• Anonym (Nedst­ämd)
    Äldre 4 Jun 14:17
    7520 visningar
    21 svar
    21
    7520

    Kommer jag aldrig vilja/kunna ha sex igen?!

    Har ett problem som har växt sig större och större och nu tynger mig så oerhört. Är osäker på när det började exakt, men några år sen kanske. Jag började få ont vid sex - först gjorde det ont i början och försvann sedan så att jag kunde njuta av det hela, men det blev värre och värre tills det brände i hela slidan. Min sexlust försvann också, eller den var åtminstone mycket sämre, och det kan även ha berott på en stor gnutta stress i övriga livet. Träffade min man för 4 år sedan men kommer inte ihåg om jag hade de här problemen innan dess. 

    Jag och min man bestämde oss för att skaffa barn direkt vi hade gift oss och så mycket sex som då hade vi inte haft på länge. Det gick rätt bra men vi var ändå tvungna att vara försiktiga med mig så att säga. Hade helt klart ont. Jag blev gravid i stort sett på första försöket och de första veckorna var min sexlust helt galen - wow verkligen! Men sedan försvann den igen, totalt. Vi hade sex några gånger under graviditeten fram till 5-6:e månaden kanske. Sedan "hjälpte" jag min man vid enstaka tillfällen (alldeles för sällan egentligen vilket jag också mår dåligt över) och nu, när vår bebis är 2 månader, försökte vi ha sex "på riktigt" igen. Det gick inte. 

    För det första sprack jag vid förlossningen och när stygnen läkte så hade tydligen slemhinnor (?) liksom hamnat/klämts emellan vilket tydligen ska vara ganska vanligt men också göra ganska ont. För mig som redan har ont av sex så gjorde det såklart inte saken bättre. Att ha sex känns nu därför som att gå med ett rejält skoskav.

    Detta får mig att känna mig totalt värdelös som både kvinna och hustru. Som det är nu har jag noll sexlust och är rent av rädd att ha sex, samtidigt som jag känner mig pressad till det (är inte min mans fel, han säger hela tiden att han förstår och gör absolut inget fel här, men det är klart att man ändå känner press när man vet hur gärna han vill göra annat än bara få pussar och kramar). Det enda jag vill just nu är att sköta om mitt barn och leva i ett intim-löst förhållande med min man och typ ALDRIG ha sex igen. Och ja, jag vet att det kan ta tid att få tillbaka sexlusten efter att ha fött barn, dessutom när man ammar vilket jag gör. Men hela situationen får mig att må dåligt och skämmas och jag är rädd att min man kommer tröttna på mig. 

    Är det någon som befunnit sig i samma situation? Vad ska jag göra??? Frågade bm om råd men hon sa bara "använd mycket glidmedel" och verkade inte vilja diskutera saken mer ingående.. (Och nej, glidmedel hjälpte fan inte ett skit.)

  • Svar på tråden Kommer jag aldrig vilja/kunna ha sex igen?!
  • Äldre 4 Jun 15:36
    #1

    Det låter likt mig. Jag hade också ont med brännande smärta som du innan jag blev gravid. Provade först 6 mån efter förlossningen och kändrs som skavsår och gick inte alls...

    Lät då bli och provade ytterligare 6 mån senare och då gick det jättebra och den brännande känslan var borta för alltid :)

    Men kolla också så det inte blivit en slemhinneflik i slidan. Den går ta bort men skaver och gör ont. Ibland försvinner den av sig själv på ett par månader också.

    Ammar du? Det kan också ändra hormonerna så det blir torrt och skört och gör ondare. Då går det över när du slutar.

  • Äldre 4 Jun 15:40
    #2

    Oj missade att du hade slemhinnor! De går att bränna bort men kanske din gyn vill vänta och se om de försvinner självt. 2 månader är inte alls länge för återhämtning efter graviditet och förlossning. Så snabbt lär han inte tröttna. Skippa vaginalt sex i två mån till och prova igen sedan. Under tiden satsa på att bygga upp sexlusten på andra sätt för den är mkt viktigare.

