• Äldre 3 Jun 12:02
    3246 visningar
    6 svar
    6
    3246

    Engelska skolan - hur klara matten på engelska?

    Hej
    Vårt barn har kommit in på IES till hösten åk 5. Hen har haft en dålig termin i den kommunala skolan och halkat efter i matematiken. Detta beror mycket på att det varit oroligt i klassen men hen har heller inte jättelätt för sig. Det visar sig att kommande lektioner i matematik på IES kommer att skötas av en engelskspråkig lärare (ingen svenska) men böckerna kommer vara på svenska. Ni med erfarenhet: Vad tror ni? Kommer vårt barn klara av detta? Eller har vi tagit oss vatten över huvudet? LÄste i någon annan tråd att de ställer väldigt höga krav på barnen vad de förväntas klara. Vi har valt skolan för att få lugn och ro, tydliga regler men om kraven är för höga kan det ju bli kontraproduktivt.

  • Svar på tråden Engelska skolan - hur klara matten på engelska?
  • Äldre 3 Jun 22:02
    #1

    Lär barnet räkneorden på engelska. Ni har hela sommaren att träna. Det ska nog gå bra.

  • Äldre 3 Jun 22:08
    #2

    Alla jag pratat med säger att första året är tufft men att det sen brukar lossna rejält. Kan ju vara bra om ni räknar matte hemma (samma som skolan) så ni kan förklara på svenska. Matte är det ämnet jag är minst orolig för. Det gäller bara att förstå principen. Själv velar jag kring engelsk skolan för mina barn som kommit in till hösten.

  • Äldre 4 Jun 15:32
    #3

    Ja det är inget lätt val snöblask. Hur resonerar du?

  • Äldre 6 Jun 19:15
    #4

    Jag har faktiskt precis tackat nej till platsen för mina barn. De var ju 50/50 själva men så när vi pratade igår sa min ena att om det är för svårt och det blir för mycket läxor var han själv rädd för att han ger upp, det i kombination med att de har det bra där de är nu, har fina kompisar etc gjorde att jag tackade nej. Känns som att jag själv är ganska ?sträng? har koll på läxor, tjatar om att de ska plugga, läsa böcker etc så det räcker. Jag vill att de även ska hinna med fritidsintressen, kompisar, familj och inte för tidigt ha jättepress på sig. Så nu håller jag tummarna för att jag gjort ett klokt val.

  • Äldre 6 Jun 20:18
    #5

    Hur är era egna engelskakunskaper? Den stora utmaningen blir ju att vänja sig vid undervisning på engelska och där har de extra hjälp under första terminen, men ditt barn börjar vad jag förstår på termin 3?
    Om ni kan försöka prata engelska under sommaren kommer barnet ha lättare när det väl startar.
    Min 10-åring börjar i höst och jag har börjar prata lite engelska med honom varje dag för att vänja honom vid språkmelodier och vanliga ord.
    Matten tror jag är ett mindre problem.

  • Äldre 6 Jun 20:22
    #6
    snöblask skrev 2018-06-06 19:15:52 följande:

    Jag har faktiskt precis tackat nej till platsen för mina barn. De var ju 50/50 själva men så när vi pratade igår sa min ena att om det är för svårt och det blir för mycket läxor var han själv rädd för att han ger upp, det i kombination med att de har det bra där de är nu, har fina kompisar etc gjorde att jag tackade nej. Känns som att jag själv är ganska ?sträng? har koll på läxor, tjatar om att de ska plugga, läsa böcker etc så det räcker. Jag vill att de även ska hinna med fritidsintressen, kompisar, familj och inte för tidigt ha jättepress på sig. Så nu håller jag tummarna för att jag gjort ett klokt val.


    Den IES vi kommer att gå på har inte särskilt mycket läxor på mellanstadiet, plus att det finns läxläsningsperioder på schemat plus tid avsatt på fritidsklubben, så lärarna sa att de flesta inte har några läxor de behöver göra hemma.

    Vår nuvarande skola är dock inte ett alternativ då det finns mycket stök och en obefintlig hantering av detta från skolans sida. Hade jag varit nöjd med nuvarande skola hade jag definitivt haft svårare att göra valet att flytta på honom.
Svar på tråden Engelska skolan - hur klara matten på engelska?