• Äldre 31 May 15:12
    3494 visningar
    3 svar
    3
    3494

    Hjälp med uppsägning och semester

    Hej,

    Påbörjade min anställning i mars 2018. 6 månaders provanställning (1 månads uppsägningstid) som i höst alltså övergår till en vanlig tillsvidareanställning. Inga andra avtal ex kollektivavtal förutom förskottssemester.

    Förtagets semesterår är för kalenderåret januari-december. Eftersom jag detta år planerades att jobba mars till december, har de gett mig 5 veckors semester istället för 6 veckor. Jag har tagit 1 veckas semester hittills, och har fått 3 veckors semester beviljad under slutet av juli och augusti.

    I slutet av juni/början av juli kommer jag eventuellt skriva kontrakt för ett nytt jobb. Den nya arbetsgivaren önskar att jag börjar i mitten eller slutet av augusti.

    Fråga: kan jag säga upp mig från mitt nuvarande jobb, och ändå ta ut min redan beviljade semester under uppsägningstiden? Självklart obetald, men det är helt ok. Dock uppstår det ju problem med mina semesterplaner om jag säger upp mig i början av juli, och arbetsgivaren säger att jag måste jobba hela uppsägningstiden eftersom jag inte hunnit "tjäna" ihop dessa semesterdagar.

    Bästa scenariot vore att säga upp sig drygt en månad innan planerad semester, jobba hela uppsägningstiden, och sedan vara "mellan" jobb under semesterveckorna. Problemet är att jag inte kommer ha kontrakt signerat med nya arbetsgivaren förrän i slutet av juni eller början av juli (alltså mindre än en månad innan beviljad semester).

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp med uppsägning och semester
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 31 May 16:15
    #1

    Arbetsgivaren bestämmer din semester. Du har rätt till 3 veckor under sommarmånaderna inte mer. Om du har fått godkänd semester innan du säger upp dig kan den inte dras in, om du inte har fått godkänd semester kan arbetsgivaren kräva att du jobbar.

  • Anonym (beent­here..­.)
    Äldre 31 May 16:26
    #2

    Notera att om det blir glapp mellan anställningarna bör du registrera dig som jobbsökande hos arbetsförmedlingen redan första dagen. (För säkerhets skull, om du skulle bli långtidssjuk etc.)

  • Äldre 31 May 20:34
    #3

    Tack för era svar! 

    Yes den är beviljad i systemet och inlagd i själva schemat för oss i samma grupp. 

    Så jag kan vara lugn i att säga upp mig oavsett om det uppsägningstiden huvudsakligen kommer bestå av semester. Är detta inom någon lag? Det vore ju perfekt i sånt fall! Har försökt googla men hittar bara att om man har semester som man inte hunnit ta ut så har man rätt till ersättning. Mitt problem är ju det motsatta.

    Då löser det sig att de inte betalar ut för de dagar jag inte "tjänat" ihop än? Känns som en fråga man skulle kunna ställa till HR, men lite obekvämt. 

    Skulle bli så ledsen om jag sa upp mig och de säger att jag måste jobba den månaden istället för att ha semester, har flera flygresor inbokade....

    Ska komma ihåg det där med glapp och arbetsförmedlingen, hade ingen koll på det!

Svar på tråden Hjälp med uppsägning och semester