• Momo123

    Försökt bli gravid i 1 år nu. Tips?

    Hejsan

    Jag o min man har försökt få barn i ett år nu. Tog ut mitt pstav ca 1 år sen och har haft regelbunden mens direkt efter, barnmorskan tycker att allt ser bra ut och det är bara försöka. Är det någon som har varit i sån situation o kan tipsa något?

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år nu. Tips?
  • XAHHA92

    Tycker du ska ansöka om fertilitetsutredning :) Det har man rätt till efter ett år


    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Snuttis2
    XAHHA92 skrev 2018-06-05 06:06:05 följande:

    Tycker du ska ansöka om fertilitetsutredning :) Det har man rätt till efter ett år


    Säger som ovan , åtminstånde om du är över 30 år!!!
  • XAHHA92
    Snuttis2 skrev 2018-06-05 07:10:11 följande:

    Säger som ovan , åtminstånde om du är över 30 år!!!


    Tycker inte man ska vänta bara för ålderns skull.. Jag är 25 år och mitt AMH värde (antal ägg) är lågt för min ålder. Hade jag väntat tills jag blir 30 hade mina chanser minskat drastiskt. Dessutom kan det ibland ta lång tid innan man får någon hjälp. :( Lång väntetid m.m...

    Vi ska få göra insemination nu, 14 månader efter vi påbörjade en utredning
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • UndrandeSökare
    Momo123 skrev 2018-06-05 04:31:51 följande:

    Hejsan

    Jag o min man har försökt få barn i ett år nu. Tog ut mitt pstav ca 1 år sen och har haft regelbunden mens direkt efter, barnmorskan tycker att allt ser bra ut och det är bara försöka. Är det någon som har varit i sån situation o kan tipsa något?


    Ring och kontakta en privat gyn och be att gynekologen skriver ut Letrazoltabletter till dig (de främjar ägglossningen).

    Samt ringer Kvinnokliniken på närmasta sjukhus och tala om att ni försökt i mer än 12 månader utan plus och be att ni får göra en infertilitetsutredning. Eftersom det kan vara kö för att få göra utredning i flera månader, speciellt nu under sommaren (juni-augusti) så kan det ju vara bra att få Letrazoltabletter av en privat gyn i väntan på att ni ska få komma feam i kön.
  • Solen2

    Instämmer med tidigare inlägg. Sök hjälp för att få till en fertilitetsutredning. Så skönt att kunna få en koll/utredning istället för att gå och slita på varandra att ligga på bestämda dagar och tider. Så får ni veta också på vilket sätt ni kan få hjälp.

  • UndrandeSökare

    Trådstartaren - Om det är lång kö på sjukhuset, så ring och boka tid hos en privat gyn för äggledarspolning, Letrazoltabletter, och åt mannen spermatest med morfologi . Morfologin är viktigaste delen.

    Man kan också ta ett fertilitetstest på CD3 (3e mensdagen) om man betalar själv hos Werlabs.se och Blodkollen.se då mäter man bland annat AMH vilket mäter kvinnans äggreserv, dvs hur många ägg hon har kvar, men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen.

    Vidare om man vill kan man också ta blodprover och kolla upp sina sköldkörtelvärden. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Har man för högt värde så blir man inte gravid pgr av det. Sänks med Levaxintabletter (finns på recept).

Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år nu. Tips?