• Lowkeygirl

    Mina föräldrar accepterar inte honom...

    Hej! Ska försöka förklara ganska kort som möjligt så det inte blir tråkigt att läsa. Jag är en alban tjej som är tillsammans med en arab kille.

    Men år 2016 den 4 dec blev jag tillsammans med honom. Han är en jätte underbar kille på alla mäjliga sätt. Vårt förhållande är distans förhållande. Vi träffas varje öå ad undee 2 dagar ibland bara en.. Nu kanske ni undrar varför vi inte träffas så ofta. Jo 1: som jag sa, distans förhållande, han bor 4h ifrån mig. 2: Jag har alban föräldrar = stränga föräldrar som följer de albanska " normerna" o " reglerna" att döttrarna får inte träffa någon kille förräns de själva har hittat en för henne, jag får inte gå ut vart jag vill eller hur länge jag vill. Om jag sla vara ute så ska jag vara utaför hemmet. 3: Albaner föredrar eller snarare vill att deras barn gifter sig med folk som kommer från samma land. Och där är prob. Min kille är inte alban, hane arab.

    De första 5-6 månaderna har jag dölt vårt förhållande för inkusivt mamma. Efter det kune inte jag mer hålla det inom mig så jag bestämde en dag att jag ska berätta det för henne. Vilket jag gjorde. Blev rädd att hon skulle ta det för hårt eller bli för arg. Hon var ganska lugn ändå men hon sa att hon och pappa kommer aldrig acceptera honom ( Albaner har ngt emot araber av någon anledning???) Så jag försökte verkligen förllara för henne att han är en bra människa och allt dedär. Visst hon accepteaade att jag hade kontakt med honom men fixk inte träffa honom. Några månader sedan sa hon till mig att jag skulle göra slut med honom, hon vart ganska arg. Så jag " gjirde slut" Hon visste om att det var slut mellan oss vilket det egentligen inte var. Där hamnade jag tillbaka till den sitationen där jag fick hålla det hemligt igen. En dag var jag hemma ensam och pratade med honom i telefon. Hörde inte att hon hade kommit in och lyssnade allt vi pratade om + att jag gav en puss genom lur :) Såg hemne senare och hon fick världens damp. Vilket ledde till att hon hota mig med en kniv mot mig och bad mig ytterligare igen att göra slut, hon pratade med honom i lur och fick honom att gråta. Sen den dagen tror hon då att vi verkligen har gjort slut nu. Och sen den dagen har min kille tröttnat på mina föräldrar och " backat" från mig.. han skriver inte lika ofta men fortfarande älskar mig lika mycket. Glömde säga att när jag ska träffa honom så säger jag till föräldrarna att jag ska på klassresa och övernatta varje månad..Vilket har gjirt att pappa misstänker något.. Men De är det ända sättet jag kan komma på för att få kunna träffa honom. Imorgon är det 1år och 6 månader vi är tillsammans. Fredags var jag på den " resan" och idag åkte han hem. Igår sa han att hans pappa har en tjej till honom för att gifta sig med henne, hans kusin. ( araber gifter sig med släktingar som många kanske vet) och det gjorde mig jätte ledsen. Han har sagt till hans pappa att han inte vill ha henne utan mig. Men hela detta sitation med mina föräldrar har också fått hans familj att tröttna på mamma och pappa... Jag tänker, om mamma kom emot mig med en kniv, vad skulle pappa göra ifall jag säger något till honom också? Han kommer döda mig. Sen nen, tänker och vill inte polisanmäla mamma och pappa. Dom är mina förädlrar och älskar dom. Kan förstå att jag förstör deras " regler" och att jag går emot " normarna" .. De är förståetlig men de måste ocjså kunna förstå mig? Vad ska jag göra? Vill inte att min kille gifter sig med någon annan än mig, och även om han inte vill gjfta sig med sin kusin kan hans pappa tvinga honom att göra det. Vaaaaaad ska jag göraaa??? Orkar nt mer!!!!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-03 19:40
    Jag är 18 år gammal och han är 19. Vet att jag är myndig och i Sverige får jag bestämma över mitt liv och får flytta hemifrån. Men hos albaner oavsett hur gammal jag är, är jag firtfarande " liten" i deras ögon. Och får inte flytta hemifrån. När jag ska flytta så ska jag göra det när DOM har hittat en alban kille till mig...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-03 19:41
    * vi träffas varje månad, i 2 dagar* skrev fel i början där.

