• Äldre 1 Jun 11:36
    1275 visningar
    4 svar
    4
    1275

    Foglossning!

    Är gravid nu med andra barnet,  fick foglossning i v 7, är nu i v.11 och har väldigt ont.
    Har införskaffat Foglossningsbälte, har höj och sänkbart skrivbord på arbetet, ska få en tid till sjukgymnast.

    Någon som har några mer hjälpande tips?

  • Svar på tråden Foglossning!
  • Äldre 1 Jun 12:23
    #1

    Akupunktur ska vara bra och ge effekt! Har inte testat akupunktur mot foglossning men annars brukar jag gå på det pga ryggvärk och avslappning.

    Men som sagt - det kan ge väldigt goda resultat vid foglossning :)

  • Äldre 1 Jun 22:52
    #2

    Sov på sidan med en stabil kudde mellan benen, rör på dig emellanåt och gå korta sträckor :)

  • Äldre 2 Jun 01:43
    #3

    Har haft fruktansvärd foglossning sedan vecka 14. En gravidkudde att sova med var min räddning! Nu får jag tillräckligt med avslappning i bäckenet under natten att det är uthärdligt under dagen. Går dock inte någonstans utan mitt foglossningsbälte.

  • Äldre 3 Jun 00:05
    #4
    emhu skrev 2018-06-02 01:43:40 följande:

    Har haft fruktansvärd foglossning sedan vecka 14. En gravidkudde att sova med var min räddning! Nu får jag tillräckligt med avslappning i bäckenet under natten att det är uthärdligt under dagen. Går dock inte någonstans utan mitt foglossningsbälte.


    Hade så svår foglossning att jag knappt kunde gå utan stöd men fick jättebra hjälp av sjukgymnasten på MVC. Dels konkreta råd (undvik promenader, cykla istället (motionscykel), gå korta myrsteg "som om man har en tight kjol på sig", undvik att bära tungt, undvik framåtböjningar, undvik helt enkelt alla rörelser som gör att bäckenfogarna separerar...), dels övningar för att stärka bålen och öka rörligheten (mamma mage appen!). Har blivit enormt mycket bättre! Hon rekommenderade mig att inte skaffa bälte, för vid undersökningen fick jag mer ont vid höftkompression och då fungerar sällan bälte. Lycka till!
Svar på tråden Foglossning!