• Rappakalja

    Vegetariskt

    Jag vill äta soppor en tid framöver, minst en månad pga hälsan, miljön, plånboken och lathet. Kommer även äta ägg då och då. 

    Men, jag vill ju inte missa näring. Jag kan inget om näringslära så jag frågar här. Jag har tex hört att man behöver fett också så man bör ha grädde i tex soppor, stämmer det? 
    Om det stämmer, räcker det med kaffegrädde 10% eller behöver det vara vispgrädde 40%?

    Mina favoritgrönsaker är morötter, paprika och lök och jag har tidigare gjort soppa på dessa tre med curry, spiskummin och lite annat som jag älskar så det kommer jag att äta, men lägg gärna in fler recept Helst på såna som går att mixa till en slät soppa. 

    Potatis, kan jag koka mycket med skal och sen skala under veckan det som går åt till varje måltid? Hur länge håller de sig i kyl? 

    Jag tänkte koka en massa grönsaksblandningar/enskilda grönsaker och sen mixa och frysa in så det blir lätt att blanda till olika soppor sen. 

    Någon gång kommer jag att äta bröd till men inte alla. Har ni fler tips så skriv gärna ner dem  

  • Svar på tråden Vegetariskt
  • nirakanna2

    Jag tycker om potatis- och purjolökssoppa kokt på potatis, purjo, buljong och mjölk/grädde. Den går utmärkt att mixa. Vill man öka näringsinnehållet kan man också mixa i en förpackning kpkta vita bönor när soppan är klar. (Jag lagar på improvisation men du kan säkert googla recept)

  • nnnnnnnn

    ang. kaffegrädde vs vispgrädde:
    Kaffegrädde innehåller ca 10% fett och är i princip vanlig vispgrädde spädd med mjölk, så du kan lika gärna köpa 40% vispgrädde och sedan bara använda 1/4 så mycket och ta lite mjölk eller vatten om du behöver mer vätska. Det brukar vara ungefär samma literpris för båda sorterna, så det är mer ekonomiskt att använda tex 0,5 dl vispgrädde istället för 2 dl kaffegrädde.
    Och ännu billigare brukar det vara att slå inte lite matolja eller olivolja, men det blir ju inte samma smak eller färg då.

    favoritsoppor:
    Morotssoppa: 2 gula lökar + 1 kg morötter, delas och kokas med ca 1 liter vatten + 1.2 buljongtärningar och en hel del ingefära (färsk riven eller torkad mald).  Mixa efter ca 10-15 min kokning. Tillsätt ev. lite grädde eller iMat (havregrädde).

  • dumbe

    Billigt, snabbt?

    1 person:
    3 dl ris (parboiled)
    1 kartong go green salsa sås
    1-2 hackad champinjon (stekta)
    (2 måltider!)

    Du behöver inte tortyr grädde eller tortyr ägg. Ovanstående är så gott att du kan äta det minst en måltid per dag.

Svar på tråden Vegetariskt