• citrus

    Är det värt att betala 4000kr mer i hyra?

    Vi har fått erbjudande om en större lägenhet där hyran hamnar på 11400kr 5 rum centrala Göteborg. Idag har vi en hyra på 7400kr 3 rum Partille. Mannen blir arbetslös i juli kommer studera om han kommer in. Annars a-kassa tills han hittar ngt nytt.

    Jag har en inkomst före skatt på 35000kr, enda lånet vi har är bilen som vi betalar 2700kr varje månad. Två barn där det ska betalas förskoleavgift på 2200kr. Sen andra utgifter som el, träning busskort mat m.m. Det är verkligen drömläge för lägenheten men det är hyresrätt. Är det värt det? Vi kommer inte kunna köpa eftersom mannen inte har fast jobb och vi inte sparat till kontantinsats.

    Är rädd att vi tar oss en hyra som är alldeles för hög. Hur tänker ni? Tar tacksamt emot råd.

  • Svar på tråden Är det värt att betala 4000kr mer i hyra?
  • Petter och jag

    För mig är det viktigt att bo bra, så jag har tagit lägenheten. Men det beror ju på vad ni prioriterar? Funderar ni på att köpa bostadsrätt eller hus längre fram? Hur ser det ut med kö till förskoleplats i centrala Göteborg? Etc

  • Utvandraren2

    Läste först att din man skulle studera. Då tycker jag det är dumt med så hög hyra. Sen läste jag att han kanske ska gå på a-kassa och söka nytt jobb. Om ni tror att han får ett nytt jobb inom ett år så är det väl ok, om det är en lägenhet som är svår att få tag i. Men ska han studera och ta studielån i ett par år tycker jag det är en dålig ide. Det är svårt att svara, det är många små nyanser i er situation som avgör. Men som föregående svar sa, har ni tänkt att spara ihop till en handpenning på en lägenhet längre fram, är det oklokt att binda sig till så stor månadsavgift. En trea låter överkomligt med två barn, om man tänker att man bor så i två år till. Det beror ju såklart också på hur gamla barnen är.

  • EmberEyes

    Vilket boende vill du satsa på för framtiden? Var vill du helst bo de närmaste 10-15 åren? Ibland är det värt att leva snålt något år för att ha ett boende man trivs med och inte längtar efter att komma ifrån.

  • citrus

    Tack för era råd. Funderar fortfarande. Vi vill skaffa ett till barn snart. Därav vill vi gärna ha större snart. Barnen är 9 och 1 år gamla. Går i privatskola i Göteborg redan och 1 åringen har fått platta på samma förskola i Göteborg. Så den biten är löst. Vi vill bo runt omkring Göteborg även med hus. Priserna är ju väldigt hög så det kommer några år för oss att spar till kontantinsats. Vet veerkligen inte vad som är smartast att göra.

  • nåntingannat

    Vilket område är bättre? Partille eller Centrala Göteborg? Jag föredrar att bo centralt i bra område vilket jag gissar är Centrala Göteborg?

    Er hyra med el blir då i den stora lägenheten gissningsvis 6 000 per vuxen, har din man råd med det? Generellt tycker jag inte att 12000 i boende kostnad är speciellt mycket så jag hade nog slagit till.

  • Duckan

    Hyran i sig är inte hög för den stora lägenheten, men bara ni kan avgöra om ni har råd.

Svar på tråden Är det värt att betala 4000kr mer i hyra?