• lugn ro

    Nya grannar kommer i lyhörd fastighet. Störningar?

    Hej, Jag har pga hälsomässiga orsaker problem med störande ljud, men jag vågar inte konfrontera nya grannar. Jag kan inte veta om det är något extremty störande vid inflyttning som till exempel installation av platt-TV-apparat på vägg eller en takfläkt. Jag bor i en mycket lyhörd fastighet. Jag störs dock inte av musik, som är konstant och som jag lättare vänjer mig vid utan det är intermittenta ljud som uppstår vid vissa situationer. Jag har kommit på att jag skulle kunna sätta upp en "annons" på porten i trappuppgången angående något som de som flyttar in kanske inte vill ha kvar för att det inte passar eller kanske sälja något som jag har till dem, eller något liknande och om de ringer mig har jag en god anledning att prata om problemet. (Jag kommer att vara bortrest från det datum jag märkt att de börjat flytta in)

  • Svar på tråden Nya grannar kommer i lyhörd fastighet. Störningar?
  • lindalicious

    Jag kanske missförstår här men... du har problem med ljud och vill ta upp det med grannar trots att dom inte stört dig, än?

    Att sätta upp en tv på väggen, borra hål av diverse anledningar, att eventuellt renovera eller på annat sätt låta illa i sin lägenhet förekommer med jämna mellanrum, inte bara när man flyttar in. Om en grannes takfläkt vållar dig problem tror jag tyvärr ingen granne kan eller ens ska behöva ta såpass mycket hänsyn att du blir nöjd. Då ligger problemet hos dig och du bör försöka flytta till ett boende utan grannar.


    Don't get mad, get even.
  • äldreochklokare
    lugn ro skrev 2018-06-01 00:46:38 följande:

    Hej, Jag har pga hälsomässiga orsaker problem med störande ljud, men jag vågar inte konfrontera nya grannar. Jag kan inte veta om det är något extremty störande vid inflyttning som till exempel installation av platt-TV-apparat på vägg eller en takfläkt. Jag bor i en mycket lyhörd fastighet. Jag störs dock inte av musik, som är konstant och som jag lättare vänjer mig vid utan det är intermittenta ljud som uppstår vid vissa situationer. Jag har kommit på att jag skulle kunna sätta upp en "annons" på porten i trappuppgången angående något som de som flyttar in kanske inte vill ha kvar för att det inte passar eller kanske sälja något som jag har till dem, eller något liknande och om de ringer mig har jag en god anledning att prata om problemet. (Jag kommer att vara bortrest från det datum jag märkt att de börjat flytta in)


    Men det blir jätteknas om du sätta upp en fejkannons för att du ska få tillfälle att tala med dem om något helt annat. Om de inte nappar på "annonsen", inte har något de vill lämna (och varför skulle de vilja köpa något av dig?), vad gör du då? Då har du inte fått någon kontakt. 

    Eftersom du är medveten om att du har de är problemen med plötsliga oplanerade ljud och du tänker vara borta vid själva inflyttningen så är det jättebra och mer kan du egentligen inte göra. Hur kommer det sig att du bor kvar där när det är så lyhört? 
    Jag har också bott lyhört och då kunde jag inte fort nog komma därifrån till ett annat boende. 
  • Sandraberg

    man ska självklart inte störa sina grannar men att de inte ska kunna sätta upp hyllor mm är att begära för mycket. det är du som är för känslig.

  • lugn ro

    Det låter på er som om jag ville förbjuda dem att göra det de måste. Men det är mycket lyhört men jag trivs i övrigt. Dessutom är det BRF. Det man gör är att meddela sina grannar om man ska göra något som stör. ni vet inte min historia och de flesta svar är i mitt tycke otrevliga. Jag rekomenderar att ni tar bort dem. Det hade räckt med ett kort svar typ  "Rekomenderas inte".

  • Fru Darcy
    lugn ro skrev 2018-06-01 20:18:17 följande:
    Det låter på er som om jag ville förbjuda dem att göra det de måste. Men det är mycket lyhört men jag trivs i övrigt. Dessutom är det BRF. Det man gör är att meddela sina grannar om man ska göra något som stör. ni vet inte min historia och de flesta svar är i mitt tycke otrevliga. Jag rekomenderar att ni tar bort dem. Det hade räckt med ett kort svar typ  "Rekomenderas inte".

    Wow kontrollbehov much? Du vill tom bestämma vilka inlägg som ska finnas i din tråd Jag säger som de andra; flytta ut i skogen.
  • KaptenOhoy
    lugn ro skrev 2018-06-01 20:18:17 följande:

    Det låter på er som om jag ville förbjuda dem att göra det de måste. Men det är mycket lyhört men jag trivs i övrigt. Dessutom är det BRF. Det man gör är att meddela sina grannar om man ska göra något som stör. ni vet inte min historia och de flesta svar är i mitt tycke otrevliga. Jag rekomenderar att ni tar bort dem. Det hade räckt med ett kort svar typ  "Rekomenderas inte".


