• anma00

    tips för potträning snälla!

    Hej, har ni några råd till mig vad jag ska försöka med när det gäller potträning? Min son är över 4 år nu och jag börjar känna mig stressad. Jag sätter inte på honom blöja på dagtid sedan 1.5 vecka tillbaka men han vill inte kissa varken på toalett eller potta. Han gråter när han tvingas sitta där, kissar lite ibland men tömmer sig inte. Kissar på sig ibland istället eller kissar i samband med bad. Om han kissar på toalett/potta berömmer jag, ger belöning.

  • Svar på tråden tips för potträning snälla!
  • Avenia

    Låt honom visa ett gosedjur hur man går på pottan. När man lär ut lär man sig själv snabbare. Får han potträna någon annan så är ju han den stora och kan garanterat föregå med gott exempel. Detta har funkat på båda våra barn.

  • Stjärnebo

    Jag brukade tävla lite med min dotter när hon pottränades.

    "Nu hinner nog mamma kissa först!!" Och så fick hon bråttom att sätta sig på pottan ????

    Och sen att berätta att man tycker det känns bra att få kissa. Berätta hur det fungerar i kroppen.. Man dricker vätska och sen efter några timmar kissar man ut det så 2 timmar efter maten går vi till toa/pottan och sätter oss så vätskan som kroppen inte behöver får komma ut. Sen är det ju jätte roligt att SPOLA!! ????

    Vi skaffade guldstjärnor klistermärken att sätta på ett papper när det lyckats komma ngt i potta/toa.

    En stjärna för kiss och 2 för bajs!

  • rqrjegkhkfjdn

    Hej!
    Min 4-åring har slutat med blöja på dagen nu i sommar. Det var inget han ville själv, men nu vill han inte ha blöja.
    När jag läser de andra svaren reagerar jag lite, jag tycker inte att det ska vara en prestation att det blir något resultat när man sitter på pottan. Vi berömmer att han provar sitta där och kissa/bajsa istället. Kommer det kiss säger vi hellre att vad skönt att det kom där. Vi har mutat med att få spela på mobil för att han ska sitta på pottan, men inte varje gång. Det är vi kanske inte jättestolta över, men vi har börjat fasa ut det när det börjat bli en vana nu att sitta efter varje måltid. Det tog nog bara 2-3 veckor innan man märkte att han faktiskt började få lite koll, det kom kiss på en gång när han satte sig, och han springer till pottan själv när han behöver bajsa.
    När vi ska åka någonstans får att sitta innan, vägrar han "hotar" vi med att han behöver ta på sig blöja istället, och det vill han ju inte.
    Det som däremot är lite svårt är att det går väldigt fort från att han känner att han är nödig till att det kommer, när man är ute eller borta. Det har hänt mer än en gång att han dragit ner byxorna och bajsat ute...
    Vi har dock problem på nya förskolan som han börjat på i veckan. De har ingen potta och man får inte stå och kissa där. Han vill inte sitta på toa, så den här veckan har han hållit sig tills vi har kommit hem (korta dagar) eller kissat på sig. Ska försöka få det till en positiv grej att sitta på toan i helgen. Jag tror att han är rädd för det efter att jag höll honom över ett dass i somras när han var bajsnödig. Det tyckte han var äckligt (förstår honom!)
    Vet inte om det är mycket till råd jag skrivit, men det är så jag tänker kring det i alla fall. Lycka till! Det tar nog olika tid för olika barn. Prova dig fram.

  • Noran

    Jag läser ibland saga för min 2 åring medan han sitter på pottan. Annars sitter han ibland bara 1 sek och tycker sedan att han är klar.

  • 12345hopp

    Hur gör ni när han ska gå på pottan/toan? Ni kanske redan gör det men jag tror man vinner mycket på att "leka" sig till det. Tävla vem som hinner först eller att man har någon rolig rutin :) tycker tipset ovan om att potträna ett gosedjur eller docka låter jättebra.

    Försök att inte stressa eller göra det till ett tvång för då tror jag att man kan ställa till det lite. Jag tror det är bra med mycket beröm om man kissar ellet bajsar men att man också är väldigt positiv för att man försökte även om det inte kom nåt.

    Det kommer lösa sig så småningom! :)

  • Emy88

    Ibland tror jag att många gör det mer komplicerat än vad det egentligen är, vilket stressar upp barnen. Vi har bara tagit bort blöjan, slängt alla och sagt att de är slut. Visat var toaletten är, inte stressat upp om det blir en olycka och sagt hur duktiga de varit när de gått på toa. Vår dotter var 1,5 år och pojken nästan 3 år. De första dagarna blev det några olyckor, sedan upptäckte de att det var obehagligt med blöta kläder och skyndade sig till toaletten istället.

  • 12345hopp
    Emy88 skrev 2018-08-25 11:51:38 följande:

    Ibland tror jag att många gör det mer komplicerat än vad det egentligen är, vilket stressar upp barnen. Vi har bara tagit bort blöjan, slängt alla och sagt att de är slut. Visat var toaletten är, inte stressat upp om det blir en olycka och sagt hur duktiga de varit när de gått på toa. Vår dotter var 1,5 år och pojken nästan 3 år. De första dagarna blev det några olyckor, sedan upptäckte de att det var obehagligt med blöta kläder och skyndade sig till toaletten istället.


