• any87

    Sjukskriven halvtid pga foglossning

    Hej, ni som blev sjukskrivna 50 % pga foglossning och som har stillasittande jobb.Hur gick det för er med att få fk sjukskrivningen godkänt? Hade ni några problem med fk?

  • Svar på tråden Sjukskriven halvtid pga foglossning
  • cyberbabe

    Jag fick det beviljat, var i vecka 32. Hade förutom foglossning även stora sömn- och stressproblem samt mådde ej bra psykiskt. Arbetar på kontor.

  • any87

    [quote=78756763][quote-nick]cyberbabe skrev 2018-05-31 13:49:10 följande:[/quote-nick]Jag fick det beviljat, var i vecka 32. Hade förutom foglossning även stora sömn- och stressproblem samt mådde ej bra psykiskt. Arbetar på kontor.[/

    Tack för ditt svar. Jag är bara i v 16 men efter jobbet är jag ju helt slut trotts att jag sitter hela dagarna...

  • cyberbabe
    any87 skrev 2018-05-31 15:18:43 följande:

    [quote=78756763][quote-nick] Tack för ditt svar. Jag är bara i v 16 men efter jobbet är jag ju helt slut trotts att jag sitter hela dagarna...


    Inga problem, du kan ju alltid höra med din läkare om den har någon erfarenhet kring hur FK brukar besluta i liknande ärenden. Min läkare var väldigt förstående och berättade att han skrev vissa saker i sjukintygen enbart för att han visste att det gick hem hos FK. Inte så att han ljög ihop något, men mer att han framhävde vissa saker mer än andra.
  • Kronärtskockan

    Skönt att jag slapp göra en tråd om det här. Är i v 18, jobbar på hotellrestaurang där det är väldig stress och tunga lyft. Min rygg är helt paj efter varje pass. Går till sjukgymnast som gör akupunktur och klämmer lite men tycker inte det hjälper. Får ont av att både springa runt samt när jag stått och suttit för länge. Jag kan inte samla mod till mig och ringa läkare för jag känner bara att det skulle vara ett stort svek gentemot jobbet och kollegor. Vet att man inte ska tänka så men jag har hög arbetsmoral...inte jättebra alla gånger kanske

  • cyberbabe
    Kronärtskockan skrev 2018-05-31 16:21:09 följande:

    Skönt att jag slapp göra en tråd om det här. Är i v 18, jobbar på hotellrestaurang där det är väldig stress och tunga lyft. Min rygg är helt paj efter varje pass. Går till sjukgymnast som gör akupunktur och klämmer lite men tycker inte det hjälper. Får ont av att både springa runt samt när jag stått och suttit för länge. Jag kan inte samla mod till mig och ringa läkare för jag känner bara att det skulle vara ett stort svek gentemot jobbet och kollegor. Vet att man inte ska tänka så men jag har hög arbetsmoral...inte jättebra alla gånger kanske


    Kolla med din arbetsgivare om du har rätt till havandeskapspenning? Det brukar man ha vid sånna fysiska arbeten.

    Jag kände likadant som dig, dåligt samvete, och lät det gå väldigt långt innan jag fick tummen ur och valde att sjukskriva mig. Hade jag gjort det tidigare hade jag antagligen sluppit mina psykiskaproblem samt sömn- och stressbesvär. Du får försöka tänka på att det inte bara är din egen hälsa utan även ditt ofödda barns du riskerar. Arbetsgivare brukar ofta vara mer förstående än man kanske kan tro.
  • Migas
    cyberbabe skrev 2018-05-31 16:35:27 följande:

    Kolla med din arbetsgivare om du har rätt till havandeskapspenning? Det brukar man ha vid sånna fysiska arbeten.

    Jag kände likadant som dig, dåligt samvete, och lät det gå väldigt långt innan jag fick tummen ur och valde att sjukskriva mig. Hade jag gjort det tidigare hade jag antagligen sluppit mina psykiskaproblem samt sömn- och stressbesvär. Du får försöka tänka på att det inte bara är din egen hälsa utan även ditt ofödda barns du riskerar. Arbetsgivare brukar ofta vara mer förstående än man kanske kan tro.


    Havandeskapspenning har du rätt till vid tunga arbeten from 60dagar innan, det är endast om det är risker i arbetsmiljön som du kan få det tidigare.

    Jag tror säkert att hon kan få det beviljat men inte än på några veckor, om det är ett problem nu så är det sjukskrivning som gäller.
  • Migas

    Jag är själv gravid i 19+6 idag och ska ringa min bm angående tid för nästa besök och tänkte då ta upp med henne om att jag mer och mer känner än ilande smärta i vänster höft på både på i mage, rumpa och ryggslut. Tänkte höra om stödbälte och ev. läkarbesök för bedömning av sjukskrivning då jag liksom kronärtskockan har ett fysiskt tungt arbete med en del lyft och ständigt gång.

  • Utvandraren2

    Jag jobbar på kontor och har varit sjukskriven 50% sedan v31 (tror jag det var). Först var det pga sömnproblem och att jag inte orkade annat än att ligga på soffan hela kvällarna. Var helt slut efter jobbet.

    Nu den senaste tiden har jag haft mer och mer foglossning, så nu har jag svårt att sitta på en stol längre stunder.

    Ni som har aktiva jobb, jag förstår inte hur ni orkar!

  • any87
    Utvandraren2 skrev 2018-05-31 19:53:33 följande:

    Jag jobbar på kontor och har varit sjukskriven 50% sedan v31 (tror jag det var). Först var det pga sömnproblem och att jag inte orkade annat än att ligga på soffan hela kvällarna. Var helt slut efter jobbet.

    Nu den senaste tiden har jag haft mer och mer foglossning, så nu har jag svårt att sitta på en stol längre stunder.

    Ni som har aktiva jobb, jag förstår inte hur ni orkar!


    V 31 känns rymligt ändå , är orolig att fk anser att v 16 är för tidigt för en sjukskrivning. Vad har du för diagnos på läkarintyget? Sjukgymnaste skrev idag ledvärk i bäckenet, är det samma som foglossning?
  • Utvandraren2
    any87 skrev 2018-05-31 20:13:10 följande:

    V 31 känns rymligt ändå , är orolig att fk anser att v 16 är för tidigt för en sjukskrivning. Vad har du för diagnos på läkarintyget? Sjukgymnaste skrev idag ledvärk i bäckenet, är det samma som foglossning?


    Ja, jag hade tur som mådde bra såpass länge. Min diagnos är graviditetsrelaterad sömnstörning. Men nu bor ju jag i Norge, har fått intrycket att FK är strängare än motsvarigheten här. Ledvärk i bäckenet låter som foglossning tycker jag.
Svar på tråden Sjukskriven halvtid pga foglossning