• Marre22

    Skaloverall och galonkläder på förskolan?

    Vi förbereder lite inför förskolan. Detta är vårt första barn och jag vet att jag kommer för en lista av förskolan men vill ändå höra med er.

    Vi har en skaloverall (Reimatec) som är tunn tunn. Kan den användas istället för galonkläder? Den är köpt nu på sommarkollektionen så det är inget foder.

    Eller ska man gardera med galon ändå? Kommer skaloverallen vara onödig?

    Hur många ytterkläder hade ni på förskolan, vill inte behöva ta emellan.

    Gummistövlar och ett extra par ?joggingskor?

    Min tjej kommer vara 15 månader när hon börjar i aug.

    Tacksam för lite input!

  • Svar på tråden Skaloverall och galonkläder på förskolan?
  • Ruter

    Mina barn har både skalset och galonkläder. Beror lite på vad dom ska göra. Ska de hoppa i vattenpölar eller sitta och plaska i sandlådan skulle jag säga att de inte räcker med skalkläder och att de blir blöda ändå. Då är galon bäst. Däremot om det är ute när det är lite fuktigt eller liknande på tex vår/höst så är skalkläder bättre som andas mera.

  • Anonym (M)

    Galonställ (tvådelat)

    Stövlar

    Bra vattentåliga vardagsskor (joggingskor, höstkängor och sen vinterskor)

    Fleeceställ ×2 (gärna en vindfleece)

    Det är vad jag tycker vi behövt. Utöver vantar, mössa m.m. Men det beror såklart på vart du bor. En del föredrar fodrade kläder. Själv föredrar jag ofodrade med lager under. Det är en smaksak :)

  • Guldbarb
    Marre22 skrev 2018-06-05 19:26:50 följande:

    Skaloverall eller tvådelat skalset?


    Till så små föredrar jag overall :)

    Min son har alltid extra ytterkläder på förskolan. Eftersom vi åker bil brukar han ha tjockare alternativ där medan vi tar på tunnare. Ex på hösten/våren hänger en tunn overall på förskolan (vi har en liknande hemma med), vi tar på honom jacka vid lämning och hämtning som också är tillgänglig under dagen. På vintern hänger vinteroverallen på förskolan och han åker till och från i tunn overall.
  • violis

    vad behövs ?...." Kläder efter väder" Barnen behöver " gallonisar" många föräldrar kör med dubbla set- ofodrade med fleese set på hyllan att ta under vid behov och när det blir kallare byter de till fodrade gallonisar ,vill slå ett slag för regnoverallerna här..på små barn är de inte så dumma faktiskt framför allt de fodrade overallerna Jula har haft en bra fodrad overall ,när det kommer till regnkläder funkar de billigare allternativen minst lika bra som dyra...ett par gallonisar från Polarn o Pyret slits ungefär lika lätt sönder på knän o rumpa som ett billigare par från GeKås ( en varning dock för ica' s regnkläder..de har under åren av någon anledning haft problem med passformen på just regnkläderna ) Att dra på ofodrade gallonisar över en vinter overall går...men som regel blir barnen som" michelingubbar" och har svårt att röra sig= fryser överdragsbyxor+ jacka allternativt overall Vinter overall Skor barnet kan gå i Stövlar ofodrade och fodrade Vinter kängor /stövlar som är lätta att ta av och på ( gärna UTAN dragkedjor som kärvar när det blir sand i dem...bättre med kardborre knäppning oftast) Mössor i olika tjocklek Vantar som barnet kan ta tag i saker med...ett barn som inte kan greppa leksakerna sliter av sig vantarna /sitter passiv= det blir tråkigt och kallt Vantar i pluralis...så man kan byta till torra Extra kläder minst två omgångar av allt Namna ALLT tydligt.... Lycka till med er förskolestart från en förskollärare med drygt 20 år inom yrket ( och förlåt att jag " skriker " ..min ipad vägrar fet stil )

  • Marre22
    violis skrev 2018-06-05 20:00:00 följande:

    vad behövs ?...." Kläder efter väder" Barnen behöver " gallonisar" många föräldrar kör med dubbla set- ofodrade med fleese set på hyllan att ta under vid behov och när det blir kallare byter de till fodrade gallonisar ,vill slå ett slag för regnoverallerna här..på små barn är de inte så dumma faktiskt framför allt de fodrade overallerna Jula har haft en bra fodrad overall ,när det kommer till regnkläder funkar de billigare allternativen minst lika bra som dyra...ett par gallonisar från Polarn o Pyret slits ungefär lika lätt sönder på knän o rumpa som ett billigare par från GeKås ( en varning dock för ica' s regnkläder..de har under åren av någon anledning haft problem med passformen på just regnkläderna ) Att dra på ofodrade gallonisar över en vinter overall går...men som regel blir barnen som" michelingubbar" och har svårt att röra sig= fryser överdragsbyxor+ jacka allternativt overall Vinter overall Skor barnet kan gå i Stövlar ofodrade och fodrade Vinter kängor /stövlar som är lätta att ta av och på ( gärna UTAN dragkedjor som kärvar när det blir sand i dem...bättre med kardborre knäppning oftast) Mössor i olika tjocklek Vantar som barnet kan ta tag i saker med...ett barn som inte kan greppa leksakerna sliter av sig vantarna /sitter passiv= det blir tråkigt och kallt Vantar i pluralis...så man kan byta till torra Extra kläder minst två omgångar av allt Namna ALLT tydligt.... Lycka till med er förskolestart från en förskollärare med drygt 20 år inom yrket ( och förlåt att jag " skriker " ..min ipad vägrar fet stil )


    Tusen tack för svar!

    Så om jag har en skaloverall, en två delat skalset och galonisar, vindfleece och gummistövlar, extra par joggingskor - så kommer jag långt just på ytterkläder?

    När jag ändå har dig med erfarenhet på tråden - hur resonerar ni med ullkläder/ullställ. På smällkalla vintern så gillar jag ull. Tar ni på förskolan på underställ eller måste barnet vara klätt i underställ när de kommer på morgonen?
  • violis

    Med de ytterkläderna kommer du långt vad det gäller underställ... ull kläder är suveränt tycker även jag ..men det är svårt att hinna med att först ta av innerkläderna och sedan sätta på underställ och så tillbaka med innerkläderna och sen ytterkläder på,det... De barn hos oss som har haft underställ har kommit på morgonen i bara underställ - dvs de går i underställ inne och så finns det tröja och byxor att sätta på utan på samtidig som ytterkläderna ska på - det blir ett moment mindre ( underställsbyxor är lättare att det kommer på så länge barnet har blöja- då kan man ta på dem i samband med blöjbytet när man ändå tagit av byxorna...OM man kom ihåg att ta med dem in i skötrummet dvs ) Minnet är bra men kort ibland

  • Anonym (obs)

    Något som oftast glöms i såna här trådar är var du bor. Råden du fått är bara relevanta ifall svararen bor i samma klimat som du.

    Det är rätt stor skillnad på vädret i det här landet beroende på om du bor i norr (kallare) eller söder (varmare), nära havet (stänsigt fuktig luft) eller mer inåt landet (oftast torr luft).

Svar på tråden Skaloverall och galonkläder på förskolan?