    Får man fråga hur det gick för 1,5-åringen? Jag har en dotter i den åldern och vi har haft en toaring sen innan hon var ett som hon tyckte var kul i början, sedan tappade hon intresset men nu helt plötsligt har hon velat kissa på toaletten flera gånger denna veckan vilket känns jätteroligt. Har funderat på om man skall prova att bara ta bort blöjan lite :) hon har ju sprungit utan blöja mycket i sommar men då har hon ju varit naken och då stör det ju inte så mycket om man kissar på sig så det kanske vore en ide att prova låta henne gå utan blöja med kläder på. Tog det längre tid för 1,5åringen? Och när blev hon blöjfri på natten?
  • Emy88
    12345hopp skrev 2018-08-25 12:04:27 följande:

    Får man fråga hur det gick för 1,5-åringen? Jag har en dotter i den åldern och vi har haft en toaring sen innan hon var ett som hon tyckte var kul i början, sedan tappade hon intresset men nu helt plötsligt har hon velat kissa på toaletten flera gånger denna veckan vilket känns jätteroligt. Har funderat på om man skall prova att bara ta bort blöjan lite :) hon har ju sprungit utan blöja mycket i sommar men då har hon ju varit naken och då stör det ju inte så mycket om man kissar på sig så det kanske vore en ide att prova låta henne gå utan blöja med kläder på. Tog det längre tid för 1,5åringen? Och när blev hon blöjfri på natten?


    Det gick jättebra, det tog tre dagar innan hon var helt torr. Hon blev torr på natten vid 1,5 år också. Efteråt har det såklart skett några olyckor men då pratar vi om kanske en gång per månad. Jag rerkommenderar att ni tar bort blöjan helt. Många barn blir förvirrade när de ibland är utan blöja och ibland har på sig blöja. Se till att vara hemma en hel helg och ta bort blöjan helt, då kommer ni få mycket tvätt den helgen men sen kommer det troligtvis avta. Det är viktigt att hon har på sig kläder för det är just när kläderna blir blöta som barnen förstår att det är obehagligt att kissa/bajsa ner sig och istället väljer toaletten.
  • 12345hopp
    Emy88 skrev 2018-08-25 13:07:38 följande:

    Det gick jättebra, det tog tre dagar innan hon var helt torr. Hon blev torr på natten vid 1,5 år också. Efteråt har det såklart skett några olyckor men då pratar vi om kanske en gång per månad. Jag rerkommenderar att ni tar bort blöjan helt. Många barn blir förvirrade när de ibland är utan blöja och ibland har på sig blöja. Se till att vara hemma en hel helg och ta bort blöjan helt, då kommer ni få mycket tvätt den helgen men sen kommer det troligtvis avta. Det är viktigt att hon har på sig kläder för det är just när kläderna blir blöta som barnen förstår att det är obehagligt att kissa/bajsa ner sig och istället väljer toaletten.


    Då skall jag testa det! :) känns bra att passa på när hon själv visar lite intresse för det, och hon vet ju om innan hon skall kissa. Hon brukar även säga till när hon skall bajsa men då brukar hon sätta sig och göra det typ direkt (i blöjan då) så det kommer bli intressant haha. Har du haft trosor istället då? Vart hittar man det i små storlekar? Hon har storlek 74/80 :o
  • nnnnnnnn
    12345hopp skrev 2018-08-25 18:56:07 följande:
    Då skall jag testa det! :) känns bra att passa på när hon själv visar lite intresse för det, och hon vet ju om innan hon skall kissa. Hon brukar även säga till när hon skall bajsa men då brukar hon sätta sig och göra det typ direkt (i blöjan då) så det kommer bli intressant haha. Har du haft trosor istället då? Vart hittar man det i små storlekar? Hon har storlek 74/80 :o
    stl 80/92:
    www.zalando.se/antebies-panties-2-pack-underklaeder-white-ans83a005-a11.html

    6-12 mån:
    www.babyshop.se/tiny-trosor-white-silk/p/246501

    osäker på storlek då de bara finns i ett fåtal butiker:
    www.kappahl.com/sv-se/barn/underklader/2-pack-trosor/242099

    stl 70:
    www.minimundus.se/produkt/babytrosa-eko-naturvit

    eller sy själv! Ska tydligen vara väldigt enkelt... har aldrig testat men vet flera som syr bara för att det är enkelt och snabbt + att barnet kan välja roliga tyger själv.
  • 12345hopp
    nnnnnnnn skrev 2018-08-25 19:44:39 följande:

    stl 80/92:

    www.zalando.se/antebies-panties-2-pack-underklaeder-white-ans83a005-a11.html

    6-12 mån:

    www.babyshop.se/tiny-trosor-white-silk/p/246501

    osäker på storlek då de bara finns i ett fåtal butiker:

    www.kappahl.com/sv-se/barn/underklader/2-pack-trosor/242099

    stl 70:

    www.minimundus.se/produkt/babytrosa-eko-naturvit

    eller sy själv! Ska tydligen vara väldigt enkelt... har aldrig testat men vet flera som syr bara för att det är enkelt och snabbt + att barnet kan välja roliga tyger själv.


    Tack för tipsen!! :) hoppas på att få en symaskin i höst så då kommer jag nog testa att sy lite egna trosor då, tills dess kanske jag kan köpa färdiga och sy in för hand bara om de är alldeles för stora.
  • Lillypie
    12345hopp skrev 2018-08-25 20:02:24 följande:

    Tack för tipsen!! :) hoppas på att få en symaskin i höst så då kommer jag nog testa att sy lite egna trosor då, tills dess kanske jag kan köpa färdiga och sy in för hand bara om de är alldeles för stora.


    Hej, min dotter är väldigt liten och det har varit problem att hitta trosor som inte sitter som shorts. Testa de här från Kappahl i 86/92, minsta storleken.

    www.kappahl.com/sv-se/barn/underklader/trosor-toppar/trosor/3-pack-boxertrosa/484642
Svar på tråden tips för potträning snälla!