    Man måste absolut inte meddela grannarna att man ska flytta in och att det därför kommer låta, eller när man ska montera upp saker på väggen. Det kan du helt enkelt inte kräva.
  • Sandraberg
    lugn ro skrev 2018-06-01 20:18:17 följande:

    Det låter på er som om jag ville förbjuda dem att göra det de måste. Men det är mycket lyhört men jag trivs i övrigt. Dessutom är det BRF. Det man gör är att meddela sina grannar om man ska göra något som stör. ni vet inte min historia och de flesta svar är i mitt tycke otrevliga. Jag rekomenderar att ni tar bort dem. Det hade räckt med ett kort svar typ  "Rekomenderas inte".


    Man ska givetvis säga till sina grannar om man gör en större renovering, lämpligt med en lapp i entrén. Att man ska meddela eller kontakta sina grannar när man sätter upp Tv:n eller en hylla att begära för mycket.

    Även om man inte känner till din historia så är det att begära för mycket. Hur kommer det sig att du inte flyttar till något mer ljudissolerat?
  • BeautifulLiz
    lugn ro skrev 2018-06-01 20:18:17 följande:

    Det låter på er som om jag ville förbjuda dem att göra det de måste. Men det är mycket lyhört men jag trivs i övrigt. Dessutom är det BRF. Det man gör är att meddela sina grannar om man ska göra något som stör. ni vet inte min historia och de flesta svar är i mitt tycke otrevliga. Jag rekomenderar att ni tar bort dem. Det hade räckt med ett kort svar typ  "Rekomenderas inte".


    Man behöver inte meddela något om det är på dagtid och inte låter och skakar så tavlorna trillar ner.
    Du får nog försöka anpassa dig till livet i ett flerfamiljshus.
  • lugn ro
    Sandraberg skrev 2018-06-01 20:27:33 följande:
    Man ska givetvis säga till sina grannar om man gör en större renovering, lämpligt med en lapp i entrén. Att man ska meddela eller kontakta sina grannar när man sätter upp Tv:n eller en hylla att begära för mycket.

    Även om man inte känner till din historia så är det att begära för mycket. Hur kommer det sig att du inte flyttar till något mer ljudissolerat?
    För att  mäklare aldrig berättar om sådana negativa aspekter om boendet.
  • nnnnnnnn

    Ljudisolera din egen lägenhet, det går bra att sätta upp lite mer i det befintliga rummet tex absorbenter på väggar och i tak, tjocka mattor, gardiner mm. Men man kan också bygga på väggarna med gipsskivor och/eller isolering. Läs på! Eller fråga snickare/byggare om råd.
    Om huset är dåligt ljudisolerat så kommer det säkert att öka både ditt välmående och kanske även värdet på din lägenhet?

    Här fanns lite tips:

     villalivet.se/om-inredning/ljudisolera-vaggar-och-rum/

  • Bestemor

    Normalt förekommande ljud får man stå ut med när man bor i lägenhet.

    Vad skulle du gör om någon av dina grannar får barn? Spädbarn gråter ju på olika tillfällen, alltså inget ljud som är hela tiden?

  • lugn ro

    Visst, men jag tycker det är god ton att meddela innan. det gör alltid jag, så jag anser att man bör göra det, Det finns de som jobbar natt och sover på dagarna, det finns sjuka och gamla. Man bör vara hänsynsfull och inte glömma att man har andra inpå. Den som bör flytta är de som glömmer det och upplevs störande av andrar. Jag var inte den enda som ringde ner ordföranden/Vicevärden. Och det finns faktiskt Hyreslagen som säger att om störningen är menligt för hälsan så kan det innebära att man blir avhyst. Jag mätte upp det till 100 decibel en gång i MIN lägenhet när jag hade störande grannar och de störde ofta. Men de försvann. Troligen för att alla sa till och de blev tvugna att sälja sin lägenhet. Musik från andra lägengheter låter faktiskt inte bekommer mig.

  • Bestemor

    [quote=78760312][quote-nick]Fru Darcy skrev 2018-06-01 20:47:38 följande:[/quote-nick][/quote]

    Tror inte jag läst någon gång förut att ts öppnat en ny tråd för att klaga på att vi inte höll med henne.

    Tack gode gud att hon inte är min granne.

  • Physalis

    Har man speciella behov så har man faktiskt ett visst eget ansvar att ordna ett drägligt liv åt sig själv.

    Har man svårt att gå t ex så får man själv avstå att flytta in i en lägenhet på tredje våningen i ett hus utan hiss.

    I ditt fall är du väldigt ljudkänslig, då får du försöka hitta ett boende där detta inte blir ett problem för dig, eller anpassa det du redan har.

    Självklart kan du vädja till dina grannar att visa lite extra hänsyn, men att lura folk med en fejkannons REKOMMENDERAS INTE.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym i Småland

    Rekommenderar inte att du ska sätta upp en fejkannons för att få kontakt med dina grannar. Tycker ett bättre alternativ vore att bara prata med dom helt enkelt. MEN jag rekommenderar inte att du gör det innan du ens vet om deras lägenhetsljud kommer vålla dej problem! Tycker du kan ge dom en chans att flytta in innan du dömmer dom!!

    //E

Svar på tråden Nya grannar kommer i lyhörd fastighet. Störningar?