• Anonym (Rädd)

    Kan jag vara gravid?

    Hej.

    Jag tog ut min hormonspiral den 30e maj och hade sex den 26e maj. Enligt min mensapp var min ägglossning helt slut den 22a maj och jag brukar ha regelbunden mens. Jag började med ppiller samma dag som jag tog ut spiralen. Min mens var även beräknad den 30e maj enligt appen men den kom inte. Jag tänkte att den kanske blev lite konstig eftersom att jag tog ut min spiral och börjat med ppiller eftersom att jag direkt börja med hormontabletterna när min mens skulle börja.

    Igår fick jag mens (hoppas jag), det var väldigt mörkt lite blod men mest brunt. Vilket jag brukar få min första dag av mensen så blev överlycklig, men har inte fått något idag bara liiite ljusbrunt. Läste sen om nidblödningar och eftersom att jag hade sex den 26e var det precis 9 dagar sen jag hade sex när jag fick blödningen. Är skiträdd nu att det var en nidblödning och inte mens.

    Även mått lite illa men tänker att det är pga ppillerna och att jag är orolig.

    Det känns ju inte sannolikt egentligen och har varit gravid en gång tidigare men det kändes inte för ens efter ca 4 veckor då. Men jag kan kanske haft extrem otur och bara den månaden på 2 år med spiral fått sen mens just den månaden...

    Är jag bara övernojig nu eller vad tänker ni?

    Ska köpa ett gravtest men när kan man som tidigast testa sig? Hört 3-4 veckor men vil gärna göra det så fort som möjligt.

  • Svar på tråden Kan jag vara gravid?
  • Anonym (Rädd)

    Kan även tillägga att jag hade mens 4e maj tills den 11e maj. Så då måste min mens varit väldigt sen den månaden om jag fick ägglossning i samband med uttagningen. Och spermierna måste ha överlevt i 4 dagar.. Det låter nästan galet men är ändå väldigt orolig.

  • EpicNurse

    Oavsett är det alldeles för tidigt att känna av symtom på en graviditet eftersom ägget isf inte skulle hunnit fästa än.

    Det är extremt vanligt att få gravsymtom när man tagit ut sin spiral! Så det är garanterat därför, samt att du börjat på ppiller.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Kan jag vara gravid?