• Anonym (undrar bara?)

    Negativ språkutveckling, p.ga. bakåtvänd vagn/ sullky?

    kan det mentalt inverkan  på små barns språkutveckling, om veganen
    är bakåtvänd?

    Jag ser ju väldigt många små, sitta i den lilla vagnen. Mamma eller pappa pratar i mobilen, liksom.Bakom om barnen. Vagnen är bakåtvänt, så det lilla barnet har faktiskt ingen kontakt alls, med sin körande föräldrar?

    När mina barn var små, fanns det ju förvisso inga mobiler, jo sådana jobigga med knappar.  Men alltid när vi gick till dagis, var sulkyn framåt, så jag hela tiden kunde prata med mitt lilla barn! och konstigt nog kunde hon prata rent, redan vid 2 års ålder? Man kunde diskutera med henne, och jg gav alltid svar på alla hennes 1000 tals frågor. Hur är det nu, när barnen sitter bakåtvänt, och endast hör sin mamma prata i telefon?

    www.dplay.se/program/unga-mammor-danmark

    Kan stamning vara ett resultat av det?

  • Svar på tråden Negativ språkutveckling, p.ga. bakåtvänd vagn/ sullky?
  • zemer

    Det finns ingen forskning vad jag vet som visar att barns språkutveckling skulle påverkas av att de sitter bort ifrån föräldern i vagnen.

  • EpicNurse

    Tolkar det som att du har rört ihop vilket håll som är framåt respektive bakåt. Små barn bör sitta vända mot sina föräldrar, dvs bakåtvänt. Då kan man lätt prata med varandra.

    Om barnet är vänt framåt så har föräldern ingen större kontakt med barnet utan barnet sitter mest och tittar runt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • äldreochklokare

    det handlar dock inte direkt om språkutvecklingen men man kan väl tänka sig att man kommunicerar mer om man hela tiden ser varann 

  • linnéa001

    Det måste ju vara så individuellt. Jag vände min dotter framåt när hon var tio månader för hon bara skrek när hon åkte baklänges. Hon talade två språk flytande när hon var två år.

    Tror det är värre att hålla på med mobilen medan man leker med barnet som så många gör.

  • Monkii

    Har svårt att tro att barn sitter i vagn så mycket att hållet de sitter vända åt påverkar språket.

  • Fru Ve

    Har svårt att tro att bakåtvänt vagnåkande i sig skulle ha så negativ inverkan på språket. Men det är klart, ett barn som åker väldigt mycket vagn (flera timmar per dag) och sitter framåt, med en förälder som inte pratar med barnet under vagnåkningen - ja då kanske det kan påverka. Men kortare sträckor/stunder, om man pratar mycket annars med barnet, läser pekböcker, sjunger etc, då tror jag absolut inte det spelar någon roll om barnet inte ser föräldern just då.

  • elsi
    Anonym (undrar bara?) skrev 2018-06-03 18:44:04 följande:

    kan det mentalt inverkan  på små barns språkutveckling, om veganen
    är bakåtvänd?

    Jag ser ju väldigt många små, sitta i den lilla vagnen. Mamma eller pappa pratar i mobilen, liksom.Bakom om barnen. Vagnen är bakåtvänt, så det lilla barnet har faktiskt ingen kontakt alls, med sin körande föräldrar?

    När mina barn var små, fanns det ju förvisso inga mobiler, jo sådana jobigga med knappar.  Men alltid när vi gick till dagis, var sulkyn framåt, så jag hela tiden kunde prata med mitt lilla barn! och konstigt nog kunde hon prata rent, redan vid 2 års ålder? Man kunde diskutera med henne, och jg gav alltid svar på alla hennes 1000 tals frågor. Hur är det nu, när barnen sitter bakåtvänt, och endast hör sin mamma prata i telefon?

    www.dplay.se/program/unga-mammor-danmark

    Kan stamning vara ett resultat av det?


    Du verkar ha missförstått lite det här med fram- och bakåtvänd.
    Framåtvänd vagn = barnet tittar framåt och har inte ögonkontakt med den som kör vagnen. Bakåtvänd = barnet tittar bakåt och kan ha ögonkontakt med den som kör vagnen.

    Jag hade bakåtvänd vagn till mina ungar i början när de kunde sitta, men de satt med kroppen svängd runt suffletten och tittade framåt i riktningen vi körde, generellt missnöjda med vagnåkningen. Så redan vid 7-8 månader ålder så bytte jag till framåtvänd vagn. Nöjda glada barn som såg världen. Och konstigt nog kunde de båda prata rent, redan vid 2 års ålder? Man kunde diskutera med dem och jag gav alltid svar på deras 1000-tals frågor.

    Det går att prata med barnet när det sitter framåtvänt; barnet kan böja sig bakåt, den som kör kan böja sig framåt och så kan man prata om det man ser.

    Det går också att prata med barnen vid andra tillfällen än när man är ute med vagnen.

    Den största effekten på ordförråd och språkutveckling ser man av högläsning faktiskt. Stamning är inte ett resultat av att vagnen är vänd åt fel håll. Stamning har funnits mycket, mycket längre än både vagnar och mobiltelefoner.

    I många länder bärs barnen på mammans rygg större delen av småbarnstiden, ingen ögonkontakt men väl kroppskontakt. Där ses det nog snarare som märkligt att vi placerar våra sm i egna vagnar och sängar lång från mammans trygga kropp. Men jo, det finns många sätt för barn att växa upp. 
  • annabellelee

    Fast kanske är orsakshållandet omvänt? Jag hade mitt barn bakåtvänt ( dvs mot mig) väldigt länge för att han ville prata med mig hela tiden, kanske pga han pratade tidigt. Andra barn blir frustrerade av att sitta bakåt, kanske för att de är mer intresserade av att titta än prata?

  • annabellelee

    Fast kanske är orsakshållandet omvänt? Jag hade mitt barn bakåtvänt ( dvs mot mig) väldigt länge för att han ville prata med mig hela tiden, kanske pga han pratade tidigt. Andra barn blir frustrerade av att sitta bakåt, kanske för att de är mer intresserade av att titta än prata?

Svar på tråden Negativ språkutveckling, p.ga. bakåtvänd vagn/ sullky?