  • Svar på tråden Mina föräldrar accepterar inte honom...
  • Nicco123

    Om dina föräldrar valt att bosätta sig i Sverige så måste de kunna acceptera att dessa kulturella regler inte gäller på samma sätt här. Jag har ett par vänner med liknande bakgrund som dig, deras föräldrar har fått inse och acceptera att deras barn växer upp i två kulturer och blir en mix av dem med värderingar från båda. De hade i början svårt att släppa taget men tillslut förstod dem att det inte skulle fungera att leva på samma sätt som om de bort kvar i sitt hemland.

    Du vet mycket väl att du inte vill att dina föräldrar ska bestämma vem du ska gifta dig med, i Albanien är det kanske så det går till men du lever inte i den verkligheten som dom kanske gjorde när dom gifte sig.

    Jag tycker du ska börja föra denna diskussion med dem, dom måste ändra sitt synsätt!

    Beträffande killen så tror jag du har en lång väg att gå med dina föräldrar men börja redan nu, i små steg att diskutera kring hur du kommer vilja leva ditt liv i framtiden.

    Jag tror du kan få hjälp på ungdomsmottagningen eller någon kvinnoklinik som har hand om sånnahär frågor som kan stötta dig!

    All lycka till! <3

  • Lowkeygirl

    När han kommer hit så hur vi någon stuga och när jag åker till honom brukar vi sova hos hans kompis lägenhet.

    Sen att jag vågar inte prata med pappa. Han har adhd och som det låter så kan hans humör bli total katastrof.. Vet inte om jag vågar ta de små steget. Varje steg kommer ju va rent ett helvete..

  • Scoops

    Du måste välja. Antingen accepterar du ett begränsat liv, eller så tar du tag och väljer frihet. Oavsett så kommer du att förlora något. Men om du väljer att ha din frihet så kan du kanske ändå ha kontakt med din familj, men då på dina egna villkor! 

  • Lowkeygirl

    Innerst inne vill jag välja min frihet, men när jag väl gör det kommer hela släkten och kusiner skratta åt mamma och min familk, över att de har en dotter som har skämt ut dom och som vi albaner säger " Dom ger dig ett svart ansikte" dvs dom kommer sprida negativa rykten om mig och skämma ut min mamma. och det vill jag inte att det händer. Sen att mamma har sagt en massa annat som också får mig att inte vilja ta den friheten jag vill ha. Vet nt om man egentligen ska vara så öppen här men de hon har sagt va " Om du gifter dig med honom kommer jag döda mig själv. Hellre vara död än att se er båda tillsammans" ...

  • Scoops
    Lowkeygirl skrev 2018-06-03 23:20:05 följande:

    Innerst inne vill jag välja min frihet, men när jag väl gör det kommer hela släkten och kusiner skratta åt mamma och min familk, över att de har en dotter som har skämt ut dom och som vi albaner säger " Dom ger dig ett svart ansikte" dvs dom kommer sprida negativa rykten om mig och skämma ut min mamma. och det vill jag inte att det händer. Sen att mamma har sagt en massa annat som också får mig att inte vilja ta den friheten jag vill ha. Vet nt om man egentligen ska vara så öppen här men de hon har sagt va " Om du gifter dig med honom kommer jag döda mig själv. Hellre vara död än att se er båda tillsammans" ...


    Jag förstår att du älskar din mamma över allt på jorden. Men det hon säger till dig är psykisk tortyr. Mammor ska aldrig säga så till sina barn! Det betyder ju bara att alla rykten är viktigare än din lycka, vilken mor sätter sånt framför sina barns lycka egentligen? Du tror att det är så det ska vara för du är uppfödd i det, men det är inte så man gör mot någon man älskar! 
  • Anonym (Liberty)

    Känner du en oro för att åka utomlands? Känner du dig pressad att göra saker som du inte egentligen vill? Känner du att du inte har samma frihet som andra i din egen ålder? Känner du dig hotad? Är du utsatt för våld eller kränkningar?

    Då kan du vända dig till skolpersonal, socialtjänsten, hälso- och sjukvården, kvinnojouren eller polisen där du bor. Du kan alltid be skolan, socialtjänsten, sjukvården och polisen att inte kontakta dina anhöriga. Polisen kan du ringa på 114 14. Vid en akut situation eller vid pågående brott ska du ringa polisen på 112.

