• pricken85

    vaknar alltid efter 40 min HJÄLP

    Hej!

    Min tio månader gamla son sover endast 40h innan han vaknar igen. Spelar ingen roll om det är sovstunderna på dagen eller om det är för natten. Han har inte sovit klart heller då han vaknar och är jätteledsen.

    Vi har prövat alla möjliga ting, fått honom att sova i egen säng, somnat i vår stora säng, duttar honom på rumpan, sjungit tills han somnat osv. Det funkar fint, bara det att han vaknar efter 40 min.. jag ammar lite smått ännu, men inte dagtid.

    Snälla har någon tips på vad vi kan pröva?

  • Svar på tråden vaknar alltid efter 40 min HJÄLP
  • pricken85
    lövet2 skrev 2018-06-05 22:07:33 följande:

    Somnar han inte om när du ammar?


    Jo det gör han. Kanske var otydlig med det.. det är sällan ett jätteproblem att få honom att somna om. Men skulle önska att han kunde sova längre i sträck. (När jag väl sover bredvid honom sover han mycket bättre). Men om vi lägger honom vid 19 så är det en himla stress att veta att han max sover 40 min i sträck mellan varven..
  • lövet2

    Oj, vad tidigt han somnar! Har du prövat att lägga honom senare? Det kanske inte spelar någon roll? Ganska vanligt ändå att de vaknar ofta på nätterna i den åldern. När det blivit ohållbart, så har jag slutat nattamma mina barn. Det har tagit ett tag, men sedan har de faktiskt sovit mer sammanhängande.

  • Snuttis2

    Har också en son som är exakt 10 månader o fungerar likadant. Men jag har sett det som normalt om än lite jobbigt för oss. Barns sömncykel är ju enbart hälften av en vuxen så 40-45 min är vanlig intervall, tyvärr. Vi söver vår son kl 20 o har innan gett en ordentlig portion gröt, har han ätit bra sover han oftare längre. Jag nattammar fortfarande så han får snutta o somna om.

  • Monstermamman

    Har han alltid sovit dåligt?

    Min son har alltid sovit dåligt utan oss/närhet men perfekt brevid oss. Vaknade alltid efter 30-45 min. Vi fattade inte först utan trodde att det skulle gå över men han har alltid haft en större behov av närhet.

    Somna i vagn läskigt!

    Somna i egen säng omöjligt!

    Somna i bilen ok!

    Somna mellan oss- på 2 sek!

  • Snuttis2
    Monstermamman skrev 2018-06-05 23:49:00 följande:

    Har han alltid sovit dåligt?

    Min son har alltid sovit dåligt utan oss/närhet men perfekt brevid oss. Vaknade alltid efter 30-45 min. Vi fattade inte först utan trodde att det skulle gå över men han har alltid haft en större behov av närhet.

    Somna i vagn läskigt!

    Somna i egen säng omöjligt!

    Somna i bilen ok!

    Somna mellan oss- på 2 sek!


    Stämmer faktiskt, vår son är lite likadan sover absolut bäst nära oss!! Fullt logiskt de skulle ju inte överleva utan oss och har ett aktivt medvetande!
  • Aquita

    Min son har alltid strulat med sömnen. I många månader (kommer inte ens ihåg hur länge, kändes som evigheter) så vaknade han alltid 30 min efter att han somnat på kvällen. Vi (jag) testade allt jag kunde hitta. Allt utom att väcka honom precis innan han själv brukade vakna. Det är mitt enda tips jag har till dig. Att en tid pröva att konsekvent väcka honom ca 5 min innan han brukar vaknar och då söva om honom. Tanken är att han tillslut kommer fortsätta sova av sig själv. Har läst om folk det funkade för men vet inte själv som sagt. Det slutade spontant för min son innan han blev 1 år. Hade nog fram och tillbaka hållt på så i omgångar sedan 4 månaders ålder.

  • Fru Ve

    Det låter normalt även om det är jobbigt. Barn har korta sömncykler och vaknar ofta till sådär var 40:e minut för att försäkra sig om att någon är där. Min yngsta är 15 månader och det är först sista månaden som han börjat kunna sova några timmar i sträck utan att vakna. Vi har inte gjort något aktivt för att han ska göra det utan det har kommit av sig självt med tiden.

    Jag tycker inte det låter så tidigt att lägga kl 19, den tiden lägger sig min son också. Beror ju på hur tidigt barnet vaknar på morgonen. Min son vaknar mellan 4.30-5.30 en normal dag så han behöver lägga sig i tid.... Blir INTE att han vaknar senare på morgonen för att vi lägger senare.

Svar på tråden vaknar alltid efter 40 min HJÄLP