  • Anonym (Just det)
    Äldre 4 Jun 15:42
    #3

    Ditt problem är nog inte bristande sexlust, det är ångest. Låsningar, nervositet, omöjliga ekvationer, olust, självförakt. Sveda i fitty är liksom bara ett symtom.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 4 Jun 17:32
    #4
    Anonym (Just det) skrev 2018-06-04 15:42:44 följande:
    Ditt problem är nog inte bristande sexlust, det är ångest. Låsningar, nervositet, omöjliga ekvationer, olust, självförakt. Sveda i fitty är liksom bara ett symtom.
    Det tror jag med
  • Anonym (Nedst­ämd) Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 17:32
    #5
    Meriall skrev 2018-06-04 15:40:07 följande:

    Oj missade att du hade slemhinnor! De går att bränna bort men kanske din gyn vill vänta och se om de försvinner självt. 2 månader är inte alls länge för återhämtning efter graviditet och förlossning. Så snabbt lär han inte tröttna. Skippa vaginalt sex i två mån till och prova igen sedan. Under tiden satsa på att bygga upp sexlusten på andra sätt för den är mkt viktigare.


    Åh va skönt att höra att det finns hopp! Det löste sig alltså för dig? Hade du också slemhinneflikar? Och hur bygger man upp sexlusten? Just nu är den helt obefintlig... Jag ammar och har tänkt göra det ett tag till, men då kanske jag också får räkna med att det inte blir bättre med sexbiten förrän jag slutat då.
  • Anonym (Nedst­ämd) Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 17:33
    #6
    Anonym (Just det) skrev 2018-06-04 15:42:44 följande:

    Ditt problem är nog inte bristande sexlust, det är ångest. Låsningar, nervositet, omöjliga ekvationer, olust, självförakt. Sveda i fitty är liksom bara ett symtom.


    Ja jag är helt på det klara med att det psykiska sätter käppar i hjulet och gör det hela omöjligt just nu. Vet bara inte hur jag ska ta mig ur det..
  • Äldre 4 Jun 17:39
    #7
    Anonym (Nedstämd) skrev 2018-06-04 17:32:16 följande:

    Åh va skönt att höra att det finns hopp! Det löste sig alltså för dig? Hade du också slemhinneflikar? Och hur bygger man upp sexlusten? Just nu är den helt obefintlig... Jag ammar och har tänkt göra det ett tag till, men då kanske jag också får räkna med att det inte blir bättre med sexbiten förrän jag slutat då.


    Jo jag hade en flik som försvann av sig själv. Allt löste sig till slut :)

    Jag tänker att om ni bestämmer att inte ha vaginalt sex medan du ammar kan du släppa oron för det och njuta av att kramas och ha skönt på andra sätt så kanske lusten kommer tillbaka när du slipper smärtan.
  • Anonym (Evalo­ttaD)
    Äldre 4 Jun 17:56
    #8

    För mig var det helt omöjligt att ha sex första året efter förlossning pga ingen lust och smärta. Relationen blev dålig och samtalet om sex blev spänt. Vi kunde inte ens prata om sex då jag kände mig så pressad. Jag valde då att söka upp en sexolog via nätet. Jag fick visserligen betala för det, men det var det värt. Hon var superproffsig på alla sätt och vis. Men det gäller ju att man hittar en bra sexolog som man känner sig trygg med. 

  • Anonym (Evalo­ttaD)
    Äldre 4 Jun 18:08
    #9

    Viktigt att den som ger sexologisk rådgivning är barnmorska eftersom man gärna vill prata med någon som förstår det medicinska i det som händer i kroppen. Vissa sexologer är ju kuratorer och de saknar ju medicinsk kunskap

  • Anonym (Just det)
    Äldre 4 Jun 18:58
    #10
    Anonym (Nedstämd) skrev 2018-06-04 17:33:27 följande:

    Ja jag är helt på det klara med att det psykiska sätter käppar i hjulet och gör det hela omöjligt just nu. Vet bara inte hur jag ska ta mig ur det..


    Som någon annan sa, det går att ha fantastiskt sex utan penetration. Det första du måste inse är att ett sexlöst förhållande med din man kommer att vara ett olyckligt förhållande. Då kommer du sluta drömma om det. Tänk ett förhållande där ni tillfredsställer varandra med utan att ha samlag. Ni räddar äktenskapet och du slipper ha ont.
Svar på tråden Kommer jag aldrig vilja/kunna ha sex igen?!