• Anonym (Land och rike runt)

    Dialekter ni har svårt för?

    Jag tycker att den så kallade Lundaskånskan är ganska jobbig. Vilka dialekter stör ni er på?

  • Svar på tråden Dialekter ni har svårt för?
  • Anonym (av)

    Är själv skåning och medveten om hur ogillad vår dialekt är. Jag gillar den, kan dock ha lite svårt för Malmöitiska.

    Annars har jag svårt att ta gotländska seriöst, är svårt att inte tänka på något annat än Babben eller Kenoreklamer.

    Hatar vissa delar av andra dialekter, stör mig som tusan på att norrlänningar inte uttalar sista bokstaven i exempelvis Umeå eller Luleå, när en norrlänning säger "Ume" så viskar jag ett "å" tyst för mig själv.

    Som någon annan sa så kan viss Stockholmska vara ganska irriterande, Östermalms/lidingö närmare bestämt, är något jobbigt läte de gör exempelvis när de säger "vi", kan inte förklara det i text.

    Söderkisestockholmska är ganska skönt däremot.

  • Anonym (Haaoouuu)

    Jag tycker nästan alla svenska dialekter är vackra, särskilt österut (Gotland, Åland, Finland, här talas det så vackert), norrut (alla melodiska norrländska dialekter har sin charm), och västerut (Värmland, Västergötland och västkusten har så många fina dialekter). MEN skånska och som de talar i det mellansvenska gnällbältet är inte vackert i mina öron.

  • Anonym (?)

    Förstår inte hur någon inte kan gilla skånska. Är ju jättecharmigt. Älskar skånska!

  • Anonym (Land och rike runt)
    Anonym (av) skrev 2018-06-02 18:58:14 följande:

    Är själv skåning och medveten om hur ogillad vår dialekt är. Jag gillar den, kan dock ha lite svårt för Malmöitiska.

    Annars har jag svårt att ta gotländska seriöst, är svårt att inte tänka på något annat än Babben eller Kenoreklamer.

    Hatar vissa delar av andra dialekter, stör mig som tusan på att norrlänningar inte uttalar sista bokstaven i exempelvis Umeå eller Luleå, när en norrlänning säger "Ume" så viskar jag ett "å" tyst för mig själv.

    Som någon annan sa så kan viss Stockholmska vara ganska irriterande, Östermalms/lidingö närmare bestämt, är något jobbigt läte de gör exempelvis när de säger "vi", kan inte förklara det i text.

    Söderkisestockholmska är ganska skönt däremot.


    Viby-i kallas det (liten ort i Närke), lite mer surrande än det vanliga. Förekommer även i Bohuslän.

    Håller med om Södermalmsstockholmskan, i mitt tycke mycket finare än Solna-varianten och de trakterna, som mer låter som uppländska.
Svar på tråden Dialekter ni har svårt för?