    Berätta om din oro och om ditt behov av skydd. Är du rädd för att bli bortgift mot din vilja under resan till föräldrarnas hemland? Tänk på att ta med dig kopia på ditt pass, telefonnummer till svenska ambassaden i föräldrarnas hemland, nummer till en kompis eller bekant i Sverige som du litar på och telefonnummer till vissa frivilligorganisationer i Sverige. (Tänk på att du kan bli av med din mobiltelefon)

    Det finns också frivilligorganisationer som kan hjälpa och ge dig stöd. Läs mer om hur du kan kontakta frivilligorganisationer och myndigheter på www.hedersfortryck.se 

    www.hedersfortryck.se/

  • Anonym (L)

    Hej!

    Jag vet precis hur du känner dig. PRECIS. Varit i dina skor och det var inte lätt.
    Jag skulle säga så här (tyvärr).. du är såååå ung och tänk efter lite bara. Det kanske inte är så att när man är 18-19 att man hittat the one. När jag var i din ålder kände jag också att den killen jag var stört förälskad i var mitt liv. Jag var redo att ge upp hela min albanska kultur för honom.. men jag valde att göra slut för att se vad som händer. Det var otroligt tungt men jag tog studenten, började plugga, reste och träffade nya människor. Idag är jag glad att jag inte gick emot familjen så att säga. Idag i vuxen ålder tänker jag " hur tänkte jag ens?".. jag har träffat så många människor och fått lära mig vad jag ville ha hos en man och inte ville ha. Jag reste och fick helt nya inblick i livet och min familj lärde sig att acceptera att jag inte var som alla andra albanska tjejer. Jag fick en helt annan frihet efter gymnasiet. Jag som du vågade inte berätta för pappa..men tillskillnad från dig så sa jag inte ens det till min mamma eller mina bröder. Jag vågade inte ta den striden. Vilket är helt sinnessjukt men jag är så glad att jag inte "kämpade" för oss. Att vara 19 år och inte ha sin familj för en killes skull? Du är ung och kommer träffa fler killar! Du och han kanske träffas igen senare i framtiden? Jag har svårt för att se att dina föräldrar någonsin skulle acceptera en arab..

    Jag själv är idag gift med en svensk man och det var svårt i början men dem hade succesivt lärt sig att förstå hur jag funkade. Jag var tillsammans med honom i flera år innan jag berättade och när jag väl sa det så kom det inte som en chock för dem men givetvis var det inga roliga nyheter då dem hellre ville jag skulle ta en alban. Jag ville inte ha en alban och jag var sååå trött på normen och kulturen. Hela biten hur det funkar, hur kvinnor är och hur allt bör vara trots att dem har noll koll på hur världen egentligen funkar eller vad som är bäst för någpn. Det sitter en gamling i ngn by i Kosovo och honom ska man anpassa sig till och försöka att hålla sitt efternamn i ett gott rykte. Jävla skitsnack alltså. Löjlgt! Jag är SÅ glad att jag inte är en del av det där. Älskar Kosovo och alla andra fina traditioner men att gifta mig bara för att eller med en man jag inte känner? Illa till mods. Förstår inte hur folk klarar av det.

    Jag tror att du kommer att förlora så mkt om du väljer den här killen. Jag tror tyvärr inte du skulle bli lycklig heller. Du skulle vara enormt olycklig av att du kanske inte pratar längre med dina föräldrar.. att du inte får åka till Kosovo något mer..eller tanken av att dina föräldrar mår dåligt pga vad släkten säger.

    När du är mer mogen och är redo för att starta ett liv med någon och är 100 säker så är det inte mer du kan göra än att följa ditt hjärta. I slutändan så är det du som ska leva 50-60 år till med den här mannen och inte med alla bönder nere i Kosovo. Dem fattar ingenting och är allmänt korkade.  Ge dig själv tid att bearbeta vad du verkligen vill och om du kan vara utan honom..

    Sen finns det ju vissa som det går bra för iaf.. jag vet en tjej som är 19 som nyligen gifte sig med en arab. Hennes föräldrar pratade inte ord med henne på 2 år men nu har dem tagit upp kontakten igen.

