• Enprippsblå

    Vem får vårdnaden?

    Min mamma ska gifta sig med en ny man, som jag inte litar på att ta hand om mina syskon.

    Så, jag undrar, om något, peppar peppar, skulle hända mamma, vem får vårdnaden om mina syskon?

    Jag är vuxen, men syskonen är småbarn.

    Deras pappa är helt oförmögen på alla sätt och vis att ta hand om dom och morföräldrarna och farföräldrarna är gamla.

    Är det då mammas nya man som får vårdnaden, är det jag, är det deras pappa, är det föräldrarnas syskon eller är det soc? Oroar mig som fan över detta, jättetacksam för svar!!

  • Svar på tråden Vem får vårdnaden?
  • EmberEyes

    Generellt så får den juridiska pappan vårdnad när den juridiska mamman dör. Föreligger det hinder så gör soc en utredning om vem som är den mest lämpliga vårdnadshavaren.

  • Kjell2

    Pappan i första hand. Sen hänger det på saker som barnens ålder, vad folk vill mm.

  • brorsvante

    Mamman får vårdnaden i 90 fall av 100 om hon inte är missbrukare eller ännu värre har varit med två vänner nu som varit superföräldrar men män och barnet har bott hos dem och allt ändå har mamman fått vårdnaden. Tycker att systemet är fel där. Det är då inte lika för lika bär.

  • Anonym (Antichrist)

    Det känns som tradition det finns mycket bra fäder som tar hand om sina barn även bättre än mödrarna men man väljer av kanske naturliga skäl att ge vårdnaden till modern då hon fött barnet. Jag tycker det är bra men det borde vara en mer genomtänkt process kring det tycker de lite väl enkelt ger full vårdnad till modern för att paret inte kan samsas.

  • Anonym (mmm)
    brorsvante skrev 2018-07-13 08:37:33 följande:

    Mamman får vårdnaden i 90 fall av 100 om hon inte är missbrukare eller ännu värre har varit med två vänner nu som varit superföräldrar men män och barnet har bott hos dem och allt ändå har mamman fått vårdnaden. Tycker att systemet är fel där. Det är då inte lika för lika bär.


    Du läser visst in en massa personliga saker som inte står i TS?  TS frågar vad som sker om det skulle hända hennes MAMMA nåt! 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Antichrist) skrev 2018-07-13 08:41:32 följande:

    Det känns som tradition det finns mycket bra fäder som tar hand om sina barn även bättre än mödrarna men man väljer av kanske naturliga skäl att ge vårdnaden till modern då hon fött barnet. Jag tycker det är bra men det borde vara en mer genomtänkt process kring det tycker de lite väl enkelt ger full vårdnad till modern för att paret inte kan samsas.


    Detta är inte vad denna tråd handlar om. Read again. 
Svar på tråden Vem får vårdnaden?