• Anonym (ok)
    Äldre 4 Jun 11:54
    2795 visningar
    8 svar
    8
    2795

    Fungerar det att fly till Norge (när man är jagad)?

    Jag baserar mina funderingar på följande:

    www.friatider.se/hora-hora-v-ldtagen-13-ring-tvingas-fly-till-norge-n-r-klagare-v-grar-stoppa-trakasserier-fr-n-d-mde (hittade ingen expressen/aftonbladet artikel, alla människor är lika i mina ögon).

    www.familjeliv.se/forum/thread/67727974-kan-man-byta-namn-efter-man-flyttat-utomlands-utan-att-det-syns-i-sverige

    Sedan läste jag detta:

    "När du folkbokförs i Norge får du ett norskt födelsenummer (som består av födelsedatum + personnummer). Normalt får folkbokföringsmyndigheten i det land du flyttar från automatiskt ett meddelande från den norska folkbokföringsmyndigheten när du har registrerats som bosatt i Norge. I och med detta meddelande registreras du som utflyttad från det land du flyttar från."
    www.norden.org/sv/hallaa-norden/norge/flytta-till-norge/folkbokfoering-i-norge

  • Svar på tråden Fungerar det att fly till Norge (när man är jagad)?
  • Äldre 4 Jun 12:07
    #1
    -1

    Svenska polisen har garanterat samarbeta med den norska, så om ditt fall är tillräckligt prioriterat så kommer de finna dig.

  • Äldre 4 Jun 13:28
    #2

    Flyttar du enligt korrekta regler med att anmäla flytt och få personnummer ändrat osv så syns detta givetvis - precis som det du själv skriver i din trådstart.

    Att fly däremot innebär ju att du står kvar på din adress i sverige och helt enkelt försvinner ur synfältet för myndigheter - det medför dock att du inte får någon post, du har inga rättigheter till tex inkomster osv. Och du riskerar att bli hittad via bankomatkort/kreditkort och din mobil.

  • Anonym (Bättr­e fly än illa fäkta)
    Äldre 4 Jun 13:35
    #3

    Nej, ska du fly måste du fly utom Europa och till ett land som Sverige inte har utlämningsavtal med. Förslag på länder du kan fly till: Nigeria, Congo, Somalia Syrien, Afghanistan, Pakistan.

    Lycka till!

  • Anonym (Hm)
    Äldre 4 Jun 13:37
    #4
    BrunaSolglasögon skrev 2018-06-04 12:07:23 följande:
    Svenska polisen har garanterat samarbeta med den norska, så om ditt fall är tillräckligt prioriterat så kommer de finna dig.
    Tror jag med
  • Anonym (ok) Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 13:38
    #5

    Det handlar inte om polis och myndigheter. Precis som artikeln med flickan så är det liknande problem.

    Alltså allmänhetens insikt.

  • Anonym (ok) Trådstartaren
    Äldre 6 Jun 20:51
    #6

    Vore bra med lite seriösa svar från någon/några som vet. Är detta omöjligt?

  • Anonym (???)
    Äldre 6 Jun 21:24
    #7
    Anonym (ok) skrev 2018-06-04 13:38:14 följande:

    Det handlar inte om polis och myndigheter. Precis som artikeln med flickan så är det liknande problem.

    Alltså allmänhetens insikt.


    vad menar du med allmänhetens insikt? 
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 7 Jun 03:05
    #8

    Det är klart att det fungerar. Så länge man är smart och släpper sitt gamla liv vad gäller vänner, bekanta, sociala medier, kanske t.o.m. familj.

    *En liten varning för att foliehatten tagits på*

    Så här gjorde jag när kronkalle var efter mig med en ganska stor skuld till privata sektorn. I samband med att du flyttar till annan ort inom riket, adressändra INTE och avvakta tills Skatteverket och andra myndigheter 0-markerar dig i deras databaser. När myndigheter försöker köra din adress så bor du ingenstans. Du blir tekniskt sett hemlös och kan därför inte bli t.ex. delgiven av fogden

    Detta medför såklart vissa andra negativa saker som att du inte kan ta emot post. För att motverka detta har du tillfällig eftersändning till adress på postbox på orten där du bor eller till en trogen vän som kan dra en vals eller två om fogden knackar på. Genom att lämna den adressen vid handel på nätet, till arbetsgivare, bank, m.m. kan du inte spåras till din bostad där du uppehåller dig på riktigt. Dessutom skaffar du en digital brevlåda. Dit skickas nästan all myndighetspost om du anmäler den till respektive myndighet. (Min skattedeklaration skickas dit) Tyvärr skickas inte vissa känsliga dokument digitalt såsom körkortstillstånd, pass samt ID. Det du behöver för att logga in på digital brevlåda är mobilt eller vanligt BankID. Banken jag använder ger sina kunder möjligheten att hämta bankkort, inloggningsapparater till internetbank, m.m. på valfritt bankkontor. Det underlättar din anonymitet.

    Vidare bör du, till skillnad från mig, bibehålla en låg profil för att inte dra blickar till dig. Festande, större sociala sammankomster, sport- och musikevenemang, m.m. är att föredra i bakgrunden eller kanske rent av hemma i soffan framför tv:n. Så länge du inte är 100 på att du inte kan plockas av den som letar bör du inte röra dig bland folk.

Svar på tråden Fungerar det att fly till Norge (när man är jagad)?