    Utöver henne så känner jag flera albanska tjejer som är tsmsn eller gifta med svenska män. Du är INTE ensam om att inte vara med en alban!!! En annan var tmsn med sin kille många år, blev på smällen och gick till sin pappa och berättade. Idag älskar föräldrarna killen och barnet!


    Sen finns det mer tragiska historier.. en tjej tog en mörkhyad kille. Pappan blev vansinnig och tog dessvärre sitt eget liv. Idag har hon 3 söta barn men ... får leva med att henens pappa tog självmord pga skammen.


    THIS IS WHY I DONT LIKE OUR CULTURE!!

    Tänk efter noga..

  • Anonym (???)

    Jag förstår det inte är lätt och jag kan nog aldrig sätta mig in i hur det är att leva hela sin uppväxt under en sån sträng press och kontroll. Att hon hotat dig med kniv är i alla fall något att reflektera över. Vad sker om de får veta att ni trots allt fortsatt ha kontakt? Kommer de döda dig då? 

    Ring polisen och fråga vad som kan göras, för hon har hotat dig med kniv. Törs du ens bo hemma längre? 

  • Klaralokghdy

    Du (och antagligen din kille också) är utsatt för hedersvåld! Det är inte lagligt i Sverige och inte okej! Ta kontakt med en kvinnojour inriktad på hedersvåld, polisen (att din mamma hotat dig med kniv är ett allvarligt brott!) eller GAPF (glöm aldrig Pela och Fadime, en rikstäckande förening mot hedersvåld)! Det finns hjälp att få för dig, och du ska inte behöva leva på det här sättet!

  • Anonym (L)

    Vafan händer...? Bort från den där hederskulturen. Har så svårt för att förstår hur man hellre kan vilja att ens eget barn är olyckligt för att vara andra till lags? För att andra inte ska tala illa om en?

    Du är säkert född i Sverige om inte så har du säkerligen levt störren av ditt liv i Sverige å likaså dina föräldrar!

    Prata med någon! Sök hjälp! Stå inte ut med all skit och rädsla. Om din egen mamma hotar dig på det viset så är det en stor oro.

    Du lever ditt liv för din skull och inte för mamam eller pappa eller farbror i hemlandet!!

    Stå på dig och bryt normen!! Blir så trött på sånt här. Jag är syrian och har barn med en serb. Jag tröttnade på att må psykiskt dåligt och tillslut övervägde det mer och jag valde att gå emot familjen.. så glad att jag gjorde det. Att dem inte ville sig mig lycklig och var dem enda anledningen till att jag var otroligt olycklig fick mig att backa. Värt det och nu mår jag bra och är lycklig.

    Heja dig!

  • Anonym (Hur)
    Anonym (L) skrev 2018-06-05 00:01:27 följande:

    Utöver henne så känner jag flera albanska tjejer som är tsmsn eller gifta med svenska män. 


    Hur vanligt är det egentligen? 
  • WilksOwns
    Nicco123 skrev 2018-06-03 22:56:21 följande:
    Om dina föräldrar valt att bosätta sig i Sverige så måste de kunna acceptera att dessa kulturella regler inte gäller på samma sätt här. Jag har ett par vänner med liknande bakgrund som dig, deras föräldrar har fått inse och acceptera att deras barn växer upp i två kulturer och blir en mix av dem med värderingar från båda. De hade i början svårt att släppa taget men tillslut förstod dem att det inte skulle fungera att leva på samma sätt som om de bort kvar i sitt hemland.

    Du vet mycket väl att du inte vill att dina föräldrar ska bestämma vem du ska gifta dig med, i Albanien är det kanske så det går till men du lever inte i den verkligheten som dom kanske gjorde när dom gifte sig.

    Jag tycker du ska börja föra denna diskussion med dem, dom måste ändra sitt synsätt!

    Beträffande killen så tror jag du har en lång väg att gå med dina föräldrar men börja redan nu, i små steg att diskutera kring hur du kommer vilja leva ditt liv i framtiden.

    Jag tror du kan få hjälp på ungdomsmottagningen eller någon kvinnoklinik som har hand om sånnahär frågor som kan stötta dig!

    All lycka till! <3
    Eftersom vi bor i multikulturellt land får du nog acceptera deras kultur, inte tvärtom. Annars har du inte förstått vad multikultur betyder. Det betyder flera kulturer som lever sida vid sida.
Svar på tråden Mina föräldrar accepterar inte honom...