• Anonym (bilägare)

    Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?

    Kollektivtrafiken till min arbetsplats fiungerar dåligt. Därför kör jag bil till jobbet och en kollega får åka med. Man sparar ca 30 min per väg genom att ta bilen.
    Kollegan betalar inte för att att åka med. Hon saknar körkort.
    Börjar känna mig ganska låst av detta, bl a för att hon inte orkar gå upp tidigare på morgonen och ibland vill jag med kort varsel stanna längre på jobbet och då hinner hon inte hem innan förskolan stänger.
    Hur mycket hänsyn ska jag ta till hennes behov?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-01 07:52
    Hon betalar inte pga att hon har mycket låg lön.
  • Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?
  • Anonym (Mela)

    Tja om det bara är du som kör och hon inte betalar så anser jag att det är kollegan som får anpassa sig efter sig bla genom att kliva upp tidigare på morgonen.. Då kan du I din tur vara schyst och förvarna/planera din övertid istället så kan hon meddela förskolan det.

    Men rent krasst behöver du eg inte ta hänsyn. Varför betalar hon inte.. Vanligast när man sampler är ju att man kör en vecka var eller betalar den som kör..

  • sobrio88

    Om hon inte betalar för sig skulle jag säga noll hänsyn. Hon får ju börja betala för sig till och börja med.

  • Anonym (Anders)

    Åker man regelbundet med någon betalar man. Det är vanligt hyfs. Skulle aldrig köra någon dagligen som inte betalar. Du blir utnyttjad.

  • Anonym (mmm)

    Ja varför betalar hon inget? Hon borde ju bidra till bensinen. 

    Men om jag var du skulle jag säga att jag funderat på det här ett tag och tiderna synkar inte alltid, du kan vilja jobba över osv. Ibland kanske man har något bokat efter jobbet som man måste passa osv. Säg att ni kan samåka fram till semestern drar igång men sen får hon hitta ett annat sätt (hur hade hon gjort om du inte arbetade där?) 

  • Anonym (Jappapp)

    Jag hade gjort som mmm. Sagt att det ibte fingerar och att efter semestern är det slut med samåkning. Det här är ingen samåkning. Det är snyltning. Hon betalar inget och vill att du ska anpassa dig?

  • Anonym (Tja)

    Om TS inte kör nån omväg eller behöver anpassa sig till kollegan kan det vara OK att denne inte betalar. Det blir ju ingen merkostnad då ju. TS skulle haft samma utgifter om hen kört själv. Ska TS däremot anpassa tider efter kollegan ska denne givetvis betala.

  • viseversa

    Du behöver inte visa hänsyn alls. Hon ids inte ens betala så säg bara att det inte funkar och hon får fixa transport på annat sett. 

  • Gizmo

    Du är alldeles för snäll ts, tyvärr utnyttjar din passagerare det.
    Kräv att hon betalar för sig och säg upp den så kallade samåkningen efter semestern!

  • Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du)

    Var inte så snabba på att säga att kollegan snyltar och dyl, det kanske inte alls handlar om det.

    Hen kanske är autistisk och öht inte tänkt i banorna att betala eller att det kan vara några problem eftersom ts aldrig sagt nåt om det.

  • viseversa
    Anonym (Vem vet inte jag vem vet inte du) skrev 2018-06-01 07:59:08 följande:
    Var inte så snabba på att säga att kollegan snyltar och dyl, det kanske inte alls handlar om det.
    Hen kanske är autistisk och öht inte tänkt i banorna att betala eller att det kan vara några problem eftersom ts aldrig sagt nåt om det.
    Ts kan inte stanna kvar längre på jobbet för då hinner hon inte hämta på förskolan. Fattar hon inte att det begränsar ts är hon bara dum i huvudet.
Svar på tråden Samåkning: Hur mycket hänsyn ska man ta?