• Stellla

    Olika förskolor till barnen?

    Jag har ett dilemma. Vår 4,5 årige son går på en förskola med fantastiska pedagoger. Men barngruppen är stor. De är 20 barn i åldrarna 1-5. Och de är tre pedagoger på avdelningen. 2st som jobbar 100% och en jobbar 90%.

    Man märker på pedagogerna att de sliter på dem. Vi föräldrar har dragit igång en liten protest mot den stora barngruppen. Vi har pratat med förskoleschefen och områdescheferna men de tycker inte att de är något problem utan hänvisar till att de måste klara budget.

    Vår yngsta som är 1,5 fick inte plats på storebrors dagis nu innan sommarn utan fick plats på en annan förskola i samma område.

    En förskola med småbarns avdelning. Endast 9 barn i gruppen med tre pedagoger. Jättehärliga pedagoger och man märker att han han trivs så bra.

    Nu har vi fått plats på storebrors avdelning efter sommarn och vi vet inte hur vi ska göra.

    Ska vi ha dem på samma och få de smidigt vid lämning och att de får gå ihop ett år innan storebror gå upp i F-klass. Fast då sätta lillebror i en stor barngrupp till antalet pedagoger och en känsla över att pedagogerna inte hinner med, och att kvaliten blir sämre för barnen.

    Eller ha dem på olika och lämna på olika ställen i flera år framöver och att de inte får gå ihop, men med känslan av lite tryggare i en mindre grupp och även då småbarns avdelning.

    Hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Olika förskolor till barnen?
  • cosinus

    Behåll dagiset för den minsta.

    Tycker ni han har det bättre där så låt honom vara. Ni tjänar trots allt bara 1 år logostikmässigt och han har många år kvar på dagis.

  • Anonym (L)

    Jag hade haft dem på olika om de trivs bra med det också. De får ju vara tillsammans hemma.

  • legomum

    Hade jag varit tvingad att ha mina barn på förskolan så hade jag valt en mindre och lugnare grupp.

  • LFF

    Hade behållit minstingens plats. Det är guld värt att ha en liten grupp. Mina 4,5-åringar är två av 9 barn i deras grupp (visserligen bara 2 pedagoger) men det är ovärderligt. Det handlar bara om ett år när det blir lite jobbigare med lämningar på förskolan, sen kommer det ju bli jobbigt ändå när den äldre börjar i skolan. Och det är faktiskt bara nyttigt att inte hela tiden ha tryggheten av att ha syskonet på förskolan. Din yngre är trygg i sin grupp han är i nu så låt han få fortsätta där.

  • Stellla

    Tack för era svar!

    Ja magkänslan säger att ha honom kvar!

    Förskolan 4,5 åringen går på ligger på samma område som skolan han ska börja på. Så då hade vi lämnat på samma ställe även framöver om vi väljer att flytta minsta. Men jag tror nog ändå inte de väger upp mot den stora gruppen!

  • Anonym (Mamma)

    Jag skulle alla dagar i veckan låtit den yngre gå kvar och hade dessutom flyttat det äldre barnet dit även om det vara är 1 år kvar innan förskoleklass. Hade aldrig stått ut med riskerna jag utsatte mitt barn för i att vara i en verksamhet med så många barn och så lite personal!

Svar på tråden Olika förskolor till barnen?