• Anonym (Kaffedraken)

    Spola tårkanalerna på katterna?

    Mina två Ragdolls har rinnande ögon. Jag behöver tvätta dem 2-3 gånger per dag utan att det ser tråkigt ut. Kissarna är inte påverkade utav det, men tycker det ser så himla tråkigt ut. Vätskan är ljusbrun/röd och är både rinnande och torkar till som klumpar i ögonvrån.

    Funderar nu om jag ska ta katterna till en veterinär? Pratade med en veterinär för ett tag sedan och hon sa att om katterna inte är påverkade av detta räcker det med att man tvättar med vatten. Funderar som sagt på att ta kontakt igen...

    Vad kostar det ungefär att spola tårkanalerna? Vad jag har hört måste man söva katten för att göra det. Täcker detta på försäkringen? Om ögonen spolas, kommer ögonen bli bra igen eller kommer detta rinnande komma tillbaka förr eller senare?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Spola tårkanalerna på katterna?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det inte är akut (vilket det inte verkar vara efter du pratat med vet) så hade jag väntat tills det är dags för vaccination och pratat med vet på plats. Om det är länge tills det är dags för vaccination hade jag nog beställt en tid för att kolla upp det ändå, för jag är nojjig av mig. Inte akut-tid, men när jag själv har tid inom den närmsta månaden eller tre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min tidigare katt hade problem med rinnande ögon, tog honom till veterinär som konstaterade att han saknade tårkanaler.

    Inga problem för katten men fick tvätta ögonen på honom regelbundet

Svar på tråden Spola tårkanalerna på katterna?