var, utan massa tröttsamma anpassningar efter pappans arbetstider. 
    Barnen är stora och klarar garanterat nån natt själva (tillsammans) då och då. Men i övrigt så bör det vara pappans ansvar att sköta den delen när det är hans veckor. Behövs det så får han se till att justera sina arbetstider, eller byta tjänst. 
    Att barnen ska hoppa så fram och tillbaka är inte bra för dem. Regelbundenhet är trygghet. 

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter ang mitt och min exmans barnschema?